لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۸

«جنازه» سارو قهرمانی به خانواده‌اش «تحویل داده شد»


عکسی از سارو قهرمانی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌است
عکسی از سارو قهرمانی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌است

بنا بر گزارش‌ها از ایران، نیروهای امنیتی، نزدیک به دو هفته پس از ناپدید شدن سارو قهرمانی در جریان اعتراضات دی ماه در ایران، روز شنبه جنازه او را به خانواده‌اش تحویل داده‌اند.

بنا بر پیامی از «کمیته پی‌گیری بازداشت‌های ۹۶» در شبکه‌های اجتماعی، «نیروهای امنیتی» پیکر سارو قهرمانی، شهروند سنندجی را به پدر و مادر او تحویل داده‌اند.

بنا بر آن‌چه روز شنبه ۲۳ دی ماه به نقل از «کمیته پی‌گیری بازداشت‌های ۹۶» منتشر شده، پدر و مادر آقای قهرمانی و پیکر او، با آمبولانسی به «بهشت محمدیه» سنندج فرستاده شده‌اند. مراسم خاکسپاری نیز بدون حضور دیگر اعضای خانواده انجام شده‌است.

بنا بر گزارش‌ها، سارو قهرمانی ۲۴ سال داشت و ۱۱ روز پیش از تحویل جسدش، «بازداشت شده بود».

هنوز هیچ مقام رسمی جمهوری اسلامی در مورد نحوه مرگ این شهروند سنندجی توضیحی نداده‌است.

محمود صالحی، فعال کارگری در کردستان ایران، پیش از این در صفحه فیس بوک خود اعلام کرده بود که به دلیل بی‌توجهی ماموران بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج، کلیه‌های خود را در اردیبهشت سال ۹۴ از دست داد. با این همه، تاکنون خبری در مورد پیگیری این موضوع در رسانه‌های ایران انتشار نیافت و وزارت اطلاعات و یا سخنگوی دولت حسن روحانی از آن هنگام تاکنون، واکنشی به آن نشان نداده‌اند.

تا پیش از انتشار گزارش‌ها در مورد سارو قهرمانی، خبر درگذشت دست‌کم سه تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات گسترده اخیر در ایران، منتشر یا تائید شده بود.

مقام‌های ایران در روزهای گذشته خبر جان‌باختن سینا قنبری، در قرنطینه زندان اوین و وحید حیدری، در بازداشتگاهی در اراک، را تائید کرده و گفته‌اند آن‌ها «خودکشی کرده‌اند».

محسن عادلی، شهروند دیگری‌ست که گفته می‌شود در زندان دزفول جان خود را از دست داده‌است.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز روز شنبه گفته بود «سه نفر از بازداشتیان» اعتراضات اخیر، «در زندان‌های ایران» جان خود را از دست داده‌اند و نمایندگان مجلس شورای اسلامی «پی‌گیر موضوع هستند».

هرچند آقای مطهری نیز گفته‌است در گزارشی که در مورد مرگ این سه تن ارائه‌شده، دلیل مرگ «خودکشی» عنوان شده‌است.

انتشار خبر «خودکشی» بازداشت‌شدگان در حالی‌ست که کمپین حقوق بشر در ایران، به نقل از نزدیکان وحید حیدری گزارش داده، در زمان رویت جنازه، روی سر او آثار ضرب و شتم و کبودی دیده شده است.

همزمان محمود صادقی،‌ یکی دیگر از نمایندگان مجلس، در حساب کاربری خود در توئیتر در مورد تکرار «کهریزک دوم»‌ هشدار داده است. اشاره او کشته‌شدن شماری از معترضان سال ۱۳۸۸ در بازداشتگاه کهریزک تهران است.

سازمان عفو بین‌الملل نیز خواستار انجام «تحقیقات فوری» در مورد گزارش‌های مربوط به چند «خودکشی» در زندان‌های ایران، در پی بازداشت‌های معترضان در ایران شده‌است.

در اعتراضات گسترده‌ ایران شعارهای تندی علیه رهبران و سیاست‌های داخلی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی سر داده شد، بیش از ۳۷۰۰ نفر بازداشت شده و کشته شدن دست کم ۲۲ تا ۲۵ نفر نیز تایید شده‌است.

بنا بر گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا/ت.ت
XS
SM
MD
LG