لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۰

تایید خبر مرگ یکی از بازداشت‌شدگان در اوین؛‌ صادقی نسبت به وقوع «کهریزک دوم»‌ هشدار داد


 کمیته پیگیری بازداشت‌های دی ۹۶، روز یکشنبه از درگذشت سینا قنبری در زندان اوین خبر داده بود.
کمیته پیگیری بازداشت‌های دی ۹۶، روز یکشنبه از درگذشت سینا قنبری در زندان اوین خبر داده بود.

محمود صادقی،‌ نماینده مجلس، با تایید مرگ سینا قنبری، یکی از بازداشت شدگان تظاهرات اخیر در زندان اوین، نسبت به تکرار وقوع آنچه «کهریزک دوم»‌نامید،‌ هشدار داد. در این میان، یک مقام قضایی،‌ دلیل مرگ سینا قنبری را «خودکشی» اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مدیرکل زندان‌های استان تهران در مورد دلیل مرگ سینا قنبری، یکی از زندانیان زندان اوین،‌ گفت که او «با مراجعه به دستشویی قرنطینه زندان، اقدام به خودکشی از طریق حلق‌آویز کردن خود کرده است».

مصطفی محبی روز دوشنبه ۱۸ دی، زمان وقوع این خودکشی را «بامداد روز شنبه ۱۶ دی»‌ اعلام کرد و افزود: «بلافاصله مراتب به دادستان اعلام شد و بازپرس دادسرای جنایی در محل زندان حضور یافت و از ماموران زندان و مطلعین تحقیق کرده و دستورات لازم را در این خصوص صادر کرده است».

این مقام قضایی درباره دلیل زندانی بودن سینا قنبری توضیحی نداد.

پیشتر محمود صادقی،‌ نماینده مجلس از تهران، روز دوشنبه در توئیتی با اعلام اینکه مرگ سینا قنبری، یکی از بازداشت شدگان تظاهرات اخیر در زندان اوین، تایید شده است، نسبت به تکرار وقوع آنچه «کهریزک دوم»‌ نامید،‌ هشدار داده بود.

وی نوشته بود:‌ «در تماسی که با یک مقام مسئول در یکی از مراجع اطلاعاتی داشتم، متأسفانه مرگ یکی از بازداشت شدگان ناآرامی های اخیر در زندان اوین را تأیید کرد؛ به رئیس‌جمهور و مقامات امنیتی و قضایی هشدار می‌دهم از وقوع کهریزک دوم جلوگیری کنید».

پیشتر کمیته پیگیری بازداشت‌های دی ۹۶، روز یکشنبه ۱۷ دی، از درگذشت سینا قنبری در زندان اوین خبر داده بود.

این کمیته روز یکشنبه ۱۷ دی، افزوده بود که سینا قنبری، جوان۲۳ ساله تهرانی، که چندروزی بود در بند قرنطینه زندان اوین در بازداشت به‌سرمی‌برد، «به‌دلایلی نامعلوم جان سپرده است».

کمیته پیگیری بازداشت‌های دی ۹۶ اعلام کرد که منبع این خبر، تعدادی از آزادشدگان بوده‌اند.

در این ارتباط، در همین حال،‌ طیبه سیاوشی، نماینده مجلس از تهران، روز دوشنبه با اعلام فوت سینا قنبری در زندان اوین به خبرگزاری ایلنا گفته بود که پس از پیگیری از مراجع مربوطه به وی اعلام شده که علت،‌ خودکشی بوده است.

او افزوده بود: «این موضوع را از وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی پیگیری کردم که اعلام شد این فرد جوان ۲۲ ساله دیپلمه‌ای بود که توسط نیروی انتظامی بازداشت و تحویل دستگاه قضایی شده‌ است».

به گفته خانم سیاوشی، طبق اطلاعی که به او داده شده، «این فرد در زندان خودکشی کرده است».

این نماینده مجلس با اعلام اینکه موضوع را به دفتر علی لاریجانی، ‌رئیس مجلس، اطلاع داده است، اضافه کرده بود: «در چند روز اخیر، در پیگیری‌های متعدد با قوه‌قضائیه، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی خواستار این بودیم که نظارت کامل و دقیقی بر جوانانی که در این ناآرامی‌ها بازداشت شده‌اند، داشته باشند و اگر این افراد در تخریب اموال نقشی نداشتند، آزاد شوند».

