لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۸

عفو بین‌الملل خواستار تحقیقات فوری درباره موارد «خودکشی» در زندان‌های ایران شد


در پی انتشار گزارش‌هایی از رخ دادن چند «خودکشی» در زندان‌های ایران در پی اعتراضات سراسری چند روز گذشته، سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه، ۱۹ دی‌ماه، در بیانیه‌ای خواستار انجام «تحقیقات فوری» در این باره شد.

یک روز پس از تایید خبر مرگ سینا قنبری، از شرکت‌کنندگان در اعتراضات اخیر ایران، کمپین حقوق بشر در ایران روز سه‌شنبه در گزارشی از مرگ «وحید حیدری در بازداشتگاه اراک» خبر داد.

همین سازمان در توییتی که دوشنبه شب گذشته منتشر شد گفت که علاوه بر این دو نفر، یک تن دیگر به نام محسن عادلی در زندان دزفول «خودکشی» کرده است.

از سوی دیگر نسرین ستوده، وکیل حقوق بشری، در گفت‌وگو با رادیوفردا بر اساس شنیده‌های خود از «سه کشته» در قرنطینه زندان اوین خبر داد که به گفته او «مسئولان» علت مرگ آنها را «خودکشی» اعلام کرده‌اند.

سازمان مدافع حقوق بشر عفو بین‌الملل در بیانیه خود با اشاره مشخص به این موارد خواستار آن شده است که مقامات جمهوری اسلامی با پیش‌بینی «تمام اقدامات لازم» مراقب جان بازداشت‌شدگان باشند.

در این بیانیه «فقدان شفافیت» درباره «آن چه بر سر این بازداشت‌شدگان آمده»، نگران‌کننده توصیف شده است.

پیشتر نیز چهار کارشناس مستقل شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با اشاره به کشته شدن بیش از ۲۰ تن در جریان اعتراض‌های سراسری ایران، روش حکومت ایران در برخورد با معترضان را «نگران‌کننده» توصیف کرده بودند.

ماگدالنا مغربی، معاون خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل، همچنین از مقامات ایران خواسته است تا «بلافاصله به تحقیقاتی شفاف و بی‌طرفانه و مستقل» در این باره دست بزنند.

این سازمان همچنین خواستار «تعلیق» تمام افرادی شده است که مسئولیت مرگ‌ زندانیان در زندان‌ها در پی اعتراضات اخیر را بر عهده دارند.

پیشتر محمود صادقی،‌ نماینده مجلس از تهران، روز دوشنبه در توئیتی با اعلام اینکه مرگ سینا قنبری، یکی از بازداشت‌شدگان تظاهرات اخیر در زندان اوین، تایید شده است، در مورد تکرار وقوع «کهریزک دوم»‌ هشدار داده بود.

محسن روح‌الامینی و بسیاری دیگر از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ در پی دستگیری به بازداشتگاه کهریزک منتقل شدند که طبق گزارش‌ها شرایطی بسیار نامناسب داشت.

بنا بر گزارش‌های رسمی حکومت ایران، در این بازداشتگاه جز محسن روح‌الامینی دست‌کم دو نفر دیگر به نام‌ امیر جوادی‌فر و محمد کامرانی کشته شدند.

اوایل آذرماه گذشته، وکیل خانواده محسن روح‌الامینی خبر داد که سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، به جرم معاونت در قتل که در این بازداشتگاه رخ داد به دو سال حبس قطعی محکوم شده است.

در جریان اعتراضات اخیر در ایران که بیش از یک هفته جریان داشت دست‌کم ۲۲ نفر جان باختند و بیش از هزار نفر در چندین شهر ایران بازداشت شدند.

XS
SM
MD
LG