لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

نتانیاهو سخنان روحانی را در مورد دخالت اسرائیل در اعتراض‌های ایران رد کرد


نخست‌وزیر اسرائیل خطاب به مردم ایران تأکید کرده که زمانی که حکومت کنون ایران سقوط کند، ایرانی‌ها و اسرائیلی‌ها دوباره دوستان خوب یکدیگر خواهند بود.
نخست‌وزیر اسرائیل خطاب به مردم ایران تأکید کرده که زمانی که حکومت کنون ایران سقوط کند، ایرانی‌ها و اسرائیلی‌ها دوباره دوستان خوب یکدیگر خواهند بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با رد سخنان حسن روحانی، در مورد دخالت اسرائیل در رخدادهای روزهای اخیر ایران، بر حق شهروندان ایرانی برای برخورداری از وضعیتی بهتر تأکید کرد.

آقای نتانیاهو، شامگاه دوشنبه یازدهم دی، در یک پیام ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت که «امروز از ادعای حسن روحانی آگاه شدم که اسرائیل را در پشت پرده تظاهرات ایران دانسته است؛ من این را کاملاً تکذیب می‌کنم؛ این یک دروغ است؛ حتی خنده‌دار».

سخنان نخست‌وزیر اسرائیل ساعاتی پس از آن بیان شد که رئیس‌جمهور ایران آمریکا و اسرائیل را در پشت پرده ناآرامی‌های ایران دانست.

تظاهرات اعتراضی ایرانیان پنجشنبه هفتم دی از مشهد و شهرهای شمال شرق کشور آغاز شد و بسیار زود به ده‌ها شهر کوچک و بزرگ دیگر ایران سرایت کرد و با وجود کشته‌ها و زخمی‌ها و سرکوب معترضین، کماکان ادامه یافته است.

در این زمینه رئیس‌جمهور ایران روز دوشنبه در نشست رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس گفته بود که «موفقیت ما در دنیای سیاست و در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی برای آنها غیر قابل تحمل بود؛ موفقیت ما در منطقه برای آنها غیر قابل تحمل بود؛ شما می‌خواهید آنها انتقام نگیرند؟ شما می‌خواهید یک عده افراد را تحریک نکنند؟ ما می‌بایستی خودمان را برای این داستان آماده می‌کردیم؛ آنها به زبان و صراحت گفتند که ما این مشکل را به تهران می‌کشانیم و به زبان تصریح کردند نه اینکه تحلیل ما باشد».

اما نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش گفته است که «بر خلاف روحانی، من مردم ایران را تحقیر نمی‌کنم؛ حق ایرانی‌ها برخورداری از وضعیتی بهتر از شرایط کنونی است؛ ایرانیان شجاع در اشتیاق عدالت و آزادی‌های اساسی که در طول چند دهه از آنها سلب شده، به خیابان‌ها آمده‌اند».

آقای نتانیاهو همچنین گفته است که «رژیم ظالم ایران ده‌ها میلیارد دلار را هزینه نفرت‌پراکنی می‌کند؛ با این پول می‌شد در ایران مدرسه و بیمارستان ساخت؛ تعجب ندارد که پدران و مادران به خیابان‌ها آمده‌اند».

او اضافه کرده «حکومت ایران از ملت خود هراس دارد؛ و از روی ترس دانشجویان را زندانی و شبکه‌های اجتماعی را مسدود می‌کند؛ اما من یقین دارم که این هراس موفق نخواهد بود؛ زیرا ملت ایران هوشمند، پیشرفته و مغرور است؛ این مردم همه چیز خود را برای رسیدن به آزادی به خطر می‌اندازند».

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین گفته است که «سکوت بسیاری از کشورهای اروپایی در برابر کتک خوردن جوانان قهرمان ایرانی در خیابان‌های ایران موجب تأسف بسیار است؛ سکوت‌شان عادلانه نیست؛ اما من قصد سکوت ندارم».

آقای نتینیاهو همچنین خطاب به مردم ایران گفته است که «رژیم ایران عاجزانه تقلا می‌کند موجب نفرت بین ما شود؛ اما موفق نمی‌شود؛ زمانی که سرانجام این حکومت سقوط کند، و این اتفاق روزی خواهد افتاد، ایرانی‌ها و اسرائیلی‌ها دوباره دوستان خوب یکدیگر خواهند بود؛ من برای مردم ایران که با نجابت در اشتیاق آزادی هستند، آرزوی موفقیت دارم».

سخنان شامگاه دوشنبه نخست‌وزیر اسرائیل، نخستین اظهار نظر آشکار وی در خصوص رخدادهای ایران بود.

هاآرتص شنبه نهم دی خبر داده بود که آقای نتانیاهو از وزیرانش خواسته است «کمترین اظهارنظر» را در مورد رخدادهای ایران مطرح کنند.

با وجود این، وزیران اطلاعات، امنیت داخلی و همکاری‌های منطقه‌ای اسرائیل در ارتباط با رخدادهای ایران اظهارنظر کرده بودند.

حکومت‌های ایران و اسرائیل در ۳۸ سال گذشته با یکدیگر خصومت عمیق دارند و به نظر می‌رسد که از بروز رخدادهایی که به تضعیف حکومت مقابل منجر شود، خشنود می‌شوند. نخست‌وزیر اسرائیل به تازگی تکرار می‌کند که «رژیم ایران روزی سقوط خواهد کرد» و ایران نیز می‌گوید که اسرائیل «۲۵ سال آینده را به خود نخواهد دید».

حکومت ایران با شعار «مرگ بر اسرائیل» از سازمان‌هایی که با اسرائیل می‌جنگند، حمایت می‌کند؛ اسرائیل نیز با توصیف حکومت حاکم بر ایران به عنوان «خطر حیاتی» برای موجودیتش، جامعه جهانی را به تحریم و موضع گیری سخت در برابر ایران فرا می‌خواند.

بر اساس نسخه ویدئویی پیام نخست‌وزیر اسرائیل؛ ف.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG