لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۵

کانون نویسندگان: یورش روز جمعه «نشان از تشدید اعمال سرکوبگرانه حکومت دارد»


مجمع عمومی سالانه اعضای کانون نویسندگان ایران در بهمن ماه ۹۶
مجمع عمومی سالانه اعضای کانون نویسندگان ایران در بهمن ماه ۹۶

کانون نویسندگان ایران با محکوم کردن یورش مأموران امنیتی به مراسمی در تهران که قرار بود روز جمعه پنجاهمین سالگرد تأسیس این کانون را جشن بگیرد، از مجامع فرهنگی و اهل قلم در سراسر جهان خواسته است که به «برخوردهای سرکوبگرانه حکومت ایران» اعتراض کنند و به دفاع از این کانون برخیزند.

پیش‌تر گزارش شده بود که مأموران امنیتی روز جمعه با یورش به خانه‌ای در شهرک غرب تهران، مانع از برگزاری این مراسم شده‌اند.

به نوشته بیانیه کانون نویسندگان ایران که روز شنبه پنجم خرداد منتشر شد، مأموران «همه پوسترها، یادگارها، یادمان‌ها و لوازمی که در یک سال گذشته توسط اعضای این کانون برای این مراسم تهیه شده بود را با خود برده‌اند».

ناصر زرافشان، وکیل دادگستری و عضو کانون نویسندگان ایران که در این مراسم حضور داشت نیز به رادیو فردا گفته است: «جمع شدن عده‌ای برای برگزاری یک مراسم سالگرد در یک منزل خصوصی، از نظر قانونی به مجوزی نیاز ندارد».

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:17 0:00
لینک مستقیم

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌اش چنین برخوردهایی را «بیانگر نقض آشکار ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی» خوانده و به سابقه چنین برخوردهایی در جمهوری اسلامی، از جمله ممانعت از برگزاری مراسم یادبود احمد شاملو، محمد مختاری، محمد جعفر پوینده و علی‌اشرف درویشیان در سال‌های اخیر اشاره کرده است.

بیانیه کانون نویسندگان با اشاره به اینکه حکومت ایران پس از اعتراض‌های سراسری دی‌ماه گذشته «مدعی به رسمیت شناختن حق اعتراض و تجمع مخالفان و معترضان شده بود» گفته است یورش به مکانی خصوصی و بدون اعلام عمومی و «قرق چندین ساعته یک منزل مسکونی و کوچه و خیابان اطراف آن نشان از تشدید اعمال سرکوبگرانه حکومت جمهوری اسلامی دارد».

کانون نویسندگان ایران در سال ۱۳۴۷ به همت شماری از نویسندگان و روشنفکران وقت تأسیس شد و در دهه‌های اخیر عمده‌ترین نهاد مستقل و غیردولتی نویسندگان در ایران به شمار آمده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی در طول چهار دهه گذشته به این کانون اجازه فعالیت نداده‌اند و این کانون، بنابر یکی از بیانیه‌های پیشین‌اش، «همواره و یکسره در معرض هجوم و سرکوب و کشتار بوده است».

از جمله فشارهای حکومت ایران در چهار دهه گذشته به کانون نویسندگان ایران می‌توان به مواردی از قبیل ممانعت از برگزاری مراسم یا یورش به جلسات، احضارهای مکرر اعضای کانون، «تلاش برای قتل گروهی از نویسندگان با پرتاب کردن اتوبوس حامل آنها به اعماق دره» و قتل شماری از اعضای کانون، از جمله محمد مختاری و جعفر پوینده، اشاره کرد.

با استفاده از بیانیه کانون نویسندگان ایران و رادیو فردا؛ ج./م.ا.
XS
SM
MD
LG