لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۶

رهبر ایران عبدالرحیم موسوی را به فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی منصوب کرد


عبدالرحیم موسوی
عبدالرحیم موسوی

رهبر جمهوری اسلامی با ارتقای درجه سرتیپ عبدالرحیم موسوی به سرلشکری در حکمی او را به سمت فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی منصوب کرده است.

آقای موسوی از فرماندهان ارشد ارتش جمهوری اسلامی بود که در تیر ماه سال گذشته و پس از انتصاب محمدحسین باقری به ریاست ستادکل نیروهای مسلح، به عنوان جانشین او تعیین شد.

فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی در یک دهه گذشته به عهده سرلشکر عطاءالله صالحی بود که اکنون و پس از انتصاب آقای موسوی به فرماندهی ارتش، آقای صالحی به عنوان جانشین رئیس کل ستاد نیروهای مسلح تعیین شده است.

سرلشکر موسوی تا پیش از انتصاب به جانشینی رئیس کل ستاد نیروهای مسلح ایران، بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵ جانشین فرمانده کل ارتش و رئیس مرکز مطالعات راهبردی این نیروی نظامی جمهوری اسلامی ایران بود.

انتصاب فرمانده کل جدید ارتش ایران در حالی است که در اخیراً حسن روحانی در کابینه جدید خود یکی از فرماندهان ارتش را به عنوان وزیر دفاع معرفی کرد؛ سرتیپ امیر حاتمی که در چهار سال گذشته جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود.

فرمانده کل ارتش در ساختار نظامی جمهوری اسلامی بالاترین سمت در این نیروی نظامی است که بر نیروهای چهارگانه ارتش ایران، یعنی نیروی زمینی، نیروی هوایی، نیروی دریایی و نیروی پدافند هوایی فرماندهی می‌کند.

این سمت در سال ۱۳۷۷ و به منظور تمرکز در فرماندهی این نیروی نظامی ایجاد شد و در آن زمان سرلشکر علی شهبازی، رئیس وقت ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی به عنوان نخستین فرمانده کل ارتش منصوب شد.

دو سال بعد رهبر جمهوری اسلامی که همزمان فرماندهی کل قوا را به عهده دارد، سرلشکر محمد سلیمی را به این سمت منصوب کرد و آقای سلیمی تا زمان کناره‌گیری خود در شهریور ۸۴ عهده‌دار این مسئولیت بود.

بر خلاف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مأموریت‌های خود را به حوزه‌های اطلاعات و نیز امنیت داخلی گسترش داده است، عمده مأموریت‌های ارتش جمهوری اسلامی حراست از مرزهاست و در مواردی همچون بلایای طبیعی هم نیروهای تحت کنترل آن به یاری دیگر گروه‌های امدادرسان می‌آید.

در قانون اساسی ایران «پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی کشور» به عهده ارتش گذاشته شده و در مقابل سپاه پاسداران مسئول «نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن» معرفی شده است.

اما سپاه پاسداران هم چون ارتش جمهوری اسلامی، نیروهای چهارگانه‌ای دارد که مسئولیت‌های مشابهی با مسئولیت‌های ارتش را به عهده دارند و تقسیم کار میان آنها صورت گرفته است. از جمله در حوزه دریایی، بر پایه تقسیم کاری در سال ۱۳۸۰ تعیین شد، مأموریت نیروی دریایی سپاه پاسداران در حوزه خلیج فارس تا تنگه هرمز است و مأموریت ارتش در حوزه دریای عمان تعیین شده است.

XS
SM
MD
LG