لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۰

شش عضو کمیسیون قضایی مجلس روز سه‌شنبه از زندان اوین بازدید می‌کنند


در بازدید روز سه‌شنبه از زندان اوین فقط اعضای کمیسیون قضایی حضور دارند و هیچ زنی عضو هیئت بازدیدکننده نیست.
در بازدید روز سه‌شنبه از زندان اوین فقط اعضای کمیسیون قضایی حضور دارند و هیچ زنی عضو هیئت بازدیدکننده نیست.

پس از آنکه اعلام شد بازدید هیئتی از نمایندگان مجلس از زندان اوین که قرار بود روز یکشنبه انجام شود به دلیل «شرایط نامساعد جوی» برگزار نشد، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس خبر داد که شش تن از اعضای این کمیسیون روز سه‌شنبه راهی اوین می‌شوند.

در پی اعتراض‌های سراسری اخیر در ایران و پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد کشته شدن چند تن از بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها در بازداشتگا‌ه‌ها، که با هشدار نمایندگان در مورد احتمال تکرار «کهریزک دوم» همراه بود، گروهی از نمایندگان مجلس درخواست بازدید از زندان اوین را مطرح کردند.

این درخواست با چندین روز تأخیر مورد موافقت دستگاه قضایی قرار گرفت و ابتدا اعلام شد که شش عضو کمیسیون قضایی مجلس به همراه یک عضو امنیت ملی هئیت بازدید از زندان اوین را تشکیل می‌دهند.

نفرات این هیئت بعدتر به ۱۰ تن افزایش یافت و قرار شد که فاطمه سعیدی هم به عنوان یکی از نمایندگان زن این هیئت را همراهی کند.

اما اکنون حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است که در بازدید روز سه‌شنبه تنها شش عضو این کمیسیون حضور خواهند داشت.

او تأکید کرده که این اقدام «در راستای بازدید از وضعیت بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر» صورت می‌گیرد.

اظهارات این نماینده مجلس در حالی است که دادستان تهران روز یکشنبه ادعا کرد که تنها ۱۰ نفر از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در تهران، در بازداشتگاه اوین به سر می‌برند و تکلیف بقیه بازداشت‌شدگان روشن شده است.

عباس جعفری دولت‌آبادی همچنین از قضات دادسرای اوین خواست که در تعیین وضعیت این ۱۰ تن نیز تسریع کنند.

دادستان تهران همچنین خبر داد که ۹۵ کیفرخواست برای متهمان اعتراض‌های اخیر صادر شده است.

در روزهای ابتدایی اعتراض‌های سراسری دی‌ماه ۹۶، مقام‌های انتظامی و قضایی ایران آمارهای پراکنده‌ای از تعداد بازداشت‌شدگان اعلام کردند، اما اطلاع‌رسانی در این زمینه با وقفه روبه‌رو شد و حتی استاندار اصفهان در پاسخ به سؤالی در مورد تعداد بازداشت‌شدگان در این استان، گفت که مجاز به اطلاع‌رسانی در این زمینه نیست.

با این حال چندی بعد محمود صادقی نماینده مجلس آمار کل بازداشت‌شدگان در شهرهای مختلف ایران را بیش از سه هزار و ۷۰۰ تن اعلام کرد.

موضوع بازدید نمایندگان مجلس از بازداشتگاه اوین منتقدانی هم دارد، از جمله عمادالدین باقی، زندانی سیاسی پیشین که معتقد است اگر این بازدیدها توسط یک هیئت مستقل صورت نگیرد، بی‌فایده است.

در عین حال عدم اطلاع‌رسانی در مورد هویت و وضعیت بازداشت‌شدگان به اعتراض نهادها و فعالان حقوق بشر روبه‌رو شده و از جمله عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان در موضوع ایران، در این گفت‌وگو با رادیوفردا با ابراز نگرانی در مورد بازداشت‌شدگان از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است که اسامی افراد بازداشت شده را منتشر کنند.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، ایسنا، و رادیوفردا؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG