لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۲

دلار به مرز ۹ هزار تومان رسید؛ راهپیمایی اعتراضی فروشندگان موبایل در تهران


تجمع کسبه بازار موبایل علاء‌الدین در اعتراض به افزایش نرخ دلار
تجمع کسبه بازار موبایل علاء‌الدین در اعتراض به افزایش نرخ دلار

بنابر گزارش‌ها از تهران بهای دلار آمریکا در بازار غیررسمی تهران بار دیگر با ثبت رکوردی جدید به بیش از ۸۷۰۰ تومان رسید و شماری از کاسبان در مرکز تهران، در اعتراض به نابسامانی بازار ارز، دست به راهپیمایی در «خیابان جمهوری» زدند.

خبرگزاری ایسنا بهای هر دلار آمریکا در بازار آزاد تهران در روز یکشنبه سوم تیرماه را ۸۷۰۰ تومان گزارش کرده اما منابع غیررسمی این رقم را ۹ هزار تومان اعلام کرده‌اند و در عین حال گفته‌اند که خرید و فروش دلار عملا متوقف شده یا دادوستدهای اندکی صورت می‌گیرد.

همچنین بنابر گزارش‌ها، بهای یورو به بیش از ۱۰هزار و ۶۰۰ تومان و بهای پوند به حدود ۱۲ هزار تومان رسیده است.

به نوشته ایسنا، بازار سکه در بورس نیز روز یکشنبه با افزایش روبه‌رو شد و پس از آنکه هر سکه طلا، تحویلی در ماه شهریور، به قیمت سه‌میلیون و دویست‌هزار تومان عرضه شد مدیریت این نهاد موقتا سفارش خرید را متوقف کرد.

همزمان شماری از رسانه‌های ایران، از جمله ایلنا و وبسایت خبری «جماران»، با انتشار ویدئوهایی گزارش داده‌اند که دو مجتمع خرید «علاءالدین» و «چارسو» که عمدتا به خریدوفروش موبایل و وسایل دیجیتال اختصاص دارد روز یکشنبه شاهد تجمعاتی اعتراضی بود.

معترضان به افزایش نرخ ارز در ایران در حال راهپیمایی به سمت میدان بهارستان
معترضان به افزایش نرخ ارز در ایران در حال راهپیمایی به سمت میدان بهارستان

بنابر گزارش‌، کسبه این پاساژها «در اعتراض به نابسامانی وضعیت ارز» عصر یکشنبه مغازه‌های خود را تعطیل کردند و شماری از آنان نیز در خیابان‌های اطراف راه‌پیمایی کردند.

به نوشته وبسایت «جماران»، معترضان که در مسیر خیابان جمهوری به سوی میدان بهارستان حرکت می‌کردند شعارهایی از قبیل «دلار ۱۰ تومانی / نمی‌خوایم نمی‌خوایم» سر می‌دادند.

بنابر همین گزارش، نیروی انتظامی اقدام به متفرق کردن تجمع‌کنندگان کرده است.

خبرگزاری ایسنا روز شنبه به نقل از دلال‌ها و صرافان گزارش داده بود که از جمله دلایل افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی، «افزایش قیمت در بازار رسمی» و «عدم عرضه ارز طی روزهای اخیر از سوی بانک مرکزی» بوده است.

تعطیلی بازارهای موبایل و دعوت فروشندگان به اعتصاب در اعتراض به وضعیت ارز
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:24 0:00

البته بنابر سیاست‌های ارزی جدید دولت ایران، بانک مرکزی از توزیع ارز در بازار منع شده است اما به نوشته ایسنا، این بانک تا یک هفته پیش، به روش‌های مختلف برای کنترل بازار به عرضه ارزهای خارجی اقدام می‌کرد.

همچنین بنابر سیاست‌های ارزی جدید، بازار آزاد ارز به رسمیت شناخته نمی‌شود و هر گونه‌ معامله‌ در آن «قاچاق» است؛ با این حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، حجم عرضه و تقاضا در این بازار، حتی پس از اجرای سیاست‌های جدید، نیز بالا بوده است.

بر اساس سیاست ارزی جدید دولت حسن روحانی که بیستم فروردین از سوی اسحاق جهانگیری اعلام شد، ارز مورد نیاز برای واردات و همچنین ارز ناشی از صادرات به شبکه پولی و بانکی اقتصاد ایران، با دلار ۴۲۰۰ تومانی ارائه می‌شود و تمامی نرخ‌های غیر از آن «غیررسمی و غیرقانونی» محسوب می‌شود. البته نرخ ۴۲۰۰ تومانی در روزهای اخیر افزایشی ۵۰ تا ۷۵ تومانی داشته است.

راهپیمایی اعتراضی کسبه خیابان جمهوری به افزایش نرخ ارز در ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:14 0:00

برای دیدن ویدئوهای بیشتر درباره اعتراض‌های روز یکشنبه در تهران کلیک کنید.

با این حال اجرای این سیاست در عمل با ناکامی روبه‌رو شده و به گفته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، حتی شماری از واردکنندگان که برای واردات کالا، دلار ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده بودند در زمان عرضه کالای خود، قیمت را با دلار بازار آزاد محاسبه کرده و گران‌تر به فروش رساندند.

افزایش بهای سکه و ارز و همچنین اعتراض کاسبان دو مجتمع خرید در تهران در حالی روی داده است که مجلس شورای اسلامی صبح یکشنبه نشستی غیرعلنی درباره گرانی برگزار کرد.

همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز روز شنبه با صدور ابلاغیه‌ای، واردات بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا و از جمله خودرو و شماری از لوازم خانگی را ممنوع کرد.

با استفاده از ایسنا، ایلنا، جماران، خانه ملت و رادیو فردا / ج./ ک.ر
XS
SM
MD
LG