لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۱

وزارت بهداشت ایران: تلاش می‌کنیم ویروس کرونا تعداد زیادی را در کشور مبتلا نکند


تصویری از کنترل مسافران ورودی از چین در فرودگاه تهران
تصویری از کنترل مسافران ورودی از چین در فرودگاه تهران

یک مقام وزارت بهداشت ایران با تأکید بر این‌که هیچ کشوری نمی‌تواند مانع ورود ویروس کرونا شود گفت تلاش بر این است که در صورت ورود این ویروس به ایران، تعداد زیادی مبتلا نشوند.

محمدمهدی گویا، مدیرکل پیشگیری از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ایران، روز شنبه، ۱۲ بهمن، با اشاره به ویژگی «سرایت بالای» ویروس کرونای جدید گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند مانع ورود کرونا شود، اما «تمهیدات لازم» انجام گرفته است تا «بتوانیم تعداد افراد مبتلا به این ویروس را کاهش دهیم».

مقام‌های بهداشتی ایران از جمله سعید نمکی، وزیر بهداشت، تا روز شنبه ۱۲ بهمن بارها گفته‌اند هنوز هیچ موردی از این بیماری در کشور دیده نشده است.

وزیر بهداشت ایران گفته است به پیشنهاد او و با دستور معاون اول رئیس‌جمهوری، تمامی پروازها بین ایران و چین فعلاً متوقف شده است.

با این حال شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویری خبر دادند که بامداد شنبه دست‌کم دو پرواز ماهان‌ایر از گوانگجو و شانگهای وارد «فرودگاه امام خمینی» تهران شده است.

وزیر بهداشت ایران با اشاره به این‌که این مورد را پیگیری خواهد کرد گفته است اجرای این دستورالعمل «در اختیار وزارت بهداشت نیست».

همچنین خبرگزاری ایسنا به نقل از مدیر روابط عمومی «شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی» گزارش داده است که «این دو پرواز، آخرین پروازهای چین بود که انجام شد».

افزایش شمار قربانیان و محدودیت‌های مسافرتی در آمریکا

مقام‌های چین روز شنبه اعلام کردند که شمار قربانیان ویروس کرونا به ۲۵۹ نفر رسیده و تاکنون نزدیک به ۱۲ هزار نفر در این کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت شامگاه پنج‌شنبه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در جهان وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و پس از آن برخی کشورها محدودیت‌هایی برای ورود شهروندان چینی یا کسانی که اخیرا به چین سفر کرده‌اند وضع کردند.

آمریکا نیز روز جمعه اعلام کرد اتباع خارجی که در دو هفته گذشته به چین سفر کرده‌اند، فعلاً نمی‌توانند به خاک آمریکا وارد شوند و برای شهروندان آمریکایی نیز تمهیداتی اندیشیده شده است.

بر اساس این تمهیدات، بستگان درجه یک شهروندان یا مقیمان آمریکا از این قانون مستثنا هستند، اما آن دسته از شهروندان آمریکایی که در این مدت به استان هوبی چین سفر کرده‌اند، هنگام ورود به خاک آمریکا به مدت دو هفته قرنطینه می‌شوند.

ساعاتی پس از اعلام این مقررات در آمریکا، وزارت خارجه چین از این اقدام دولت آمریکا انتقاد کرد.

هُوا چونی‌یینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که سازمان جهانی بهداشت مشخصا به پرهیز از اِعمال هرگونه محدودیت‌های مسافرتی توصیه کرده است، ایالات متحده تصمیم گرفته است راهی مخالف در پیش بگیرد... مسلما این نمایانگر حُسن نیت نیست».

علاوه بر کشورهای بریتانیا، روسیه و سوئد که نشانه‌های عفونت ناشی از ویروس کرونا در آن‌ها تأیید شده، تا کنون بیش از بیست کشور دیگر نیز در معرض ورود شیوع این ویروس قرار گرفته است.

در روزهای گذشته، بسیاری از ابَرشرکت‌های هواپیمایی پروازهای خود به چین یا از چین به خارج را متوقف کرده‌اند و شمار زیادی از کشورها نیز از شهروندان‌شان خواسته‌اند به چین سفر نکنند.

XS
SM
MD
LG