لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

افت «یک میلیون بشکه‌ای» در صادرات نفت ایران به آسیا


خبرگزاری رویترز در گزارشی که روز جمعه، ۹ آذرماه، منتشر کرد، می گوید که کل صادرات نفت ایران به آسیا در ماه اکتبر، ماه گذشته میلادی، به ۷۶۲ هزار بشکه رسیده که کمترین میزان طی پنج سال گذشته است.

این رقم نسبت به اکتبر سال گذشته یک میلیون بشکه کاهش را نشان می‌دهد.

کره جنوبی در ماه گذشته نفتی از ایران نخریده است. چین خرید خود را ۶۴ درصد و ژاپن ۷۱ درصد کاهش داده است و هند نیز با مقدار اندکی کاهش، تقریبا ثابت نگه داشته است.

تایوان، چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، ایتالیا و یونان تنها کشورهایی هستند که ۱۵ آبان‌ماه از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران معاف شدند تا طی شش ماه آینده خود را برای کاهش بیشتر واردات نفت جمهوری اسلامی آماده کنند.

ژاپن و کره جنوبی اعلام کرده اند که تا اوایل سال آینده میلادی قصد خرید نفت از ایران ندارند. چین و هند نیز در مجموع مجاز به واردات ۶۶۰ هزار بشکه نفت ایران شده اند. این دو کشور در مجموع طی ده ماه سال جاری روزانه یک میلیون و ۱۹۲ هزار بشکه نفت از ایران خریده بودند.

تایوان قادر به ادامه خرید نفت ایران «نیست»

در این میان سخنگوی شرکت «فورموسا پتروشیمی»، تنها مشتری تایوانی نفت ایران، روز هفتم آذرماه به خبرگزاری رویترز گفت که به خاطر تحریم‌های آمریکا، نتوانسته است سازوکاری برای پرداخت پول نفت ایران ایجاد کند و لذا تصمیم گرفته است که نفت بصره عراق و دیگر منابع را جایگزین نفت ایران بکند.

در همین زمینه سخنگوی شرکت «فورموسا پتروشیمی» به رویترز گفته است که با شرکت بازرگانی نفت عراق قراردادی امضا شده و نفت بصره جایگزین ایران شده است.

بر اساس آمارهای رسمی تایوان، این کشور سال گذشته ۹.۵ میلیون بشکه نفت از ایران خریده بود (۲۰ هزار بشکه در روز)، اما آخرین خرید نفت از ایران در ماه اوت انجام شده و کلا در سال جاری خورشیدی ۴۰ درصد کمتر از سال گذشته از جمهوری اسلامی نفت خریداری کرده است.

ایران در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی، حدود ۱۸ درصد نفت تایوان را تامین می‌کرد، اما این رقم سال به سال کاهش یافت و نهایتا در سال گذشته به سه درصد و در سال جاری به دو درصد رسید.

این شرکت قبلا نیز سالی ۲۴ میلیون بشکه نفت بصره را در بازارهای نقدی نفت می‌خرید، اما با قرارداد جدید، می‌تواند بخشی از نفت را در قالب قراردادی طولانی‌مدت وارد کند.

عراق و روسیه و عربستان جای خالی ایران را پر می‌کنند

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که در کنار تایوان، دیگر مشتری نفتی ایران «هیوندای اویل بانک» کره جنوبی نیز با امضای قراردادی، نفت بصره را جایگزین نفت ایران کرده است.

اوایل هفته جاری همین خبرگزاری در گزارشی نوشته بود که در کنار عراق، روسیه و عربستان نیز بازارهای نفتی ایران در آسیا را با سرعت تصاحب می‌کنند.

این گزارش می گوید که صادرات نفت روسیه به چین در ماه اکتبر با رشدی ۵۸ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل به یک رکورد تاریخی ۱.۷۳ میلیون بشکه در روز رسید. رویترز می نویسد که در همین ماه، صادرات نفت ایران به چین نیز در همین ماه ۶۴ درصد کاهش یافته و به زیر ۲۵۰ هزار بشکه سقوط کرد.

چین بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران است که در ده ماه سال جاری میلادی روزانه ۶۱۳ هزار بشکه به طور متوسط نفت از ایران خریده است.

بنا به گزارش رویترز، عربستان نیز در ماه جاری صادرات نفت به هند را نسبت به نوامبر سال گذشته ۱۳۳ هزار بشکه افزایش داده است.

منابع: خبرگزاری‌های رویترز، بلومبرگ، فوربز، پلاتز/ د. خ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG