لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۹

فرمانداری سنندج مدعی ارتباط سارو قهرمانی با «گروهک‌های تروریستی» شد


سارو قهرمانی، ۲۴ ساله، از دو هفته پیش و در جریان اعتراضات دی‌ماه ایران ناپدید شده بود.
سارو قهرمانی، ۲۴ ساله، از دو هفته پیش و در جریان اعتراضات دی‌ماه ایران ناپدید شده بود.

فرماندار سنندج می‌گوید سارو قهرمانی که جنازه او چند روز پیش تحویل خانواده‌اش شد، «وابسته به گروهک‌های تروریستی» بوده و در درگیری مسلحانه کشته شده است.

اما در مقابل یکی از نزدیکان سارو قهرمانی این ادعا را تکذیب کرده و پرسیده که «اگر سارو در درگیری مسلحانه کشته شده چرا هیچ اثری از آثار گلوله روی بدنش وجود نداشته؟ چرا اجازه نمی‌دهند پزشکی قانونی علت مرگ را مشخص کند؟»

سارو قهرمانی، ۲۴ ساله، از دو هفته پیش و در جریان اعتراضات دی‌ماه ایران ناپدید شده بود و نیروهای امنیتی روز شنبه جنازه او را به خانواده‌اش تحویل دادند.

مرگ این شهروند سنندجی بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته و گزارش‌هایی درباره «شکنجه» و کشته شدن او به دست وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی منتشر شده است.

حال، محمدابراهیم زارعی، فرماندار سنندج، به این گزارش‌ها و بازتاب‌ها واکنش نشان داده و به خبرگزاری ایرنا گفته که «خبر مرگ این فرد در نا‌آرامی‌ها واقعیت ندارد چون در ناآرامی‌های اخیر شهر سنندج با کمک و همکاری خوب مردم به هیچ فردی آسیبی نرسید».

در گفته‌های فرماندار سنندج همچنین به سابقه محکومیت «پنج ساله» آقای قهرمانی به دلیل همکاری با «گروهک‌های تروریستی» اشاره شده و گفته شده او پس از دو سال «مشمول رأفت اسلامی» و آزاد شده است.

او روز یکشنبه ۲۴ دی ماه مدعی شد که سارو قهرمانی «روز چهارم دی در یکی از پارکینگ‌های شهر سنندج اقدام به تهدید مسلحانه یکی از شهروندان می‌کند و دقایقی بعد از محل متواری می‌شود... این فرد وقتی به همراه یکی از مرتبطین خود تحت تعقیب مأموران قرار داشت بدون توجه به فرمان ایست مأموران از محل گریخته و سپس به سمت مأموران تیراندازی کردند که در درگیری کشته شدند».

مشابه این اظهارات را خبرگزاری مهر نیز از قول «پدر سارو قهرمانی» منتشر کرده و مدعی شده که سارو از جمله با گروه کومله در ارتباط بوده است.

این در حالی است که احسان سلطانی، از نزدیکان آقای قهرمانی، در کانال تلگرامی خود بیانیه فرماندار سنندج را «مخدوش» و «غیرقابل باور» خوانده است.

او گفته است برخلاف اظهارات فرماندار سنندج که سارو از روز چهارم دی تحت تعقیب بوده است، «این شهروند سنندجی تا روز سیزدهم دی به خانه‌اش تردد داشته و شب‌ها در خانه می‌خوابیده و بستگان و نزدیکانش او را تا روز سیزدهم به دفعات دیده‌اند».

آقای سلطانی پرسیده است: «چطور فرد تحت تعقیب نیروی انتظامی این طور راحت به منزلش تردد داشته و نهادهای امنیتی حتی یک بار هم تحت تعقیب بودن او را به خانواده اعلام نکرده بودند؟ چرا تا روز سیزدهم دی که در خانه بوده نسبت به دستگیری او اقدامی نکرده‌اند؟»

او افزوده است: «اگر سارو در درگیری مسلحانه کشته شده چرا هیچ اثری از آثار گلوله روی بدنش وجود نداشته؟ چرا اجازه نمی‌دهند پزشکی قانونی علت مرگ را مشخص کند؟»

آقای سلطانی همچنین از اینکه «به زمان دقیق تیراندازی و مرگ سارو قهرمانی اشاره نمی‌کنند»، انتقاد کرده و گفته است: «اگر‌‌‌ همان روز سیزدهم دی که آخرین بار سارو در خانه حضور داشته و سپس ناپدید شده در درگیری با نیروی انتظامی کشته شده چرا پس از ۱۱ روز خانواده را از مرگ او مطلع کرده‌اند؟»

مقام‌های ایران در روزهای گذشته برای معرفی کسانی که پس از اعتراض‌های دی‌ماه در زندان‌های جمهوری اسلامی کشته شده‌اند از آنها به عنوان «معتاد» و «وابسته به گروه‌های تروریستی» نام برده‌اند که یا در زندان «خودکشی کرده‌اند» یا در درگیری مسلحانه کشته شده‌اند.

تا پیش از انتشار گزارش‌ها در مورد سارو قهرمانی، خبر درگذشت دستکم دو تن از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در ایران، منتشر یا تأیید شده بود.

یکی از چهره‌های مشهور که در چند روز گذشته درباره سارو قهرمانی اظهارنظر کرده، بهاره رهنما، بازیگر سینما، است. خانم رهنما در توئیت‌هایی نوشته که سارو «چند ماهی تو رستوران ما کار می‌کرد و پیک موتوری بود، بسیار آروم ‌و محجوب بود و اغلب نگران مادرش، گاهی در مورد مادرش با من حرف می‌زد، امروز دیدم و شنیدم که درگیری‌های اخیر کشته شده و به تازگی جنازه‌اش تحویل خانواده‌اش داده شده، عمیقا به مادرش و خانواده‌اش تسلیت می‌گم!»

او در توئیت دیگری خبر داده که «از فرمانداری سنندج باهام تماس گرفتند و‌ گفتند آقای قهرمانی به خاطر همکاری با یک گروهک تروریستی کشته شده، شما اطلاعاتتون غلطه، جوان‌های مردم تحریک می‌شن و ممکنه درگیری ایجاد بشه و چند تا جوون دیگه هم آسیب ببیند، ازشون خواستم برای روشن شدن اذهان عمومی مدارکش رو رسما اعلام کنند».

خانم رهنما ساعاتی بعد از این توئیت نوشت که فرمانداری سنندج دوباره با او تماس گرفته و از او خواسته است تا به گفته آنها، «اطلاعات غلط» به مردم ندهد و «گفتند مدارک علت کشته شدن آقای قهرمانی در سایت “ایرنا”موجوده!»

به نظر می‌رسد که اشاره آن به مصاحبه فرماندار سنندج با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، باشد.

در اعتراضات گسترده‌ ایران که شعارهای تندی علیه رهبران و سیاست‌های داخلی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی سر داده شد، بیش از ۳۷۰۰ نفر بازداشت شدند و سخنگوی قوه قضاییه نیز روز یکشنبه کشته شدن دستکم ۲۵ نفر را تایید کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، رادیو فردا و توئیت‌های بهاره رهنما؛ ک.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG