لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

عدم حضور ایران در کنفرانس انرژی هسته‌ای سازمان ملل متحد در ابوظبی


آسوشیتدپرس نوشته است که میز ایران در کنفرانس ابوظبی «در کنار میز اسرائیل» قرار داشته است.
آسوشیتدپرس نوشته است که میز ایران در کنفرانس ابوظبی «در کنار میز اسرائیل» قرار داشته است.

ایران در کنفرانس انرژی هسته‌ای سازمان ملل متحد که جلسات آن از روز دوشنبه در ابوظبی آغاز شد شرکت نکرده است، و برخی منابع ایرانی دلیل این موضوع را عدم صدور روادید برای هیئت ایرانی عنوان کرده‌اند.

کنفرانس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با عنوان «انرژی هسته‌ای در قرن بیست و یکم» در روزهای ۳۰ اکتبر تا اول نوامبر در ابوظبی برگزار می‌شود و آن طور که در وب‌سایت سازمان انرژی اتمی آمده این کنفرانس در سطح وزیران در حال برگزاری است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس که نخستین بار عدم حضور ایران در این کنفرانس را گزارش کرده، توضیح داده است که مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران، در زمینه عدم حضور در این نشست به این خبرگزاری پاسخ نداده‌اند و سخنگوی وزارت خارجه ایران هم گفته است که در مورد این تصمیم «هیچ اطلاعی» ندارد.

اما اعتماد آنلاین، پایگاه خبری روزنامه اعتماد، به نقل از یک منبع آگاه در سازمان انرژی اتمی ایران نوشته است که دلیل شرکت نکردن ایران در این کنفرانس، «عدم صدور روادید برای مقام‌های ایرانی توسط دولت امارات متحده عربی بوده است».

این در حالی است که تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که برگزارکنندگان کنفرانس، محل خاصی را برای استقرار هیئت ایرانی در نظر گرفته‌اند. میزی که به نوشته آسوشیتدپرس «در کنار میز اسرائیل» قرار داشته است.

در عین حال به نوشته آسوشیتدپرس یوکیا آمانو نیز که اخیراً در تهران با مقام‌های ایرانی دیدار و گفت‌وگو داشت، در یک نشست خبری در حاشیه این کنفرانس، حاضر نشد در مورد عدم حضور ایران اظهار نظر کند.

او گفت: «درهای این کنفرانس به روی همه کشورها باز است و ما از شرکت همه کشورها استقبال می کنیم. ولی شرکت در این جلسات به تصمیم هر کشوری مربوط می‌شود. من در مورد شرکت ایران اظهار نظر نمی کنم. این تصمیم مربوط به خود ایران است».

آقای آمانو در این نشست خبری همچنین تأکید کرد که ایران به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای پایبند بوده است. ولی حاضر نشد در مورد اقدامات احتمالی دولت دونالد ترامپ در آینده اظهار نظر کند.

او در این زمینه گفت: «ما گمانه‌زنی نمی‌کنیم. به این خاطر من در مورد اقدامات آینده رئیس‌جمهور آمریکا حرفی برای گفتن ندارم».

در عین حال به گزارش آسوشیتدپرس آقای آمانو در سخنرانی خود در کنفرانس ابوظبی از اشاره به توافق هسته‌ای ایران با جامعه بین‌المللی پرهیز کرد.

عدم تأیید پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای از سوی دونالد ترامپ، جنگ لفظی جدیدی بین ایران و آمریکا به راه انداخته است.

اتحادیه اروپا، بریتانیا، آلمان و فرانسه از آمریکا خواسته‌اند این توافق را حفظ کند، اما آقای ترامپ تهدید کرده که اگر در همراهی کنگره و متحدان آمریکا موفق به اصلاح معایب توافق هسته‌ای نشود، دولتش از این توافق کنار خواهد رفت.

برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس می‌گویند پولی که پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی به ایران سرازیر شده، توانایی تهران را برای حمایت از حکومت بشار اسد در سوریه و شبه‌نظامیان شیعه در عراق افزایش داده است.

دولت اسرائیل نیز که همین سوءظن را دارد، هیئتی را به کنفرانس انرژی هسته‌ای در ابوظبی اعزام کرده است. امارات متحده عربی مثل بسیاری از کشورهای عربی با دولت اسرائیل روابط دیپلماتیک رسمی ندارد و با اشغال مناطقی که فلسطینیان می‌خواهند کشور خود را در آنجا بنا کنند، مخالف است.

آن طور که آسوشیتدپرس یادآور شده، برگزارکنندگان این کنفرانس از خبرنگاران خواستند که از هیئت اسرائیلی فیلمبرداری نکنند.

مقام‌های اسرائیلی شرکت‌کننده در کنفرانس همچنین حاضر نشده‌اند به سؤالات این خبرگزاری پاسخ دهند. در عین حال به نوشته آسوشیتدپرس حضور هیئت نمایندگی اسرائیل باعث معمای دیگری در این کنفرانس شد چون برگزارکنندگان میز آنها را در کنار میز نمایندگی ایران قرار داده بودند.

XS
SM
MD
LG