لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۸

وزیر کشور: اعتراض‌ها با بالاترین حد مدارا و به بهترین شکل حل شد


در حالی که در اعتراض‌های خیابانی اخیر در ایران دست‌کم ۲۲ نفر کشته شدند٬ وزیر کشور مدعی است که این اعتراض‌ها «در بالاترین حد مدارا» و «به بهترین شکل» حل شده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی روز پنج‌شنبه، ۱۴ دی، در آیین معرفی استاندار جدید سمنان این ادعا را مطرح کرده و گفته است که «اصل مسئله این بود که اعتراضی واقع شد و نظام تمام توان و تلاش خود را صرف کرد تا این اعتراض‌ها در حداقل هزینه‌ها، در بالاترین حد مدارا و به بهترین شکل هدایت و به کمک مردم حل کند».

او با بیان اینکه از به کار بردن زمینه‌های «اقتصادی» به عنوان دلایل این اتفاقات «پرهیز» می‌کند٬ اضافه کرد که «عده‌ای از دشمنان در شرایط اخیر گمان کردند اتفاقی افتاده» و «مردم ایران گرسنه هستند و تشنه آزادی».

اشاره‌ای به سخنان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، که در یکی از چندین و چند موضع‌گیری حمایتی خود در مورد اعتراض‌ها در ایران گفته بود که «مردم بزرگ ایران سال‌ها سرکوب شده‌اند. آنها گرسنه غذایی و آزادی هستند».آقای ترامپ افزوده بود که «علاوه بر حقوق بشر، ثروت ایران نیز به یغما رفته است. زمان برای تغییر فرا رسیده است».

با این حال وزیر کشور ایران مدعی شد که مردم ایران از «چشمه آزادی در انقلاب ۱۳۵۷ کامل سیراب شدند» و «این دشمنان ایران هستند که مجسمه آزادی را به عنوان نمادی دروغین بر سر مناره‌ها گذاشته‌اند».

او با بیان اینکه اتفاقات رخ داده در ایران در همه جای دنیا از جمله آمریکا و اروپا نیز رخ می‌دهد٬ افزود که «اگر این حوادث ادامه پیدا کرد به خاطر خویشتن‌داری، مدارا، قدرت تحمل، تعامل دولت و دستگاه‌های نظامی و انتظامی با مردم بود».

آقای رحمانی فضلی در ادامه اظهاراتش با ستایش از آنچه «راهپیمایی‌های خودجوش مردم در حمایت از نظام» نامید نیز گفت که «بنده دستور دادم به هیچ وجه نباید این حضور با هدایت رسمی و دستور دستگاه‌های دولتی و اجرایی باشد، خود مردم حضور یافتند».

وزیر کشور همچنین گفت که «حرکت خودجوش مردم در پاسخ به ناآرامی‌ها به طور قطع امروز، فردا و روزهای آینده هم خواهد بود».

در یک هفته اخیر با وجود حضور گسترده مأموران امنیتی، سرکوب اعتراض‌ها از نخستین روزها، و اعمال محدودیت شدید بر اینترنت و شبکه‌های پیام‌رسان، تظاهرات متعددی در بیش از ۹۰ شهر ایران برگزار شد و به رغم هشدارهای مقام‌های امنیتی و انتظامی اعتراض‌ها ادامه داشته است.

در مقابل از روز چهارشنبه برخی از شهرهای ایران شاهد تجمعات و راهپیمایی‌های حکومت بود.

روز چهارشنبه فرمانده کل سپاه پاسداران ایران با اعلام کرد که آنچه او «فتنه ۹۶» توصیف کرده به پایان رسیده و نیروی نظامی امنیتی تحت فرماندهی او جز در سه استان اصفهان، لرستان و همدان وارد عمل نشده است؛ سه استانی که بشترین تلفات از آنها گزارش شده است.

روز پنجشنبه نیز وزیر کشور ایران مدعی شده که «با اقتدار نیروهای امنیتی، انتظامی، دستگاه قضایی و صدا و سیما و همه بخش‌هایی که در اداره کشور نقش داشتند، موضوع در شورای تأمین شهرستان‌ها حل و فصل شد» و اضافه کرد که این اتفاقات «ابداً به شورای عالی امنیت ملی کشیده نشد».

به گفته وزیر کشور٬ مردم ایران در این اتفاقات٬ «یک آموزش علمی و عملی مجدد» دیدند که «به شبکه‌ها و رسانه‌هایی که به فکر خیر مردم نیستند اعتماد نکنند».

وزیر کشور جمهوری اسلامی در حالی از خودجوش بودن راهپیمایی‌ها در حمایت از حکومت جمهوری اسلامی سخن گفته که در ایران اجازه هیچ‌گونه راهپیمایی خودجوش داده نمی‌شود و شهرهای مختلف کشور تنها شاهد برگزاری راهپیمایی‌های دولتی و حکومتی هستند.

پس از شروع اعتراض‌های خیابانی در ایران که در ابتدا با شعار «نه به گرانی» آغاز شد و به سرعت به طرح مطالبات سیاسی رسید٬ همه مقام‌های رسمی کشور از جمله رهبر جمهوری اسلامی٬ رئیس جمهور و معاونان و وزرای وی٬ این ناآرامی‌ها را به «دشمن» نسبت دادند.

این در حالی است که عده معدودی از چهره‌های سیاسی و نیز شماری از کاربران شبکه‌های مجازی و هنرمندان خواستار صدور مجوز تجمع برای ناراضیان به منظور طرح مطالبات خود بودند.

سپاه پاسداران نیز در اعتراض‌های اخیر ایران به گفته فرمانده کل این نیروی نظامی تنها در استان‌های اصفهان٬ همدان و لرستان برای کنترل اوضاع و برخورد با معترضان وارد شد.

محمدعلی جعفری این اعتراض‌ها را «فتنه ۹۶» نامید و گفت که «بیشترین اجتماع شهری در این فتنه در اوج آن تجمعی هزار و پانصد نفری بود و در کل کشور در اوج اغتشاشات نیز حدود ۱۵ هزار نفر حضور داشتند».

فرمانده سپاه در حالی از ورود محدود این نیروی نظامی به عرصه کنترل اعتراض‌های بیش از ۵۰ شهر در ایران خبر داده که بیشترین کشته‌ها در این مدت در شهرستان‌های قهدریجان و نجف‌آباد استان اصفهان و نیز تویسرکان استان همدان که سپاه در آنجا دخالت کرده بود رخ داده است.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا٬ خبرآنلاین٬ تسنیم و رادیو فردا؛ ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG