لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۷

خامنه‌ای طرح ترامپ برای صلح اسرائیل و فلسطینیان را «شیطانی» خواند


رهبر جمهوری اسلامی ایران بار دیگر با تأکید بر «نابودی» اسرائیل، طرح دونالد ترامپ برای صلح اسرائیل و فلسطینیان معروف به «معامله قرن» را سیاستی «شیطانی» خواند که به گفته او «هرگز محقق نمی‌شود».

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز دوشنبه، ۲۵ تیر، در دیدار دست‌اندرکاران حج، با اشاره تلویحی به دیدارهای مقامات عربستان سعودی و اسرائیل، بار دیگر از اسرائیل به عنوان «رژیم جعلی» نام برد و گفت که ریشه اسرائیل «از سرزمین فلسطین کنده خواهد شد».

دولت دونالد ترامپ اعلام کرده است که در حال نهایی کردن طرح جدیدی برای دستیابی به صلح اسرائیل و فلسطینیان است و این طرح به‌زودی ارائه خواهد شد؛ آقای ترامپ توافق صلح را در صورت دستیابی «معامله قرن» نامیده است.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین بار دیگر تأکید کرد که «قدس پایتخت فلسطین باقی می‌ماند».

آمریکا اورشلیم / بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته و دولت آمریکا با اجرای مصوبه گذشته کنگره، سفارت آمریکا را به این شهر منتقل کرد.

انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم که همزمان با هفتادمین سالگرد تأسیس اسرائیل صورت گرفت، تجمعات و تظاهرات ساکنان غزه در نزدیکی مرز اسرائیل را در پی داشت که در روز نخست، با احتساب زخمی‌هایی که در روزهای بعد جان دادند ۶۵ تن کشته شدند.

فلسطینی‌ها و کشورهای حامی آنها می‌گویند، تظاهرکنندگان غیر مسلح بودند و اسرائیل بیش از حد و به صورت نامناسب از زور استفاده کرده است.

در مقابل اسرائیل می‌گوید، بیشتر کشته شدگان شبه‌نظامیان وابسته به گروه حماس بودند. آمریکا نیز از حق از اسرائیل برای دفاع از مرزهای خود حمایت کرده است.

در همین حال نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرده بود که ایران در پشت پرده برگزاری تظاهرات اخیر فلسطینیان است

تاکید دوباره رهبر جمهوری اسلامی بر «نابودی» اسرائیل در حالی است که وی روز یکشنبه، ۲۰ خرداد، اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل درباره تلاش ایران برای «نابودی یهودیان» را رد کرده و آن را «مظلوم‌نمایی» و «دروغ» خوانده بود.

شماری از منابع، از جمله وب‌سایت زیتون، آن سخنان را به «عقب‌نشینی تاکتیکی» آیت‌الله خامنه‌ای از شعار«محو اسرائیل» تفسیر کرده و دلیل آن را مذاکرات ایران و اروپا درباره وضعیت برجام دانسته بودند.

وی اما پنج روز پس از آن بار دیگر بر «نابودی اسرائیل» تاکید کرد.

اسرائیل در ماه‌های اخیر بر تلاش‌های خود برای خروج ایران از سوریه افزوده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه در مسکو گفت که پیام روشن او این است که کشورش مخالف هرگونه حضور ایران در سوریه است.

در مقابل علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل، که پس از نخست وزیر اسرائیل با ولادیمیر پوتین دیدار کرد، گفته است که نیروهای نظامی ایران تنها در صورت درخواست مقامات سوریه این کشور را ترک می کنند.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان روز دوشنبه‌اش همچنین حادثه «مِنا» و «مسجد الحرام» را «ظلمی بزرگ» خواند و بار دیگر خواستار تشکیل کمیته «حقیقت‌یاب» درباره این دو حادثه با حضور ایران شد.

در شهریور سال ۹۴ و درحادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام بیش از ۱۰۰ نفر از جمله ۱۱ زائر ایرانی کشته شدند. پس از آن، در مهرماه همان سال، نیز به دلیل ازدحام بیش از حد جمعیت در هنگام عبور زائران از منطقه مِنا، بیش از دو هزار تن جان خود را از دست دادند که بیش از ۴۶۰ تن از آنها ایرانی بودند.

جدال‌های لفظی مقام‌های ایران و عربستان سعودی پس از این حادثه و به توافق نرسیدن آنان دربارهٔ شرط‌های طرفین، مانع حضور زائران ایرانی در حج ۹۵ شد.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، وب سایت های خانه ملت، زیتون و رادیو فردا؛ ا.م / ج.
XS
SM
MD
LG