لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۷

اعتراض در محل نماز جمعه خرمشهر: «به نام دین، ما را غارت کردند»


گروهی از ساکنان خرمشهر روز جمعه، هشتم تیرماه، در اعتراض به شوری و جیره‌بندی آب در مقابل محل برگزاری نماز جمعه تجمع کرده و علیه برخی از مسئولان این شهر شعار سر دادند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گروهی از ساکنان خرمشهر روز جمعه در مقابل محل برگزاری نماز جمعه این شهر تجمع کرده و خواستار بهبود کیفیت آب این شهر شدند.

به گفته این خبرگزاری، این تجمع حدود ساعت ۱۱ صبح جمعه آغاز شد و با حضور و سخنان عبدالنبی موسوی‌فر، امام جمعه این شهرستان، پیش از نماز به پایان رسید.

بر اساس فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، معترضان در حالی که ظرف‌های پلاستیکی خالی حمل آب در دست داشتند، شعارهایی را به فارسی و عربی سر می‌دادند.

«مسئول بی‌لیاقت، نمی‌خواهیم، نمی‌خواهیم»، «به نام دین، ما را غارت کردند» و «فرماندار، برو گم شو» از جمله شعارهای معترضان است.

در روزهای اخیر فراخوانی در فضای مجازی برای این تجمع منتشر شده بود.

ساکنان آبادان و خرمشهر می‌گویند که مشکل آب برای آشامیدن و بهداشت در این شهرها همچنان ادامه دارد، به طوری که مردم مقابل تانکرهای آب‌رسانی صف‌های طولانی تشکیل می‌دهند.

یکی از ساکنان آبادان روز پنج‌شنبه به رادیوفردا گفت: «آب علاوه بر این که شور است، ‌دارای بوی نامطبوعی هم است و قابل شرب نیست. مردم مجبورند آب خریداری کنند که آن هم تا اندازه‌ای شور شده است.»

در حالی که گزارش‌هایی از فروش آب منتشر شده، علیرضا خلیلی‌نیا، رئیس امور آب و فاضلاب شهرستان آبادان از توزیع آب بسته‌بندی شده رایگان در آبادان و خرمشهر خبر داده است.

داوود حسینی، مدیر آبفای روستایی آبادان، کاهش آب رودخانه بهمنشیر به دلیل خشکسالی‌ها را دلیل شور شدن آب این دو شهر اعلام کرده است.

پیشتر اداره آب و فاضلاب آبادان در روز ۲۹ خرداد خبر داده بود که به دلیل «شوری آب رودخانه بهمنشیر در حد آب دریا، متوقف شدن برداشت آب از این رودخانه و نیز افت فشار» تا نیمه تیرماه آب در این شهر سهمیه‌بندی می‌شود.

پس از آن، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، و دیگر مقامات این استان وعده دادند که با بهره‌برداری کامل از خط دوم آب‌رسانی غدیر، مشکل آب در آبادان و خرمشهر تا پایان تیرماه حل خواهد شد.

طرح آب‌رسانی غدیر سال ۸۹ برای «برخی شهرهای اولویت‌دار نظیر آبادان، خرمشهر، مسجدسلیمان، اندیمشک، دزفول و شوشتر و ۱۲۰۰ روستا در استان خوزستان»‌ آغاز شد.

تجمع در محل برگزاری نماز جمعه برای اعتراضات به موضوعات صنفی مدتی است که در ایران مرسوم شده و پیش از این نیز تعدادی از کارگران، کشاورزان اصفهانی و گروهی از مردم کازرون با حضور در نماز جمعه در اعتراض شعار سر داده بودند.

واکنش امامان جمعه به اعتصاب بازاریان

در همین حال چند امام جمعه در خطبه‌های نماز جمعه امروز با اشاره به اعتراض‌های بازاریان اعلام کردند که حساب بازاریان از «معترضانی که نفوذی هستند جدا است».

کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، نیز مدعی شد که ریشه مشکلات اقتصادی کشور«تحریم نیست»، بلکه «بی توجهی» به دستورات رهبر جمهوری اسلامی و اجرا نکردن طرح‌های «جهادی» و «اقتصاد مقاومتی» است.

وی اضافه کرد: «مسئله ارز به دست کی بالا و پایین می شود اینها را مردم می دانند باید به دردها برسند اگر نرسند فردا دیر است.»

احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، نیز ضمن انتقاد از عملکرد مقامات دولت گفت که «ما مشکل اقتصادی داریم، اما بحران اقتصادی نداریم. جریانات پیش آمده اما مشکلات اقتصادی را به‌ سمت بحران می‌برند».

تاثیرات خروج آمریکا از برجام که باعث افزایش شدید قیمت دلار و سکه طلا شده موجی از اعتراض‌ خیابانی بازاریان تهران و چند شهر دیگر را به دنبال داشت.

دادستان تهران از بازداشت تعدادی از معترضان خبر داده و صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، نیز تهدید کرده که برای «اخلال درنظام اقتصادی» حکم‌های اعدام و ۲۰ سال زندان صادر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا، تسنیم، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.

XS
SM
MD
LG