لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

وزیر کشور: ۴۰۰ هزار نفر در استان خوزستان در معرض سیل قرار دارند


سیل در استان خوزستان
سیل در استان خوزستان

وزیر کشور ایران با اعلام اینکه ۴۰۰ هزار نفر در استان خوزستان در معرض سیل قرار دارند، خبر داد که به استانداران پنج استان دستور داده تا برای کمک به مردم این استان در صورت وقوع سیل در شامگاه جمعه آماده باشند.

در روزهای گذشته و روز جمعه هشدارهایی درباره احتمال سیل در خوزستان و سر ریز شدن آب سدهای دز و کرخه منتشر شده و تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله رئیس مجلس و فرمانده سپاه پاسداران از این سدها بازدید کرده‌اند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، خبر داد که «حداقل» به مقامات پنج استان دستور داده که شامگاه جمعه و در صورت نیاز، «با همه امکانات» به مردم استان خوزستان کمک کنند.

وی گفت: «در اینجا حدود ۴۰۰ هزار نفر در معرض سیل قرار دارند و اصلا نباید ریسک بپذیریم و ... اگر قرار باشد پنج درصد هم اتفاقی رخ دهد، باید مردم پیش بینی داشته باشند».

استان خوزستان براساس سرشماری سال ۹۵ بیش از چهار میلیون و ۷۱۰ هزار نفر جمعیت دارد.

در روزهای گذشته بخشی از آب سدهای استان خوزستان برای جلوگیری از سر ریز شدن احتمالی تخلیه شده و بخشی از زمین‌های کشاورزی زیر آب رفته‌اند.

همچنین طغیان رودخانه‌های این استان باعث تخلیه برخی از روستاها شده است.

در همین حال خبرگزاری ایسنا ضمن انتشار تصاویری اعلام کرد که پس از طغیان رودخانه دز‏، چندین روستا در محاصره سیل قرار گرفتند و هر روز از طریق بالگرد مواد غذایی و «اقلام ضروری» بین آنان توزیع می‌شود.

روز جمعه همچنین کیامرث حاجی زاده، مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان، خبر داد که تا کنون ۱۱۰ روستای در معرض سیل در این استان تخلیه شده شده‌اند.

به گفته آقای حاجی زاده، ۴۳ کمپ برای اسکان ساکنان روستاهای تخلیه شده برپا شده و حدود ۲۵ هزار نفر در آنها ساکن هستند.

در همین حال فرماندار شهرستان حمیدیه در استان خوزستان خبر داد که ۱۳ روستای حاشیه کرخه در پی طغیان این رودخانه تخلیه شده‌اند.

شاهین هاشمی گفت که حدود پنج هزار نفر از اهالی این روستاها به دلیل داشتن دام به جنگل‌های «خسرج» پناه آورده‌اند که نیاز به امدادرسانی دارند.

وی اعلام کرد که برخی از ساکنان این روستاها به اردوگاه‌های اسکان اضطراری و عده‌ای نیز به منزل اقوام خود رفته‌اند.

به گفته آقای هاشمی، به دلیل بالا آمدن آب، جاده‌های زمینی « در حال مسدود شدن» هستند و باید با قایق به سیل‌زدگان امدادرسانی شود اما «در حال حاضر قایق در اختیار نداریم».

در پی طغیان رودخانه های کرخه و دز، ۱۳ روستای منطقه بامدژ در بخش مرکزی اهواز، روستاهای « بخش شعیبیه» و «شهر گوریه» شوشتر و بخش «شاوور» شوش زیرآب رفته‌اند و سیلاب به سمت پایین دست در شهرستان های دشت آزادگان و هویزه در حاشیه کرخه و کارون و باوی در حاشیه رودخانه کارون حرکت می کند.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، روز شنبه ۱۰فروردین، از اعلام حالت «فوق‌العاده» در این استان خبر داده و گفته بود که همه سازمان‌های عضو ستاد مدیریت بحران استان خوزستان موظف‌اند تا زمان عادی شدن شرایط، مرخصی کارکنان خود را لغو کنند.

در روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌هایی از درگیری سیل‌زدگان معترض و نیروهای امنیتی منتشر شده است.

در همین حال بنیاد حقوق بشری عبدالرحمن برومند روز پنج‌شنبه، ۱۵ فروردین، خبر داد که عبود جليزى، کشاورز اهل خوزستان، به دلیل شدت جراحات در بيمارستان آپادانا جان خود را از دست داده است.

طبق این گزارش، آقای جلیزی «در درگيرى و تيراندازى» نيروهاى سپاه پاسداران به سيل‌زدگان روستاهاى جليزى، صگور و شاکريه مسير الله‌اکبر دشت آزادگان خوزستان در بامداد ۱۴ فروردين مجروح شده بود.

در یک ویدئو در یوتیوب نیز که رادیوفردا روز چهارشنبه به آن دسترسی پیدا کرد، به وقوع این درگیری در «روستاهای دشت آزادگان و سوسنگرد» اشاره شده بود.

این در حالی است که رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، روز چهارشنبه «برخورد» یگان‌های این نیرو با مردم سیل‌زده در استان خوزستان را تکذیب کرده بود.

با استفاده از خبرگزاری های ایسنا، ایرنا و تسنیم، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا/ ا.م / خ
XS
SM
MD
LG