لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

درگیری پلیس با معترضان در روستایی در کازرون یک کشته بر جای گذاشت


به گفته رئیس پلیس کازرون، درگیری بین اهالی یک روستا با مأموران نیروی انتظامی روز پنج‌شنبه ۲۱ تیرماه یک کشته بر جای گذاشت و به جراحت چند مأمور پلیس منجر شد.

به نوشته «خبرگزاری پلیس»، سرهنگ محمد عبادی‌نژاد گفته است که این درگیری در یکی از روستاهای واقع در حوزه پاسگاه انتظامی «کمارج» و زمانی روی داد که مأموران انتظامی قصد داشتند «پمپ‌های غیرمجاز آب» در اطراف رودخانه شاپور را جمع‌آوری کنند.

این مقام انتظامی بدون اشاره به جزئیات، فرد کشته‌شده را «یک نفر از متمردان به هویت الف. الف» معرفی کرده و گفته است که او پس از زخمی شدن از ناحیه گردن به بیمارستان منتقل شد و در بیمارستان جان باخت.

جزئیات دیگری از این درگیری در رسانه‌های ایران منتشر نشده است.

خبرگزاری ایرنا به نقل از رئیس پلیس کازرون افزوده است که در پی کاهش شدید آب رودخانه شاهپور، مأموران انتظامی قصد جمع‌آوری موتورهای پمپ را داشتند که با اعتراض کشاورزان «در نهایت به درگیری منجر شد».

به گفته مقام‌های استان فارس، رودخانه شاهپور یکی از منابع اصلی تأمین آب شهرستان دشتستان و شهر کازرون به شمار می‌رود.

منشأ کم‌آبی؛ استان فارس یا استان بوشهر؟

کشته شدن یک نفر در درگیری بر سر آب در کازرون، در استان فارس، در حالی روی داده است که کمتر از یک هفته پیش، یک نماینده از استان بوشهر در مجلس گفته بود مستقیما از وزیر اطلاعات خواسته است که برای جمع‌آوری پمپ‌های آب در اطراف رودخانه شاپور اقدام شود.

محمدباقر سعادت، نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی، شنبه گذشته در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا با اشاره به «بحران شدید بی‌آبی در ۵۵ روز گذشته در استان بوشهر، خصوصا دشتستان و برازجان و شهرهای اطراف آن»، خواستار جمع‌آوری «حدود ۴۰ موتور پمپ غیرقانونی» در اطراف رودخانه شاهپور شده و گفته بود که به کشاورزان اطراف این رودخانه «هزینه‌های زیادی» پرداخت شد تا کشاورزی نکنند «اما بی‌فایده بود».

با این حال اظهارات این نماینده اعتراض نمایندگان و مقام‌های استان فارس را در پی داشت. آنها با اشاره به خشکسالی‌های ۱۰ سال اخیر گفته بودند که منابع آبی کازرون، شامل چشمه ساسان، به «افت جدی» رودخانه شاپور منجر شده و از این رو «نمی‌توان کم‌آبی دشتستان را متوجه استان فارس دانست».

رودخانه شاپور از ارتفاعات شمال شرق شهرستان کازرون جاری و در محل تنگ چوگان به چشمه ساسان متصل می شود.

کازرون در استان فارس و در نزدیکی استان بوشهر واقع شده است.

رودخانه شاپور از ارتفاعات شمال شرقی کازرون در استان فارس سرچشمه می‌گیرد و پس از آمیختن با آب «چشمه ساسان» و گذر از دشت کازرون، در نهایت به رودخانه «دالکی» در استان بوشهر می‌پیوندد و به خلیج فارس می‌ریزد.

اما استان بوشهر نیز در ماه‌های اخیر با کم‌آبی شدید روبه‌رو بوده و اعتراض‌ها در برازجان، مرکز شهرستان دشتستان، در ماه جاری شدت یافته است.

از جمله در ۱۰ روز گذشته تجمعاتی اعتراضی در این شهر برگزار شد و معترضان خواستار پاسخگویی مسئولان شدند و شعارهایی از قبیل «مرگ بر دیکتاتور» و «نترسید نترسید - ما همه با هم هستیم» سر دادند.

به گفته عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور در معرض «بی‌آبی» قرار دارند و سرانه آب در سال جاری خورشیدی از شرایط بحرانی نیز عبور کرده است.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو، سال جاری را «سخت‌ترین سال» از نظر تأمین آب طی نیم قرن اخیر دانسته است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری پلیس، ایرنا، ایلنا، ایسنا و رادیو فردا / ج/س.ن
XS
SM
MD
LG