لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۰

«توافق» ایران با کره جنوبی برای معامله نفت در برابر کالا


یک مقام اقتصادی ایران به خبرگزاری ایرنا گفته است با راه‌اندازی سازوکاری بین تهران و سئول، نفت ایران با کالای کره جنوبی تهاتر می‌شود.

حسین تنهایی، رئیس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی، روز شنبه، دهم آذر، به خبرگزاری ایرنا گفت: بر اساس این سازوکار، کالا توسط کره جنوبی به واردکنندگان عرضه و وجه آن از منابع حاصل از صادرات نفت کسر می‌شود و واردکنندگان نیز وجه کالاهای وارداتی را به دولت ایران پرداخت می‌کنند.

تهاتر کالا با نفت روشی است که ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا در پیش گرفته است.

آقای تنهایی بدون اشاره مستقیم به تحریم‌ها گفت: «اگر بانک مرکزی دو کشور نتوانند در مبادلات مالی با یکدیگر همکاری داشته باشند»، بخش خصوصی می‌تواند روابط اقتصادی‌اش با کره جنوبی را از طریق «یک صندوق مشترک برای تهاتر کالا» انجام دهد.

بر اساس آمارهای بلومبرگ، کره جنوبی در شش ماه نخست سال جاری میلادی روزانه ۲۸۵ هزار بشکه نفت از ایران می‌خرید، اما با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این مقدار به صفر رسید.

دولت آمریکا ۱۸ اردیبهشت امسال از توافق هسته‌ای خارج شد و تمامی تحریم‌های لغوشده ذیل برجام را در دو نوبت، در مرداد و در آبان سال جاری، بازگرداند.

بازگشت تحریم‌ها اثرات شدیدی روی اقتصاد ایران گذاشته و میزان فروش نفت کشور را تا یک میلیون بشکه کاهش داده است.

ارزش صادرات ایران به کره جنوبی، که عمده‌ترین قلم آن نفت بود، در سال گذشته میلادی به هشت میلیارد دلار رسید و آن کشور در مقابل، چهار میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرد.

با این حال، این رقم در ده ماه نخست امسال کاهش یافت و مبادلات دو کشور به ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید.

مقام‌های کره جنوبی هنوز واکنشی به گفته‌های حسین تنهایی، رئیس اتاق مشترک دو کشور، نشان نداده‌اند.

با این حال آقای تنهایی به ایرنا گفت در حال حاضر ایران نفت خام و محصولات پتروشیمی به کره جنوبی صادر می‌کند و از آن کشور لوازم خانگی وارد می‌کند «که می‌تواند متنوع‌تر شود. مثلا ایران به کره جنوبی مواد غذایی، سرب و روی صادر کند و در عوض کاغذ و محصولات آرایشی و بهداشتی وارد کند».

به نوشته ایرنا، حسین تنهایی هفته گذشته در سمینار «فرصت‌های اقتصادی ایران و کره جنوبی» گفته بود که پس از چین و امارات، کره جنوبی سومین شریک اقتصادی ایران به شمار می‌رود.

اظهارات این مقام اقتصادی در حالی منتشر شده است که مذاکرات ایران و اروپا برای دستیابی به سازوکار ویژه مالی هنوز به نتیجه نرسیده و عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه، گفته است توازن «بده بستان» برجام از بین رفته و اگر ایران از مزایای برجام بهره‌مند نشود «این توافق زنده نمی‌ماند».

منابع: ایرنا، خبرگزاری فرانسه، توئیتر و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG