لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۰

نگرانی نمایندگان از تعداد کشته‌شدگان؛‌ «سازمان زندان‌ها مسئول جان زندانیان است»


پروانه سلحشوری: هر روز نام جدیدی از کشته‌شدگان منتشر می‌شود و همین موضوع به شدت ما را نگران کرده است
پروانه سلحشوری: هر روز نام جدیدی از کشته‌شدگان منتشر می‌شود و همین موضوع به شدت ما را نگران کرده است

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس از تهران،‌ با اعلام اینکه تعداد کشته شدگان در زندان‌ها، نگرانی‌ نمایندگان در مورد شرایط زندانیان را بیشتر کرده است، گفت که سازمان زندان‌ها مسئول جان زندانی است و باید پاسخگو باشد.

خانم سلحشوری در گفت‌وگو با وب‌سایت «جامعه نو» افزود: «هر روز نام جدیدی از کشته‌شدگان منتشر می‌شود و همین موضوع به شدت ما را نگران کرده است و به همین دلیل ما پیگیر هستیم که هر چه زودتر از زندان‌ها بازدید داشته باشیم».

او با اشاره به اینکه معاون وزارت اطلاعات و رئیس مجلس قول مساعد داده‌اند که هر چه زودتر بازدید نمایندگان از زندان‌ها انجام شود، تاکید کرد: «بازداشت‌ها چه سیاسی باشد و چه غیرسیاسی، سازمان زندان‌ها مسئول جان زندانی است و باید پاسخگو باشد».

این نماینده مجلس به این پرسش که آیا نمایندگان آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان و دلیل مرگ آنها در دست دارند یا خیر، پاسخ داد: «متاسفانه ما آماری نداریم اما اگر همکاران دیگر اطلاعاتی داشته باشند دست‌کم من در جریان نیستم اما نمایندگان اعلام کرده‌اند که به پرونده همه کشته‌شده‌ها ورود خواهند کرد؛ از سینا قنبری گرفته تا بقیه افراد از جمله سارو قهرمانی، تا دلیل واقعی مرگ آنها مشخص شود».

در حالی که برخی منابع حقوق بشری به کشته شدن سه تا پنج تن از بازداشت‌شدگان در بازداشتگاه‌ها خبر می‌دهد، مقام‌های رسمی تنها کشته «خودکشی» دو نفر را در این مدت پذیرفته‌اند و ادعا می‌کنند که آنها در ارتباط با اعتراض‌های اخیر در بازداشت نبوده‌اند.

پروانه سلحشوری همچنین در پاسخ به این پرسش که نمایندگان چقدر امیدوارند که قوه قضائیه اجازه بازدید از زندان‌ها را برای نمایندگان صادر کند، گفت:‌ «ما نمایندگان مجلس هستیم و با توجه به درخواست ما، وظیفه قوه قضائیه است که با ما همکاری لازم را داشته باشد، به ویژه که بالا رفتن تعداد کشته‌شده‌ها، نگرانی‌ها در مورد شرایط زندانیان بیشتر کرده است».

پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد کشته شدن چند تن از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در بازداشتگا‌ه‌ها که با هشدار نمایندگان در مورد احتمال تکرار «کهریزک دوم» همراه بود، گروهی از نمایندگان مجلس درخواست بازدید از زندان اوین را مطرح کردند.

پیشتر محمود صادقی، رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس، روز یکشنبه ۲۴ دی، در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین، اعلام کرده بود: «بسیاری از خانواده‌ها حرف‌هایی را که برخی از مسئولین قضایی در مورد خودکشی بازداشت شدگان زدند قبول ندارند واظهار می‌کنند که علت فوت، خودکشی نبوده و من هم قضاوت نمی کنم واین موضوع باید بررسی شود».

آقای صادقی درباره آمار افرادی که به گفته مسئولان جمهوری اسلامی، در بازداشت خودکشی کرده‌اند، اشاره کرده بود: «دو نفر قطعی است؛ آقای سینا قنبری در تهران و آقای وحید حیدری در اراک. اخیرا از کردستان و سنندج نیز گزارشاتی آمده است که دو یا سه نفر در بازداشت فوت کرده اند. البته این اخبار تایید نشده است».

در این میان، به گزارش خبرگزاری میزان، متعلق به قوه قضائیه، علی اکبر گروسی، رئیس کل دادگستری استان کردستان، با تکذیب خبر کشته شدن دو تن در «اغتشاشات اخیر شهر سنندج» گفت: «اخباری که در برخی رسانه‌های معاند مبنی بر کشته شدن دو نفر در اغتتشات اخیر منعکس شده کذب محض است و این دو فرد اصلا ربطی به اغتشاشات اخیر نداشته‌اند»

این مقام قضایی بدون اشاره به نام این دو تن افزود که آنها« در درگیری با نیروهای امنیتی» کشته شده‌اند.

در این حال،‌ به نوشته اعتماد آنلاین، محمود صادقی همچنین درباره بازدید فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس موسوم به «فراکسیون امید» از زندان اوین نیز گفته بود: «با درخواست فراکسیون امید برای بازدید از زندان اوین موافقت نکردند».

محمود صادقی روز یکشنبه خبر داده بود که بیش از ۴۰ تن از نمایندگان قوه مقننه با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس، خواستار تشکیل یک گروه مستقل برای بررسی علل مرگ تعدادی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در زندان‌ها شده‌اند.

همزمان با سخنان محمود صادقی، علی مطهری، نایب رئیس، و محمد کاظمی، نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس، از بی‌نتیجه بودن درخواست نمایندگان مجلس برای بازدید از زندان اوین خبر داده بودند.

در این میان، آقای مطهری به خبرگزاری خانه ملت، متعلق به مجلس، گفت که هیئت رئیسه مجلس، تشکیل «کمیته حقیقت‌یاب» را برای بازدید از بازداشتگاه‌ها بررسی می‌کند.

محمود صادقی پیش از این تعداد بازداشت‌شدگان تظاهرات در شهرهای ایران را ۳۷۰۰ تن اعلام کرده است.

نگرانی از وضعیت لیلا حسین زاده، ‌دانشجوی بازداشتی

یکی از نزدیکان ليلا حسين‌زاده، دانشجوی رشته انسان شناسی دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با رادیو فردا، با اشاره به بازداشت او در منزلش در روز ۱۱ دی، و بی‌خبری خانواده اش از وضعیت او افزود: «طبق آخرين پيگيری‌های انجام‌شده، خانم حسین‌زاده در زندان اوين به‌سر نمی‌برد».

او افزود که بازداشت ليلا حسين‌زاده به دست «وزارت اطلاعات انجام نشده و پرونده بازداشت و نگهداری اش در دست نهاد ديگری است».

وی که نخواست نامش فاش شود، با اشاره به آنچه «انتشار اخبار ضد و نقیض رسمی درباره زمان آزادی سایر دانشجویان بازداشتی»‌ نامید، گفت که به رغم آزادی شمار یاز دانشجویان، «هیچ‌گونه احتمالی درباره چگونگی وضعیت و آزادی لیلا به دست خانواده، دوستان و همکلاسی‌های وی نرسیده است».

این فرد نزدیک به خانواده خانم حسین‌زاده، وضعیت فعلی را نتیجه «عدم پیگیری جدی و موثر دانشگاه تهران و مسئولان مربوطه و رها شدن پرونده این دانشجو به دست نیروهای امنیتی» دانست و اضافه کرد که خانواده خانم حسین‌زاده از مدیریت دانشگاه می‌خواهند جدی‌ترین نهاد پیگیر این دانشجوی بازداشتی باشد و با رساندن وكالت‌نامه به ليلا حسين‌زاده، امكان داشتن وكيل را برای او فراهم كنند».

پیش از این، ‌منصور غلامی، ‌وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روز یکشنبه به خبرگزاری مهر گفته بود: «سیر آزادسازی دانشجویان همچنان ادامه دارد و تعدادی از دانشجویان هنوز آزاد نشده‌اند».

او با اعلام اینکه آماری از آزادی دانشجویان ندارد، گفته بود: «تلاش زیادی توسط همکاران ما در دانشگاه ها و وزارت علوم صورت گرفته که منجر به آزادی سریعتر تعداد بیشتری از دانشجویان شد».

وبسایت جامعه نو،‌ اعتماد آنلاین و منابع خبری/ب.ک.
XS
SM
MD
LG