لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۴

دستور تخلیه ۹ شهر در پی پر شدن ظرفیت سدهای خوزستان


اهواز
اهواز

رسانه‌های ایران گزارش دادند که با پر شدن ظرفیت دو سد «کرخه» و «دز» در استان خوزستان و سرریز شدن آنها، از زنان و کودکان در چندین شهر و روستای این استان خواسته شده است که محل زندگی خود را ترک کنند و به جای امن بروند.

دستور تخلیه شهرها و روستاهای خوزستان در چند مرحله صادر شده و در تازه‌ترین مورد، استاندار خوزستان و ستاد مدیریت بحران این استان اواخر شامگاه جمعه، ۱۶ فروردین، دستور تخلیه شش شهر حمیدیه، سوسنگرد، بستان، ابوحمیظه، کوت سیدنعیم و رفیع را صادر کردند.

این شهرها در دو منطقه دشت آزادگان و هویزه واقع شده‌اند.

در اهواز نیز دستور تخلیه نیمه غربی شهر الهایی صادر شده است.

در شهرستان شوش نیز، که بخش‌هایی از آن از چند روز پیش دستور تخلیه دریافت کردند، دستور تخلیه قسمت‌هایی از شهر الوان، در بخش شاوور، صادر شده است.

خبرگزاری فارس گزارش داده است در مجموع دستور تخلیه ۱۴ شهر و شهرستان و ۱۱۰ روستای خوزستان صادر شده است.

دستور تخلیه شهر گوریه، در بخش شعیبیه شوشتر، نیز شامگاه پنج‌شنبه اعلام شد.

به ساکنان شماری از روستاهای خوزستان، از جمله ۱۷ روستای هویزه و ۱۴ روستای اهواز، نیز دستور ترک محل سکونت داده شده است.

رسانه‌های ایران، از جمله خبرگزاری فارس، گزارش داده‌اند حکم تخلیه‌ این شهرها و مناطق در حالی صادر شده که روشن نیست ساکنان این مناطق باید در کجا اسکان داده شوند.

دستور جدید برای تخلیه شهرها و روستاهای خوزستان پس از آن افزایش یافت که مقام‌های دو سد کرخه و دز از پر شدن ظرفیت این دو سد خبر دادند.

حمیدرضا لشکری، معاون سازمان آب و برق خوزستان، درباره شرایط سد کرخه به ایسنا گفت: «تراز نرمال در این سد ۲۲۰ متر است اما اکنون این تراز به ۲۲۴ متر رسیده که ۴ متر بالاتر از تراز نرمال است.»

در سد دز نیز با این که روز جمعه خبرهایی درباره پر شدن ظرفیت آن منتشر شده بود، روز شنبه سعید رئوفی، مدیرعامل سد دز، اعلام کرد ۴ متر از ارتفاع آب موجود در سد کاهش یافته که به معنی ایجاد ۲۵۰ میلیون متر مکعب ظرفیت جدید در مخزن سد است.

بحرانی شدن شرایط در استان خوزستان در حالی است که استان مجاور آن، لرستان، نیز که روزهایی دشوار را پشت سر گذاشت، همچنان با تهدید سیلاب‌ و همچنین مشکلات مربوط به کمک‌رسانی روبه رو است.

بنا بر پیش‌بینی سازمان هواشناسی ایران، سامانه جدید بارشی که از عصر جمعه وارد کشور شده، روزهای شنبه و یک‌شنبه در تمامی استان‌های ایران جز هرمزگان و سیستان و بلوچستان فعال خواهد بود اما بیشترین بارش‌ها در دو استان خراسان شمالی و خراسان رضوی خواهد بود.

بر اثر سیل و حوادث مرتبط با آن تاکنون به گفته پزشکی قانونی ۶۷ نفر و به گفته سازمان اورژانس کشور ۷۰ نفر جان باخته‌اند.

منابع: رسانه‌های ایران، توئیتر و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG