لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۲

ایران برای نخستین بار سامانه ضدموشکی اس ۳۰۰ را به نمایش عمومی گذاشت


نخستین نمایش عمومی سامانه اس ۳۰۰ در یک نمایشگاه تجهیزات نظامی در میدان بهارستان تهران
نخستین نمایش عمومی سامانه اس ۳۰۰ در یک نمایشگاه تجهیزات نظامی در میدان بهارستان تهران

برای نخستین بار از زمان تهجیز نیروهای نظامی ایران به سامانه ضدموشکی اس ۳۰۰، یک دستگاه از این سامانه ساخت روسیه در مرکز تهران به نمایش گذاشته شد.

این اقدام در قالب یک نمایشگاه تجهیزات نظامی انجام شده که به مناسب سالگرد آغاز جنگ هشت ساله ایران و عراق، در میدان بهارستان تهران در نزدیکی ساختمان مجلس شورای اسلامی برپا شده است.

خبرگزاری تسنیم، تصاویری را از این نمایشگاه تجهیزات نظامی منتشر کرده که در آن علاوه بر سامانه ضد موشکی اس ۳۰۰، موشک‌های بالیستیک سجیل و قدر، و چند سامانه پدافندی و موشکی دیگر هم به نمایش گذاشته شده است.

همزمان با این نمایشگاه تجهیزات نظامی، ارتش جمهوری اسلامی هم از «دستاوردهای جدید نیروی زمینی» رونمایی کرده است.

این مراسم که روز یکشنبه در مرکز آموزش و پشتیبانی شهید فلاحی برگزار شده، مشتمل بر رونمایی از چندین تانک، زره‌پوش و سامانه ضد هوایی است.

هر دو مراسم گرچه در جریان «هفته دفاع مقدس» در سی و هفتمین سالگرد آغاز جنگ هشت ساله ایران و عراق بر پا شده‌اند اما همزمان دو نخستین روز از دو رزمایش نیروهای نظامی ایران در مناطق غربی کشور هستند؛ رزمایش امنیتی سپاه پاسداران موسوم به محرم و رزمایش یکان‌های واکنش سریع نیروی زمینی ارتش.

برگزاری یک نمایشگاه تجهیزات نظامی در قلب تهران که بیشتر مشتمل بر سامانه‌های موشکی و ضدموشکی است، در شرایطی است اقدامات نظامی سپاه پاسداران ایران، به ویژه در حوزه آزمایش‌های موشک‌های بالیستیک با انتقادات فراوانی از سوی آمریکا و متحدانش روبه‌رو بوده است.

آمریکا این دسته از اقدامات سپاه پاسداران را در کنار حضور آن در کشورهایی چون عراق و سوریه، به عنوان بخشی از «رفتارهای مخرب و بی‌ثبات‌کننده» ایران ارزیابی می‌کنند که با روح توافق هسته‌ای که بر مشارکت ایران در صلح و امنیت جهانی تأکید دارد، در تضاد است.

در این زمینه دولت دونالد ترامپ که از آغاز بر عزم خود برای مقابله با تهدیدهای موشکی ایران و کره شمالی تأکید کرده بود، چندین بار اشخاص حقیقی و حقوقی دخیل در برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی را به فهرست تحریم‌های خود افزوده است.

پس از آنکه روز شنبه، سپاه پاسداران ایران یک موشک بالیستیک دوربرد موسوم به خرمشهر را با این ادعا آزمایش کرد که می‌تواند اسرائیل را در تیررس داشته باشد، دونالد ترامپ تأکید کرد که آزمایش این موشک و در عین حال همکاری ایران با کره شمالی نشان می‌دهد که توافق چندانی بین ایران و آمریکا نیست.

آزمایش این موشک دوربرد واکنش‌هایی را هم در اسرائیل به همراه داشت و در حالی که روز شنبه وزیر دفاع اسرائیل آن را تحریک‌آمیز خواند و محکوم کرد، روز یکشنبه برای بررسی آن کابینه امنیتی اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو تشکیل جلسه داد.

سامانه روسی اس ۳۰۰ که یک سامانه دفاع موشکی است، نخستین بار است که در ایران به نمایش عمومی گذاشته می‌شود، و تحویل آن به ایران برای سال‌ها تحت تأثیر تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی به تعویق افتاده بود.

اما پس از آنکه ایران و شش قدرت جهانی، از جمله روسیه، به توافقی بر سر برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند، راه برای تحویل این سامانه ضد موشکی به ایران هموار شد.

پیشتر در نیمه اسفند ماه سال گذشته، رسانه‌های ایران بدون اشاره به زمان دقیق خبر دادند که این سامانه پدافند هوایی، در کویر مرکزی ایران آزمایش شده و «اهداف مختلفی از جمله موشک بالیستیک و پهپاد را رهگیری و منهدم» کرده است.

XS
SM
MD
LG