لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۷

وزارت خارجه ایران: روحانی درخواست ترامپ را برای دیدار رد کرد


ادعا شده که «ابراز تمایل طرف آمریکایی» برای دیدار دونالد ترامپ و حسن روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفته است.
ادعا شده که «ابراز تمایل طرف آمریکایی» برای دیدار دونالد ترامپ و حسن روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفته است.

وزارت خارجه ایران مدعی است که حسن روحانی در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، درخواست دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را برای دیدار و گفت‌وگو رد کرده است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران، شامگاه یکشنبه در واکنش به یادداشتی در خبرگزاری فارس در مورد رد درخواست دیدار دونالد ترامپ از سوی حسن روحانی، ادعا کرد که «چنین تمایلی از سوی طرف آمریکایی مطرح شد اما مورد تأیید رئیس‌جمهور ایران قرار نگرفت».

در سخنان آقای قاسمی در این زمینه اشاره‌ای به جزئیات بیشتر و زمان دقیق این موضوع نشده و مقام‌های آمریکایی تا کنون واکنشی به این ادعا نشان نداده‌اند.

هر دو رئیس‌جمهور امسال در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی داشتند، اما سخنرانی آنها در دو روز متفاوت برنامه‌ریزی شده بود.

علاوه بر آن هیچ یک از دو رئیس‌جمهور در زمان سخنرانی دیگری در مجمع عمومی سازمان ملل حاضر نبودند.

در عین حال سخنرانی امسال دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل، سرشار از انتقادهایی از رفتار حکومت ایران بود، آنجا که آقای ترامپ تأکید کرد «نباید اجازه داد رژیم جنایتکار ایران به اقدامات بی‌ثبات کننده‌اش ادامه دهد».

او در این زمینه تصریح کرد که «حکومت ایران، یک دیکتاتوری فاسد را در پشت نقاب دمکراسی دروغین پنهان کرده و یک کشورِ به لحاظ تاریخی غنی و ثروتمند را به کشوری یاغی با اقتصادی تهی بدل کرده است که اکنون صادرات اصلی آن خشونت، خونریزی و هرج و مرج شده است».

او علاوه بر این تصریح کرد که «مردم ایران دیر زمانی است که بیش از همه قربانی رهبران این کشور هستند».

از زمان قطع روابط ایران و آمریکا در سال ۱۳۵۸، دو کشور هیچ گاه در سطح سران دیداری برگزار نکرده‌اند، گرچه تماس‌های رودررو و مستقیم وزیران خارجه دو کشور در زمان گفت‌وگوهای هسته‌ای از عوامل اصلی دستیابی به توافق هسته‌ای وین بود.

در عین حال در سال ۹۲ در اولین حضور حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، در رویدادی بی‌سابقه او و رئیس‌جمهور وقت آمریکا، باراک اوباما، تلفنی گفت‌وگو کردند. رویدادی بی‌سابقه در روابط ایران و آمریکا در چند دهه اخیر که البته مورد نکوهش منتقدان داخلی حسن روحانی قرار گرفت.

دولت کنونی آمریکا، ایران را حکومتی غیر قابل اعتماد می‌داند که «رفتارهای مخرب و بی‌ثبات‌کننده‌اش» در منطقه، ناقض اهداف توافق هسته‌ای است. از این رو دولت آقای ترامپ که اخیراً در چارچوب راهبردی جدید در قبال ایران، حاضر به تأیید پایبندی تهران به توافق هسته‌ای نشده، خواهان اصلاحاتی در توافق هسته‌ای است که جنبه‌های دیگر رفتار ایران را نیز در بر بگیرد.

ایران نیز برای سال‌ها آمریکا را دشمن شماره یک خود معرفی کرده و حتی در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما که آمریکا رویکرد میانه‌روتری به ایران داشت، رهبر ایران این رویکرد را پنهان کردن دست چدنی در دستکش مخملی توصیف کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای در خرداد ماه امسال هم تنها چند هفته پس از انتخاب مجدد حسن روحانی به ریاست جمهوری به دولت توصیه کرد که در اداره کشور از تجربیاتی چون اعتماد نکردن به آمریکا استفاده شود.

XS
SM
MD
LG