لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

واکنش وزیر خارجه بریتانیا به کشته شدن معترضان در ایران


بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا
بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا روز دوشنبه ۱۱ دی از کشته شدن معترضان در ایران ابراز تاسف کرده و از مقام های جمهوری اسلامی خواسته است تعهدات بین المللی درباره حقوق بشر را رعایت کنند.

بوریس جانسون در پیامی در حساب کاربری خود در توییتر نوشته است: ما از جان باختن افراد در جریان اعتراضات در ایران متاسفیم، و از همه افراد مرتبط می خواهیم ازخشونت خودداری کنند و تعهدات بین المللی درباره حقوق بشر رعایت شود.

به گزارش رویترز، در حالی تجمع‌های اعتراضی علیه حکومت و شرایط اقتصادی برای پنجمین روز در تهران و شهرهای مختلف ایران ادامه داشت که گفته می شود دست کم ۱۳ نفر در این اعتراضات کشته شده اند.

در همین زمینه، وزیر خارجه بریتانیا روز دوشنبه از مقام های ایران خواسته است تا به مطالبات و خواسته های «مشروع و مهم» معترضان توجه کند.

به گزارش رویترز، بوریس جانسون در فیس بوک خود نوشته است: بریتانیا از نزدیک رویدادهای ایران را زیر نظر دارد. معتقدیم که می بایست گفت وگویی معنی دار درباره خواسته های مشروع و مهمی که معترضان مطرح می کنند، انجام شود و ما به مقام های ایران نگاه می کنیم که اجازه چنین گفت و گویی را بدهند.

وی همچنین خواستار رعایت حق آزادی بیان و حق تجمع مسالمت آمیز شهروندان توسط حکومت ایران شده است.

اعتراضات ایران که از روز پنجشنبه هفته گذشته از مشهد آغاز شد و به سرعت به شهرهای دیگر کشیده شد، بزرگ‌ترین ناآرامی در ایران ظرف هشت سال گذشته است.

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی، وزیر امور خارجه آلمان نیز روز دوشنبه از کشته شدن معترضان در ایران ابراز نگرانی کرد و از حکومت جمهوری اسلامی خواست تا به حقوق مردم احترام بگذارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، با اشاره به این اعتراض‌ها گفته است: «ما از حکومت ایران می‌خواهیم تا به حقوق تظاهرکنندگان برای تجمع و رساندن صدای خود به صورت مسالمت‌آمیز احترام بگذارد».

در همین زمینه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در واکنشی دیگر به اعتراض‌های ایران تأکید کرد که زمان برای تغییر فرا رسیده است.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، هم تصریح کرد که آمریکا «اشتباه شرم‌آور» گذشته در قبال معترضان ایرانی را تکرار نمی‌کند.

روز دوشنبه همچنین روسیه اعلام کرد که اعتراض‌ها در ایران موضوعی داخلی است و دخالت خارجی در اوضاع ایران غیرقابل قبول است.

با استفاده از توییتر و بوک وزیر خارجه بریتانیا و گزارش های رادیو فردا/ خ.ک
XS
SM
MD
LG