لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

نگرانی کارشناسان شورای حقوق بشر و عفو بین‌الملل از برخورد با معترضان ایرانی


کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از مقام‌های ایرانی خواسته‌اند تا در مواجهه با معترضان از خود «خویشتن‌داری» نشان دهند.
کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از مقام‌های ایرانی خواسته‌اند تا در مواجهه با معترضان از خود «خویشتن‌داری» نشان دهند.

چهار کارشناس مستقل شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با اشاره به کشته شدن بیش از ۲۰ تن در جریان اعتراض‌های سراسری ایران، روش حکومت ایران در برخورد با معترضان را نگران‌کننده توصیف کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز از «سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز» ‌در ایران ‌انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه مشترکی که روز جمعه ۱۵ دی، در ژنو سوئیس منتشر شد، از مقام‌های ایرانی خواسته‌اند تا در مواجهه با معترضان از خود «خویشتن‌داری» نشان دهند.

آنها تأکید کرده‌اند که دستورالعمل حکومت ایران به سپاه پاسداران برای برخورد سنگین با معترضان و نیز تهدیدهای دستگاه قضایی به مجازات سخت آنها «غیر قابل قبول» است.

سپاه پاسداران ایران، روز چهارشنبه از زبان فرمانده کل خود اذعان کرد که دست کم در سه استان اصفهان، همدان و لرستان در برخورد با معترضان وارد عمل شده؛ مناطقی که بیشترین تلفات در روزهای اخیر در آنها گزارش شده است.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل همچنین گزارش‌ها در مورد مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی از قبیل اینستاگرام و شبکه‌های پیام‌رسان از قبیل تلگرام را بسیار نگران‌کننده توصیف کرده‌ و تأکید کرده‌اند که مسدود کردن ارتباطات به مثابه «نقض جدی حقوق بنیادین» شهروندان ایرانی است.

در همین حال،‌ سازمان عفو بین‌الملل از مقام‌های ایران خواست تا برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز را تضمین کنند و گفت که بر اساس گزارش‌ها، ‌نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به طور غیرقانونی از سلاح‌ گرم علیه تظاهرکنندگان غیرمسلح استفاده کرده و صدها تن را بازداشت کرده‌اند که اکنون در معرض خطر شکنجه قرار دارند.

عفو بین‌الملل در این ارتباط از «سرکوب تظاهرات» که در سراسر ایران گسترده شده است، ‌ابراز نگرانی کرد.

این سازمان حقوق بشری با استناد به اظهارات مقام‌های رسمی که تعداد کشته‌شدگان در جریان تجمع ها و تظاهرات روزهای اخیر را دستکم ۲۲ تن، ‌از جمله دو مأمور امنیتی، اعلام کرده‌اند گفت که هزاران تن از ایرانیان در شهرهای مختلف به فقر، فساد،‌ سرکوب سیاسی و اقتدارگرایی حکومت اعتراض کرده‌اند.

پیش از این،‌ سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز ۱۲ دی، خواستار خویشتن‌داری مقام‌های ایرانی در برابر اعتراض‌های اخیر شده و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته بود در مورد عاملان مرگ شهروندان معترض در ایران تحقیقاتی انجام دهند.

در این میان، بر اساس گزارش‌ها، در تجمع‌های ۹ روز گذشته در استان‌های تهران، مرکزی، کرمان، گلستان، آذربایجان غربی، گیلان، البرز، اردبیل و خراسان رضوی حداقل ۱۷۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

در همین حال، مقام‌های قضایی در دیگر استان‌های ایران نیز بدون اشاره به تعداد از بازداشت شماری از تجمع‌کنندگان خبر داده‌اند.

در حالی که بر اساس گزارش‌ها در حدود ۱۰۰ شهر ایران در روزهای گذشته تجمع‌هایی برگزار شده، تنها مقام‌های چند استان تعداد بازداشت‌شدگان در این استان‌ها را اعلام کرده‌اند.

بر اساس آمار رسمی همچنین در تجمع‌های روزهای اخیر دست کم ۲۲ نفر کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، و بیانیه عفو بین‌الملل؛ ب.ک./م.ا.
XS
SM
MD
LG