لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۴

وزارت علوم: تعدادی از دانشجویان هنوز زندانی هستند


در جریان اعتراض‌های روزهای اخیر در ایران، تجمع‌هایی نیز در دانشگاه تهران برگزار شد.
در جریان اعتراض‌های روزهای اخیر در ایران، تجمع‌هایی نیز در دانشگاه تهران برگزار شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام اینکه بیان اینکه تعدادی از دانشجویان همچنان بازداشت هستند، گفت: «در حال پیگیری وضعیت دانشجویان از طریق حراست وزارت علوم و دانشگاه تهران هستیم»‌.

بر اساس گزارش‌ برخی از کانال‌های تلگرامی تشکل‌های صنفی، در حال حاضر، دستکم ۴۳ دانشجو و فعال صنفی دانشجویی زندانی هستند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روز جمعه ۱۵ دی، با اشاره به «نا آرامی‌های روزهای گذشته» در خیابان‌های انقلاب و ولیعصر و همچنین رو به روی دانشگاه تهران، گفت: «دانشگاه تهران دیگر التهاب خاصی ندارد و فضا آرام است».

غلامرضا غفاری اضافه کرد: «مردم از بیرون به داخل دانشگاه هجوم برده بودند و در داخل دانشگاه چیز خاصی به آن صورت رخ نداده بود».

این در شرایطی است که خبرگزاری ایسنا در گزارش هایی در روزهای اخیر به تجمع دانشجویان در داخل دانشگاه تهران اشاره کرده بود. به نوشته ایسنا و نیز کانال تلگرامی برخی از تشکل های صنفی، دانشجویان شعارهایی مانند «نان،‌ کار، آزادی»،‌ «اصلاح‌طلب اصولگرا،‌ دیگه تمومه ماجرا» و «دانشجو کارگر، ‌اتحاد اتحاد» سر داده بودند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین گفت که تعداد زیادی از دانشجویانی که در روزهای اول ناآرامی‌ها بازداشت شده بودند، آزاد شدند‌ و افزود که آزادی تعداد باقی مانده از دانشجویان نیز در حال پیگیری است.

پیشتر خبرگزاری ایسنا روز سه شنبه ۱۲ دی، از قول منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، خبر داده بود که «تعدادی» از دانشجویانی که در روزهای اخیر بازداشت شده بودند آزاد شده‌اند. اما او به تعداد آزادشدگان اشاره نکرده بود.

در این ارتباط، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: «آماری از تعداد دانشجویان بازداشتی نداریم» و اضافه کرد: «آنهایی که دوستان‌شان اطلاع دادند که بازداشت شدند ما پیگیری کردیم که بیشترشان نیز آزاد شدند».

این سخنان در شرایطی ابراز شد که به گفته کانال‌های تلگرامی تشکل های صنفی، دست‌کم ۴۳ دانشجو و فعال صنفی دانشجویی در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برند و برخی از بازداشت‌ها در دو روز گذشته صورت گرفته است. ضمن آنکه شماری از دانشجویان در منازل خود بازداشت شده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها،‌ هنوز معلوم نیست این دانشجویان و فعالان دانشجویی به دست چه نهاد و یا دستگاهی بازداشت شده‌اند و یا اتهام‌شان چیست.

در این میان، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به این پرسش ایلنا که «اطلاعی از سلامت دانشجویان» دارد و «آیا دانشجویان آسیب دیده‌اند یا خیر» ‌گفت: «گزارشی دریافت نکردیم و آماری از تفکیک دانشجویان بازداشتی و اینکه چه تعداد دختر یا پسر هستند، نداریم».

پیش از این سخنان، شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های ایران در نامه‌ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در روز چهارشنبه ۱۳ دی، با اشاره به آنچه «اعتراض‌های کاملاً مسالمت‌آمیز» در دانشگاه‌ها از سوی دانشجویان در روزهای اخیر نامیدند،‌ از دخالت نیروهای امنیتی انتقاد کردند و خواستار آزادی تمامی بازداشت شدگان شدند.

در این نامه گفته شد که در برخی دانشگاه‌ها، این تجمعات صنفی با «دخالت نیروهای امنیتی روبه‌رو و به بازداشت تعدادی از فعالان دانشجویی در فضای خارج از اجتماعات، به اتهامات واهی و خلاف واقع ختم شده است».

نویسندگان این نامه با اشاره به اینکه برگزاری تجمع‌های صنفی مطابق با ماده ۱۲ منشور حقوق دانشجویی، اجتماع‌ها و اعتراض‌های مسالمت آمیز در دانشگاه‌ها آزاد و بلامانع است، اضافه کردند که برخی از فعالان دانشجویی «هیچ گونه ارتباطی با تجمعات نیز نداشته اند» ‌و این موضوع باعث «تشویش اذهان دانشجویان در سراسر کشور»‌ شده است.

پیش از آن نیز شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران در بیانیه‌ای از ریاست دانشگاه تهران انتقاد کرده بود که «در عین نظارت سخت‌گیرانه بر عبور و مرور دانشجویان، به حضور گسترده نیروهای امنیتی و لباس شخصی چراغ سبز نشان داده است».

رئیس دانشگاه تهران تاکنون در قبال این انتقاد سکوت کرده است و مقام‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز واکنش نشان نداده‌اند.

در این بیانیه گفته شده بود: «در حالی که صدها دانشجوی دانشگاه تهران هم صدا با مطالبات به حق و مترقی فرودستان و سرکوب‌شدگان سراسر کشور، شعار "نان، کار، آزادی" سر دادند، عده‌ای وابسته به جناح‌های قدرت در بیرون دانشگاه، ... برای شکستن این همبستگی تاریخی، دست به دامان برچسب‌زنی‌های دروغین و فرصت‌طلبانه به نهاد مستقل شورای صنفی شده‌اند».

در این میان، تاکنون اسامی ۴۳ دانشجو و فعال صنفی دانشجویی بازداشت شده در تهران و شهرهای دیگر در شبکه‌های مجازی منتشر شده است که از آن جمله لیلا حسین زاده، سینا ربیعی، محسن حق شناس، میکائیل قلی‌راد، پدرام پذیره، محمد محمدیان، علی مظفری و مهدی وهابی ثانی هستند.

از دیگر بازداشت شدگان،‌ سهیل موحدان، آرش آوری، دانیال ایمان، امیرحسین علم طلب، مجید اکبری، محسن ترابی، کسری نوری، عارف فتحی، محسن میرمحسنی، احسان محمدی، سینا عمران و تارخ ملکی روزبهانی هستند.

علاوه بر این تعداد، ‌می‌توان به اسامی سها مرتضایی، محمد احمدیان هروی، نگین آرامش، محمدامین اصانلو، یاسمن محبوبی، حسام حسین‌زاده، پیمان گراوند، سما درخشانی، فائزه عبدی پور، مجید مسافر، محمد خانی، سیاوش امجدی، محسن شاهسون و سینا غفاری اشاره کرد.

بر اساس گزارش‌ها، محمد شریفی مقدم ریابی، فرشید تاج میری، نبی تردست، امید جمشیدی، امین خسروی، علی اسدی، علی براتعلی، سهیل آقازاده و علی قدیری هم از دانشجویان و فعالان دانشجویی بازداشت شده هستند.

در همین حال،‌ یک فعال دانشجویی در گفت و گو با رادیو فردا اعلام کرد که سه دانشجوی دیگر به نام های میثم شریف در تبریز و ندا احمدی و سیوان کلامی در ارومیه بازداشت شده‌اند.

تاکنون این خبر از سوی شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های ایران اعلام نشده است.

در این میان، کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری در بیانیه ای با اعلام اینکه «جای دانشجو در زندان نیست»‌ نوشت:‌ «در چند روزی که اعتراضات مردمی و سراسری در باره گرانی و بی‌حقوقی و بیکاری و غارت سپرده‌های مردم، شروع شده بود، دانشجویان در اعتراض به مسایل و مشکلات دانشجویی از جمله پولی شدن آموزش و موضوع ستاره دار شدن دانشجویان منتقد و معترض، دست به راهپیمایی زدند».

در این بیانیه آمده است:‌ در شرایطی که «آزادی بیان وجود ندارد و دولت وسایل بیان و ارتباطی نظیر تلگرام و اینستاگرام را مسدود کرده است، دانشجویان چاره ای ندارند مگر آن که مطالبات خود را در خیابان فریاد بزنند و مشکلات خود را از این طریق به گوش مسئولان برسانند، اما دستگیر و روانه زندان می‌شوند».

این تشکل کارگری در پایان بیانیه خود خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی بازداشت شدگان روزهای اخیر شد.

پنجشنبه هفته گذشته تجمعی در شهر مشهد در اعتراض به اوضاع اقتصادی در ایران و عدم بازگشت سپرده‌های مردم در بعضی از مؤسسات مالی به راه افتاد که دامنه آن به چندین شهر دیگر ایران نیز رسید.

شرکت‌کنندگان در این تجمع‌ها که در اعتراض به گرانی و مشکلات اقتصادی برگزار شد،‌ شعارهایی نیز علیه آیت‌الله علی خامنه‌ای و حسن روحانی سر داده‌اند. در جریان این اعتراض‌ها دست کم ۱۷۰۰ تن بازداشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG