لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

اتحادیه اروپا: حق تظاهرات مسالمت آمیز در ایران تضمین شود


به دنبال تجمع‌های اعتراضی علیه حکومت و شرایط اقتصادی در ایران، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار تضمین حق تجمع مسالمت‌آمیز و آزادی بیان در ایران شده است.‎

کاترین ری، سخنگوی خانم فدریکا موگرینی در حساب کاربری توییتر خود نوشته است: اتحادیه اروپا تظاهرات اعتراضی در ایران را زیر نظر دارد. ما با مقام های ایران در تماس هستیم.

وی اضافه کرده است: به دنبال اظهارات حسن روحانی ،رییس جمهوری ایران انتظار داریم که حق تظاهرات مسالمت آمیز و آزادی بیان تضمین شود.

سخنگوی خانم فدریکا موگرینی تصریح کرده است: ما به رصد وضعیت در ایران ادامه می دهیم.

این نخستین موضع‌گیری اتحادیه اروپا درقبال اعتراض های اخیر در ایران است.

اعتراضات ایران که از روز پنجشنبه هفته گذشته از مشهد، نیشابور و کاشمر آغاز شد و به سرعت به شهرهای دیگر کشیده شد، گسترده ترین ناآرامی در ایران ظرف هشت سال گذشته است.

به گزارش رویترز، در حالی تجمع‌های اعتراضی علیه حکومت و شرایط اقتصادی برای پنجمین روز در تهران و شهرهای مختلف ایران ادامه داشت که گفته می شود دست کم ۱۳ نفر در جریان این اعتراض ها کشته شده اند.

روز دوشنبه وزرای امور خارجه بریتانیا و آلمان نیز در خصوص اعتراضات در ایران موضعگیری کردند.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا از کشته شدن معترضان در ایران ابراز تاسف کرده و از مقام های جمهوری اسلامی خواسته است تعهدات بین المللی درباره حقوق بشر را رعایت کنند.

وزیر امور خارجه آلمان نیز از کشته شدن معترضان در ایران ابراز نگرانی کرد و از حکومت جمهوری اسلامی خواست تا به حقوق مردم احترام بگذارد.

در همین زمینه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در واکنشی دیگر به اعتراض‌های ایران تأکید کرد که زمان برای تغییر فرا رسیده است.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، هم تصریح کرد که آمریکا «اشتباه شرم‌آور» گذشته در قبال معترضان ایرانی را تکرار نمی‌کند.

با استفاده از توییتر و گزارش های رادیو فردا؛ خ.ک/ت.ت
XS
SM
MD
LG