لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

نگرانی یک عضو شورای شهر تهران از تکرار حوادث کهریزک


بر اساس آخرین آمار،‌ تاکنون ۱۸۰۰ تن در پی تجمع‌ها و تظاهرات اخیر در ایران بازداشت شده‌اند.
بر اساس آخرین آمار،‌ تاکنون ۱۸۰۰ تن در پی تجمع‌ها و تظاهرات اخیر در ایران بازداشت شده‌اند.

همزمان با گزارش‌ها درباره ادامه بازداشت‌ها در ایران، یک عضو شورای شهر تهران از تکرار حوادثی چون بازداشتگاه کهریزک ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران، روز یکشنبه۱۷ دی، در نطق پیش از دستور خود با اشاره به بازداشت «تعداد زیادی از شهروندان تهرانی از جمله دانشجویان» گفت که «مردم با خاطره تلخی که از کهریزک و سرنوشت روح الامینی ها دارند، بسیار نگرانند».

وی اضافه کرد: «نگرانند که مبادا یک قاضی دیگر، یک نیروی خودسر دیگر و یا یک هم سلولی اراذل و اوباش اشتباه کند و خدای ناکرده اتفاقی غیر قابل بازگشت حادث شود».

علی‌اصغر ناصربخت، معاون فرماندار تهران، روز ۱۲ دی، در پاسخ به پرسشی درباره خودداری از تکرار رخداد کهریزک ۸۸ گفته بود که مقام‌های قوه قضاییه «حتما» در این باره فکر کرده و لوازم و تمهیداتی را «برای جلوگیری از اتفاقات ناخوشایند سال‌های گذشته اندیشیده‌اند».

او به ماهیت این تمهیدات و شرایط اشاره نکرده بود.

بنا بر گزارش‌های رسمی حکومت ایران، در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات سال ۸۸، تعدادی از زندانیان به نام‌های محسن روح‌الامینی، امیر جوادی‌فر، محمد کامرانی و رامین آقازاده قهرمانی در بازداشتگاه کهریزک به دلیل شکنجه کشته شدند.

ناهید خداکرمی در نطق خود همچنین از نهادهای مسئول درخواست کرد که گزارش دهند چه تعداد از معترضان در روزهای گذشته بازداشت شده‌اند.

وی همچنین از رئیس شورای شهر تهران خواست که «با جدیت پیگیر سرنوشت بازداشت‌شدگان حوادث اخیر باشد و به‌نحو احسن، شرایط حضور خانواده‌های بازداشت شدگان را در شورای اسلامی شهر تهران فراهم کنند».

براساس آمار رسمی، در تجمع‌های اعتراضی روزهای گذشته، دست‌کم ۱۸۰۰ تن بازداشت شده‌اند.

درهمین حال، تعدادی از دانشجویان و فعالان صنفی دانشجویی و کارگری بازداشت شده اند که بر اساس برخی گزارش ها، تعدادشان به حدود ۱۰۰ تن می رسد. در این میان، برخی از مقامهای جمهوری اسلامی و نیز نمایندگان مجلس از آزادی برخی از بازداشت شدگان خبر داده‌اند.

در این ارتباط،‌ کانون مدافعان حقوق کارگر اعلام کرد که مهدی توپچی،‌ فعال کارگری، روز ۱۴ دی، در منزل خود به دست ماموران امنیتی بازداشت شده است.

پیش از آن هم علیرضا معینیان، ‌فعال کارگری،‌در تبریز بازداشت شده بود که روز شنبه ۱۶ دی آزاد شد.

در این میان، یکی از نزدیکان شهریار گلوانی، نویسنده و مترجم، به رادیو فردا گفت که وی روز پنجشنبه به دست مامورام امنیتی در منزلش در خوی بازداشت شده است.

به گفته او، تاکنون دلیل یا دلایل بازداشت آقای گلوانی مشخص نشده است.

در این میان، شوراهای صنفی دانشجویان کشور در کانال تلگرامی خود خبر داد که ماموران، بدون ارائه حکم، منزل آیدین محسن نژاد، دانشجوی دانشگاه هنر تبریز و مدیرمسئول نشریه دانشجویی «جامعه» را در شهر خوی تفتیش و وسایل شخصی او را ضبط کردند.

شهر خوی روز ۱۰ دی، شاهد تجمع بوده است.

در همین حال،‌ کمپین حقوق بشر در ایران در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که شش تن از دانشجویان بازداشتی به نام‌های رومینا محسنی، سیاوش امجدی،‌ سینا غفاری، سروش موسویان، سهیل موحدان و محمد محمدیان آزاد شده اند.

این دانشجویان در روزهای گذشته همراه با دهها دانشجو و فعال صنفی دانشجویی دیگر به دست ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده بودند.

در این ارتباط،‌ فرید موسوی،‌ نماینده مجلس،‌ در توئیتی با اعلام اینکه پیگیر وضعیت دانشجویان بازداشتی است، ‌خبر داد که آنها برای آنچه «پیشگیری» توصیف کرد، بازداشت شده اند.

با این همه،‌ سازمان حقوق بشر کردستان روز یکشنبه خبر داد که نبی تردست و امید جمشیدی،‌ دو دانشجوی بازداشتی در بند ۱۰ زندان دیزل آباد کرمانشاه با قرار بازداشت موقت به‌سر می‌برند و اضافه کرد که اطلاعی در مورد سرنوشت وحید مظهری، یک دانشجوی بازداشتی دیگر، به‌دست نیامده است».

بر اساس این گزارش، لقمان ویسی،‌دانشجوی دانشگاه رازی، سه روز پس از بازداشت در کرمانشاه با تودیع وثیقه ۴۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان آزاد شده است.

سازمان حقوق بشر کردستان اضافه کرد که دارا مستوفی، روزنامه‌نگار و دانشجوی رشته جامعه‌شناسی دانشگاه رشت، نیز به دلیل انتشار مطالب انتقادی در مورد مسائل کردستان در فیس‌بوک از سوی اداره اطلاعات سقز احضار و برای چند ساعت مورد بازجویی قرار گرفته است.

این گزارش در مورد سیوان کلامی و محمد جواد امیرصادقی،‌ دو دانشجوی دانشگاه ارومیه، حاکیست که در زندان ارومیه به سر می برند.

این سازمان حقوق بشری اشاره کرد که «به‌دلیل فشار و تهدید خانواده‌های بازداشت شدگان اخیر و همچنین به دلیل اختلال در اینترنت ایران، اطلاعی دقیقی از هویت اکثریت بازداشت شدگان اعتراض‌های اخیر بدست نیامده است».

در همین حال، کانون نویسندگان ایران در بیانیه ای در روز یکشنبه خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط همه‌ بازداشت شدگان اعتراض‌های اخیر و همه‌ زندانیان سیاسی، عقیدتی و صنفی شد.

کانون نویسندگان ایران همچنین بر لزوم «تحقق کامل آزادی بیان و بدون استثنا برای همه مردم و رسیدگی به دردها و مشکلات مزمن شهروندان» تاکید کرد و خواستار آزادی فعالیت تشکل‌های مستقل اعم از حزب‌ها، سازمان‌ها و انجمن‌های صنفی و سیاسی شد.

در بخشی از بیانیه این تشکل نوشته شده است: «آزادی بیان، آزادی مخالفت آشکار مردم است با هر آنچه که نمی‌پسندند».

کانون نویسندگان ایران در عین حال با توصیف بازداشت تظاهرکنندگان با عنوان «رفتار سرکوب‌گرانه» نوشت که این رفتار «در مقابل مردم به جان آمده از تنگناهای مهلک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به خوبی میزان آزادی جامعه را نشان می‌دهد و به روشنی، دروغ دولت‌مردانی را برملا می‌کند که به دوربین‌ها چشم می‌دوزند و زبان می‌گردانند که اعتراض حق مردم است».

در این بیانیه همچنین گفته شد که «حق اعتراض مردم، وقتی واقعی است که حاکمیت حق سرکوب آن را نداشته باشد وگرنه چیزی بیش از تعارف و فریب‌کاری نیست».

همچنین کانون مدافعان حقوق کارگر در کانال تلگرامی خود ضمن درخواست برای «آزادی بی قید و شرط دانش آموزان، دانشجویان، کارگران و جوانان بیکار و تمامی کسانی که به بهانه شرکت در اغتشاشات دستگیر شده اند»‌ خواستار آن شد که «دزدان و غارتگران و اختلاس گران اموال مردم دستگیر و مجازات شوند».

پیش از این خبرگزاری ایلنا گزارش داده بود که محمد بطحایی،‌ وزیر آموزش و پرورش، حراست و مسئولان این وزارتخانه پیگیر آمار دقیق دانش آموزان بازداشتی هستند اما تاکنون آماری از دانش آموزان بازداشتی اعلام نشده است

خبرگزاری ایسنا، کانون مدافعان حقوق کارگر، سازمان حقوق بشرکردستان، کانون نویسندگان ایران، کمپین حقوق بشر در ایران و منابع خبری/ب.ک
XS
SM
MD
LG