لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

وزیر علوم از «آمار دقیق» دانشجویان بازداشتی ابراز بی‌اطلاعی کرد


شوراهای صنفی دانشجویان کشور در نامه‌ای به وزیر علوم، اسامی تعدادی از دانشجویان بازداشت شده را اعلام کرد.
شوراهای صنفی دانشجویان کشور در نامه‌ای به وزیر علوم، اسامی تعدادی از دانشجویان بازداشت شده را اعلام کرد.

در ادامه اعتراضات مردم در چندین شهر ایران و پیامدهای آن، وزیر علوم در دولت حسن روحانی، از «آمار دقیق» دانشجویان بازداشتی در جریان این اعتراضات ابراز بی‌اطلاعی کرد.

همزمان یک مقام فرمانداری تهران روز سه شنبه ۱۲ دی، اعلام کرد که در سه روز گذشته در این شهر جمعا ۴۵۰ تن بازداشت شده‌اند.

معاون فرمانداری تهران با این همه در آمار خود تفکیک قائل نشده و نگفته بود که در این میان چند تن دانشجو بوده‌اند.

پیشتر فقط در این زمینه معاون امنیتی وزارت کشور ایران گفته بود که بیش از ۹۰ درصد از کسانی که در ناآرامی‌های اخیر بازداشت شده‌اند جوان و نوجوان هستند، میانگین سنی آنها زیر ۲۵ سال بوده و عموما سابقه بازداشت قبلی ندارند.

حال خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز سه شنبه از قول منصور غلامی، وزیر علوم، خبر داد که «تعدادی» از دانشجویانی که در روزهای اخیر بازداشت شده بودند آزاد شده‌اند.

با این حال، به گفته این مقام در دولت آقای روحانی «تاکنون آماری از دانشجویان بازداشت شده در بیرون از محیط دانشگاه‌ها به وزارت علوم نرسیده است.»

او گفت: «روز گذشته تعدادی از دانشجویان در پی تجمعات بازداشت شدن بودند که با دخالت بنده و رئیس دانشگاه تهران این افراد آزاد شدند، اما اگر در سطح خیابان‌ها دانشجویی دستگیر شده باشد هنوز آماری به وزارت علوم نرسیده و در جریان آن نیستیم.»

پیشتر در روز شنبه گذشته هم یک مقام از وزارت علوم خبر داده بود که سه دانشجوی دانشگاه تهران در جریان اعتراضات دستگیر شده بودند که از این میان به گفته این مقام دو تن از آنها آزاد شده‌اند.

در همین حال، شوراهای صنفی دانشجویان کشور در بیانیه ای خطاب به وزیر علوم ضمن اشاره به اعتراض های فعالان صنفی دانشجویی به «ارزان سازی نیروی کار، بیکار‌سازی و بی‌ثبات‌سازی، خصوصی سازی خدمات اساسی همچون آموزش و درمان، کالایی سازی و پولی سازی آموزش و بی توجهی به محیط زیست»‌ از واکنش مسئولان وزارت علوم انتقاد کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: مسئولان «به جای آنکه وظایف مصرح در قانون همچون تامین آموزش رایگان برای همگان، حفظ صیانت دانشجویان در برابر تعرض نهادهای بیرونی، حق تشکیل تجمع دانشجویی و غیره را در دستور کار خود قرار دهند، دست در دست نهادهای قهری خارج از دانشگاه اقدام به دستگیری تعداد پرشماری از دانشجویان حق‌طلب کرده اند».

شوراهای صنفی دانشجویان کشور سپس «به عنوان نمایندگان منتخب تمام دانشجویان کشور»‌از منصور غلامی خواستار «رسیدگی تا آزادی فوری و بی قید و شرط و بدون وثیقه و تعهد دانشجویان بازداشتی»‌شدند.

آنها همچنین اعلام کردند: «تکرار برخوردهای امنیتی، احضار، فشار، و دستگیری سایر دانشجویان، یا عدم صیانت از دانشگاهیان و ورود نیروهای امنیتی به ساحت مقدس دانشگاه هر نوع مشروعیت قانونی وزارت آموزش عالی را زیر سوال خواهد برد و متقابلا ما نیز از تمام ابزارهای تشکلی خود برای دادخواهی و رسیدگی به وضعیت دانشجویان در بند استفاده خواهیم کرد».

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در پایان نامه اسامی دانشجویان بازداشتی را برای اطلاع وزیر علوم اعلام کرده اند.

براساس این بیانیه،‌ سینا ربیعی، محسن حق‌شناس، میکاییل قلی‌راد، پدرام پذیره،
محمد محمدیان، علی مظفری، مهدی وهابی ثانی، سهیل موحدان، آرش آوری، دانیال ایمان، امیرحسین علم طلب، مجید اکبری، محسن ترابی، کسری نوری، لیلا حسین زاده، محمد شریفی مقدم ریابی و تعدادی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی از جمله فائزه عبدی پور،‌دانشجویانی هستند که در روزهای اخیر به دست ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند.

در این حال، سایت امتداد،‌ نزدیک به اصلاح طلبان، روز سه‌شنبه به نقل از فاطمه سعیدی، نماینده مجلس، خبر داد که وضعیت دانشجویان بازداشتی در ایران را «پیگیری» می‌کند.

این نماینده مجلس با این همه از تعداد و وضع دانشجویانی که در روزهای اخیر دستگیر شده‌اند اطلاعاتی نداده است.

روز پنجشنبه هفته گذشته تجمعی در شهر مشهد در اعتراض به اوضاع اقتصادی کشور و عدم بازگشت سپرده‌های مردم در بعضی از موسسات مالی به راه افتاد که دامنه آن به چندین شهر دیگر ایران نیز رسید. شرکت کنندگان در این تجمع‌ها که در اعتراض به گرانی و مشکلات اقتصادی برگزار شد،‌ شعارهایی نیز علیه آیت الله علی خامنه ای و حسن روحانی سر داده‌اند.

تاکنون دست‌کم ۲۱ تن در جریان این تجمع‌ها و تظاهرات کشته و صدها تن بازداشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG