لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی در ابلاغیه وزارت آموزش و پرورش


بخشنامه وزارت آموزش و پرورش استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات و اطلاع‌رسانی ممنوع کرده است.
بخشنامه وزارت آموزش و پرورش استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات و اطلاع‌رسانی ممنوع کرده است.

وزیر آموزش و پرورش با پیوستن به پیام‌‌‌رسان داخلی سروش٬ از همه واحدهای اداری این وزارتخانه خواست باید برای امور اداری از پیام‌‌‌رسان داخلی استفاده کنند و وزارت آموزش و پرورش هم در این زمینه ابلاغیه‌ای صادر کرده است.

محمد بطحایی اخیراً در حساب کاربری توئیتر خود خبر داده است که کانال اطلاع‌رسانی خود را به یک پیام‌رسان داخلی منتقل کرده و نشانی این کانال جدید را که در پیام‌رسان سروش ایجاد شده به اشتراک گذاشته است.

همزمان در سایت‌های خبری تصویری یک بخشنامه وزارت آموزش و پرورش منتشر شده که در آن استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات و اطلاع‌رسانی ممنوع شده است.

این بخشنامه که با امضای شاپور محمدزاده٬ مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی منتشر شده٬ از همه معاونت‌ها٬ ادارات کل٬ مراکز و سازمان‌های تابعه آموزش و پرورش خواسته شده که از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌هایی چون تلگرام٬ اینستاگرام٬ واتس‌اپ٬ لاین٬ تانگو و غیره استفاده نکنند.

همچنین هشدار داده شده که استفاده از شبکه‌هیا خارجی برای اطلاع‌رسانی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات چه برای دانش‌آموزان و چه از سوی دبیرخانه‌ها و استفاده از امور تبلیغاتی و فراخوان‌ها مجاز نیست و در هر سطحی پیگرد قانونی دارد.

علاوه بر واحدهای اداری وزارت آموزش و پرورش، همه مدارس شامل دولتی، غیردولتی نیز مخاطب این بخشنامه هستند.

در این ابلاغیه البته به چند بخشنامه و دستورالعمل دولتی در این زمینه که ۹۶، ۹۴ و ۹۳ صادر شده‌اند استناد شده است.

این اقدام پس از آن صورت گرفته که در هفته‌های اخیر خبرهایی مبنی بر تصمیم بر فیلترینگ پیام‌رسان پرطرفدار تلگرام در ایران تا اواخر فروردین‌ماه و استفاده از پیام‌رسان‌های بومی به جای آن منتشر شد.

علاءالدین بروجردی٬ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به تازگی گفته بود که «این تصمیمی است که در بالاترین سطح اتخاذ شده و تلگرام جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد».

او همچنین اضافه کرده بود که «این موضوع به لحاظ امنیت ملی ما مهم است؛ با توجه به نقش مخربی که تلگرام در بحران‌های سال گذشته در کشور داشت و اینکه ما امروز در فضای مجازی به این توانمندی رسیده‌ایم که یک سامانه ملی را تعریف کنیم».

اشاره وی به اعتراض‌های خیابانی دی‌ماه سال ۹۶ در ده‌ها شهر ایران است که منجر به مسدود کردن موقت تلگرام و اینستاگرام در ایران شد.

تصمیم مقام‌های جمهوری اسلامی به مسدودکردن دسترسی شهروندان به تلگرام در صورتی اتخاذ شده که حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران، «انحصار» در این زمینه را رد کرده و محمدجواد آذری جهرمی٬ وزیر ارتباطات دولت او نیز، نسبت به انسداد سرویس‌های بین‌المللی٬ صرفاً با هدف تشویق کاربران به استفاده از سرویس داخلی هشدار داده است.

آذری جهرمی درباره آنچه در فضای مجازی فارسی‌زبان از آن به عنوان «کوچ اجباری» به پیام‌رسان‌های بومی نام برده می‌شود٬ گفته که این موضوع می‌تواند به «ضدهدف» تبدیل شود.

شهیندوخت مولاوردی٬ دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی نیز در این زمینه گفته که «در دولت قائل به این هستیم که انحصار استفاده از پیام‌رسان خارجی شکسته شود، اما این حق را نیز برای شهروندان باید قائل باشیم که بتوانند از میان گزینه‌های مختلف داخلی و خارجی انتخاب داشته باشند».

در حالی که شماری از شخصیت‌های سیاسی و افراد متخصص در حوزه فضای مجازی به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند که مردم ایران به پیام‌رسان‌های داخلی «اعتماد» ندارند٬ برخی دیگر نیز استفاده از پیام‌رسان داخلی را «ضامن امنیت ملی» می‌نامند.

ابوالفضل حسن‌بیگی٬ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفته که «امنیت ملی ایجاب می‌کند از پیام‌رسان داخلی استفاده کنیم».

آقای حسن‌بیگی مدعی شده که پیام‌رسان تلگرام٬ «به طور کامل در اختیار عربستان سعودی قرار گرفته و هزینه‌هایش را این کشور تأمین می‌کند و سیاستگذاری را عربستان انجام می‌دهد».

این نماینده مجلس درباره زمان فیلترینگ تلگرام هم گفته که «بستگی دارد به زمان رسیدن پیام‌رسان‌های داخلی به مرحله‌ای که قابلیت پوشش ۵۰ میلیون عضو و کاربر را داشته باشد».

پیام‌رسان پرطرفدار تلگرام در ایران٬ بالغ بر ۴۰ میلیون کاربر دارد و در حالی در آستانه فیلتر شدن قرار گرفته که به ابزاری برای خرید و فروش و کسب درآمد نیز تبدیل شده است.

اخیراً پس از نگرانی‌ها در مورد ناامنی و احتمال شنود ارتباطات در پیام‌رسان‌های داخلی، رهبر جمهوری اسلامی به منظور جلب نظر مردم به استفاده از این پیام‌رسان‌ها، به تازگی تعرض به حریم خصوصی افراد را در این پیام‌رسان‌ها «حرام شرعی» خوانده است.

هم دفتر رهبر جمهوری اسلامی، و هم سایر نهادها و رسانه‌های دولتی و نیمه‌دولتی در ایران، برای اطلاع‌رسانی از کانال‌های تلگرامی استفاده می‌کنند، و علاوه بر آن در برخی شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر و فیس‌بوک که کاربران عادی ایرانی به دلیل فیلترینگ از دسترسی به آنها محروم هستند، فعالیت دارند.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا٬ ایسنا٬ ایرنا و رادیو فردا؛ ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG