لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۱

ایران سفیرش را از کنیا فراخواند


سخنگوی وزارت خارجه ایران دلیل فراخوانده شدن سفیر جمهوری اسلامی در نایروبی را «برای مشورت» اعلام کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه ایران دلیل فراخوانده شدن سفیر جمهوری اسلامی در نایروبی را «برای مشورت» اعلام کرده است.

در پی رأی دیوان عالی کنیا مبنی بر ادامه بازداشت دو ایرانی متهم به «تروریسم»، وزارت خارجه ایران اعلام کرد سفیر کنیا در تهران را احضار کرده و سفیر خود در نایروبی را نیز برای مشورت به تهران فراخوانده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز یکشنبه ۲۶ اسفند اعلام کرد مدیرکل آفریقای این وزارتخانه روز شنبه با احضار رقیه سوبو، سفیر کنیا در تهران، مراتب اعتراض جمهوری اسلامی به رأی جدید دادگاه کنیایی درباره احمد ابوالفتحی و منصور موسوی به او ابلاغ کرده است.

بهرام قاسمی همچنین گفت که در احضار سفیر کنیا در تهران به او اطلاع داده شد که ایران سفیر خود در نایروبی را برای مشورت به تهران فراخوانده است.

در حالی که سخنگوی وزارت خارجه ایران دلیل فراخوانده شدن سفیر جمهوری اسلامی در نایروبی را «برای مشورت» اعلام کرده، رسانه‌های کنیایی سه هفته پیش گزارش دادند که «واحد جنایی پلیس» این کشور تحقیقاتی را درباره اتهام هادی فرج‌وند، سفیر جمهوری اسلامی در نایروبی، آغاز کرده است.

به نوشته این رسانه‌ها، ظن آن می‌رود که سفیر ایران تلاش کرده است با استفاده از رشوه و تماس با مسئولان، دو متهم ایرانی را در طول آزادی موقت‌شان فورا از کنیا خارج کند.

بازداشت دو ایرانی در کنیا، که گفته می‌شود عضو نیروی قدس سپاه پاسداران هستند، حدود هفت سال پیش صورت گرفت و از آن زمان خبرساز بوده است.

منصور موسوی و احمد ابوالفتحی محمد در سال ۲۰۱۲ توسط پلیس ضدتروریسم کنیا بازداشت شدند و به جرم تلاش برای ارتکاب جرائم تروریستی ابتدا به حبس ابد محکوم شدند اما این حکم بعدا به ۱۵ سال زندان کاهش یافت.

بنابر گفته‌های دادستان کنیا در جلسات دادگاه، این دو نفر که با ویزای گردشگری به کنیا رفته بودند، هنگام سفر به مومباسا، دومین شهر بزرگ این کشور، دست‌کم دو بار به یک زمین گلف رفته بودند و بلافاصله در آن زمین ۱۵ کیلوگرم ماده انفجاری پنهان‌شده کشف شد.

احمد ابوالفتحی محمد و منصور موسوی
احمد ابوالفتحی محمد و منصور موسوی

احمدنصیر عبداللهی، وکیل مدافع این دو تبعه ایرانی، گفته بود که آنها به طور اتفاقی در زمین گلف بوده‌اند.

پس از اعتراض این دو زندانی به ۱۵ سال حبس خود، دادگاه استیناف اردیبهشت امسال با نقض احکام پیشین رأی به آزادی آنها داد.

با این حال دولت، دادستانی و پلیس کنیا به شدت به این حکم اعتراض کردند و پس از بازداشت دوباره این دو نفر، موضوع را به دیوان عالی این کشور ارجاع دادند.

تلاش‌های احتمالی سفیر جمهوری اسلامی برای «فراری دادن» دو متهم یاد شده در دوره آزادی کوتاه مدت‌ آنها بوده است.

با این حال بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است «با مداخلات غیر قضایی»، پلیس کنیا از بازگشت این دو نفر به ایران ممانعت کرده است.

دیوان عالی کنیا در تازه‌ترین رأی خود حکم داده است که این دو نفر تا صدور رأی نهایی باید در زندان بمانند.

علاوه بر این پرونده، آذر ۹۵ نیز دو شهروند ایرانی به نام‌های نصرالله ابراهیمی و عبدالحسین صفایی هنگام «تصویربرداری از سفارت اسرائیل در حالی که سوار بر خودروی سفارت ایران بودند» بازداشت و سپس از خاک کنیا اخراج شدند.

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی این دو را «از وکلای رسمی دادگستری و اساتید دانشگاه» معرفی کردند.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، وبسایت وزارت خارجه ایران، نشریه نیشن و رادیو فردا / ج/ ک.ر
XS
SM
MD
LG