وی به این پرسش ایلنا که آیا نمایندگان تهران درخواستی برای ملاقات با بازداشت شدگان داشته‌اند، پاسخ داده بود:‌ «روز گذشته (یکشنبه) به اتفاق برخی از نمایندگان مجلس، همچون خانم‌ها سلحشوری و سعیدی و آقای موسوی، جلسه‌ای با افرادی که نماینده دانشجویان بازداشت شده بودند، برگزار کردیم. همچنان پیگیر این موضوعات هستیم اما تاکنون و تا جایی که اطلاع دارم درخواستی برای ملاقات داده نشده است».

همچنین محمود صادقی، نماینده مجلس، پیش از توئیتش در این مورد در گفت و گو با «اعتماد آنلاین» گفته بود: «طبق اطلاعی که از یکی از مراجع اطلاعاتی گرفتم، این فرد توسط نیروی انتظامی بازداشت شده و آنطور که گفتند در زندان اوین اقدام به خودکشی کرده است».

آقای صادقی در این مورد که آیا این شخص در تجمعات حضور داشته است، تاکید کرده بود: «اطلاعی ندارم که در تجمعات حضور داشته یا خیر و افزود: «او دانشجو نبود و دیپلم داشت».

این نماینده مجلس اشاره کرده بود: «موضوع تحت رسیدگی است و طبق قاعده، عوامل احتمالی دیگر هم در حال رسیدگی است». او به این عوامل احتمالی اشاره نکرد.

محمود صادقی با اشاره به اینکه از جزییات این موضوع بی‌اطلاع است، اضافه کرده بود: «قاعدتا باید بررسی کنند. مجلس باید به این موضوع ورود کند و خانواده ها و دانشجویان تماس می‌گیرند. اما مجلس تعطیل است و این موضوع را انفرادی پیگیری می‌کنیم. اما باید ورود به موضوع به صورت رسمی باشد و از طریق مجلس رسیدگی شود».

وی همچنین گفته بود:‌ این پرونده به کمیسیون امنیت و قضایی مربوط می شود.

پیش از این، ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران، روز یکشنبه از تکرار حوادثی چون بازداشتگاه کهریزک ابراز نگرانی کرده بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، خانم خداکرمی در نطق پیش از دستور خود با اشاره به بازداشت «تعداد زیادی از شهروندان تهرانی از جمله دانشجویان» گفته بود که «مردم با خاطره تلخی که از کهریزک و سرنوشت روح الامینی ها دارند، بسیار نگرانند».

وی اضافه کرده بود: «نگرانند که مبادا یک قاضی دیگر، یک نیروی خودسر دیگر و یا یک هم سلولی اراذل و اوباش اشتباه کند و خدای ناکرده اتفاقی غیر قابل بازگشت حادث شود».

پیشتر علی‌اصغر ناصربخت، معاون فرماندار تهران، روز ۱۲ دی، در پاسخ به پرسشی درباره خودداری از تکرار رخداد کهریزک ۸۸ گفته بود که مقام‌های قوه قضاییه «حتما» در این باره فکر کرده و لوازم و تمهیداتی را «برای جلوگیری از اتفاقات ناخوشایند سال‌های گذشته اندیشیده‌اند». اما او به ماهیت این تمهیدات و شرایط اشاره نکرده بود.

بنا بر گزارش‌های رسمی حکومت ایران، در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات سال ۸۸، تعدادی از زندانیان به نام‌های محسن روح‌الامینی، امیر جوادی‌فر، محمد کامرانی و رامین آقازاده قهرمانی در بازداشتگاه کهریزک به دلیل شکنجه کشته شدند.

علاوه بر این، در طول دهه‌های اخیر،‌ شمار دیگری از زندانیان سیاسی - عقیدتی جان خود را در زندان‌های ایران از دست داده‌اند که از آن جمله می‌توان به زهرا کاظمی، امیدرضا میر صیافی، هدی صابر، ستار بهشتی، ‌افشین اسانلو و شاهرخ زمانی اشاره کرد.

ناهید خداکرمی در نطق خود همچنین از نهادهای مسئول درخواست کرده بود که گزارش دهند چه تعداد از معترضان در روزهای گذشته بازداشت شده‌اند.

وی همچنین از رئیس شورای شهر تهران خواسته بود که «با جدیت پیگیر سرنوشت بازداشت‌شدگان حوادث اخیر باشد و به‌نحو احسن، شرایط حضور خانواده‌های بازداشت شدگان را در شورای اسلامی شهر تهران فراهم کنند».

براساس آمار رسمی، در تجمع‌های اعتراضی روزهای گذشته، دست‌کم ۱۸۰۰ تن بازداشت شده‌اند.

توئیتر و خبرگزاری‌های ایلنا و ایسنا و وبسایت اعتمادآنلاین/ب.ک.
XS
SM
MD
LG