لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

سخنگوی دستگاه قضایی از تأیید محکومیت یک عضو تیم مذاکره هسته‌ای خبر داد


غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، روز یکشنبه از تأیید حکم پنج سال زندان برای عبدالرسول دری اصفهانی، از اعضای تیم مذاکره هسته‌ای، خبر داد و اتهام او را جاسوسی و ارائه اطلاعات به بیگانگان عنوان کرد.

در نشست خبری روز یکشنبه ۱۶ مهر، سخنگوی دستگاه قضایی ایران، ضمن اشاره مستقیم به نام عبدالرسول دری اصفهانی، از او به عنوان فردی دو تابعیتی که با دو سرویس [جاسوسی] در ارتباط بوده، نام برد و گفت که محکومیت او به پنج سال زندان در دادگاه تجدیدنظر تأیید و قطعی شده است.

آقای اژه‌ای همچنین خبر داد که یک پرونده فساد مالی نیز در ارتباط با آقای دری اصفهانی در حال رسیدگی است و برای او در این پرونده قرار وثیقه صادر شده است.

شهریورماه سال ۹۵، رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران به نقل از جانشین نماینده ولی فقیه در این نیرو از بازداشت یک عضو نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به اتهام «جاسوسی برای دشمن» خبر داده بودند.

در گزارش‌های بعدی نام این فرد «عبدالرسول دری اصفهانی» اعلام شد٬ ولی وزارت امور خارجه ایران گزارش‌های منتشره در این زمینه را تکذیب کرد، و وزیر اطلاعات نیز در یادداشتی به مجلس شورای اسلامی خبر داد که از نظر کارشناسان وزارت اطلاعات، آقای دری اصفهانی جاسوسی نکرده است.

خود آقای دری اصفهانی نیز ابتدا گزارش‌ها درباره بازداشت خود را «مضحک» خواند٬ اما وب‌سایت «بانک مردم» و سایر وب‌سایت‌هایی که گفت‌وگو با او را بازنشر کرده بودند، ساعاتی پس از انتشار، آن را از صفحات خود حذف کردند.

در این زمینه سخنگوی دستگاه قضایی پیشتر در چند مرحله بدون اشاره مستقیم به نام آقای دری اصفهانی از بازداشت و صدور قرار مجرمیت برای او خبر داده بود.

تا اینکه هفته گذشته خبرگزاری تسنیم به نقل از یک منبع آگاه خبر داد حکم پنج سال حبس «یک عضو تیم مذاکرات هسته‌ای» در دادگاه تجدید نظر استان تهران تأیید شده است.

تنسیم البته در گزارش خود به نام آقای دری اصفهانی اشاره نکرده اما نوشت او که پیشتر به اتهام «جاسوسی» دستگیر شده، «با قرار وثیقه» آزاد است.

گفته می‌شود آقای دری اصفهانی تابعیت دوگانه ایرانی-کانادایی دارد و در حال حاضر عضو غیرموظف هیئت مدیره بیمه آسیا و مشاور رئیس کل بانک‌ مرکزی ایران است.

این در حالی است که پیشتر حمید بعیدی‌نژاد، دیپلمات ایرانی و رئیس گروه کارشناسی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، داشتن تابعیت مضاعف عبدالرسول دری اصفهانی را رد کرده بود.

XS
SM
MD
LG