لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۶

ثبت رکورد جدید برای دلار در بازار ایران: هشت هزار تومان


بنابر گزارش‌ها از تهران، بهای دلار آمریکا در بازار آزاد تهران روز شنبه، دوم تیر، به هشت هزار تومان رسید و به این ترتیب بهای هر دلار در کشور ظرف دو ماه حدود ۱۸۰۰ تومان افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، دلالان و صرافانی که در بازار غیررسمی ارز فعالیت می‌کنند روز شنبه دلار را تا هشت هزار تومان خرید و فروش کردند.

منابع غیررسمی نیز گزارش داده‌اند که اوایل صبح شنبه هر دلار به نرخ غیررسمی حدود ۷۶۰۰ تومان خرید و فروش می‌شد، اما طی چند ساعت ناگهان به مرز هشت هزار تومان جهش یافت.

با این حال گزارش شده است که در ابتدای بعدازظهر شنبه خرید و فروش دلار عملا متوقف شد یا در دادوستدهای اندک بین بین ۷۸۰۰ تا هشت هزار تومان خرید و فروش شد.

بهای رسمی دلار، موسوم به «ارز مبادله‌ای» یا دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز طی روزهای اخیر بین پنجاه تا هفتاد تومان افزایش یافته است.

خبرگزاری ایسنا، به نقل از دلال‌ها و صرافان، دلیل افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی را اولا افزایش قیمت در بازار رسمی و ثانیا «عدم عرضه ارز طی روزهای اخیر از سوی بانک مرکزی» ذکر کرده است.

البته بنا بر سیاست‌های ارزی جدید دولت ایران، بانک مرکزی از توزیع ارز در بازار منع شده است اما به نوشته ایسنا، این بانک تا یک هفته پیش، برای کنترل بازار به روش‌های مختلف به عرضه ارزهای خارجی اقدام می‌کرد.

همچنین بنا بر سیاست‌های ارزی جدید، بازار آزاد ارز به رسمیت شناخته نمی‌شود و هر گونه‌ معامله‌ای در آن «قاچاق» است؛ با این حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، حجم عرضه و تقاضا در این بازار، حتی پس از اجرای سیاست‌های جدید، نیز بالا بوده است.

سیاست ارزی جدید دولت حسن روحانی را معاون اول او، اسحاق جهانگیری، شامگاه بیستم فروردین اعلام کرد.

بر اساس سیاست جدید، ارز مورد نیاز برای واردات و همچنین ارز ناشی از صادرات به شبکه پولی و بانکی اقتصاد ایران، با دلار ۴۲۰۰ تومانی ارائه می‌شود و تمامی نرخ‌های غیر از آن «غیررسمی و غیرقانونی» محسوب می‌شود.

در سیاست جدید ارزی دولت همچنین سامانه‌ای در بانک مرکزی با عنوان «نظام یکپارچه ارزی» (نیما) راه‌اندازی شد تا صادرکنندگان و واردکنندگان بتوانند ارز خود را در آن عرضه و تأمین کنند.

با این حال اجرای این سیاست در عمل با ناکامی روبه‌رو شد و به گفته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، حتی شماری از واردکنندگان که برای واردات کالا، دلار ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده بودند در زمان عرضه کالای خود، قیمت را با دلار بازار آزاد محاسبه کرده و گران‌تر به فروش رساندند.

علیرضا سلیمی، نماینده اصولگرای مجلس، نیز در اعتراض به سیاست جدید گفت: «اعطای دلار ۴۲۰۰ تومانی به افرادی خاص باعث به وجود آمدن ده‌ها بابک زنجانی شده‌ است.»

بنابر گزارش‌ها، روز شنبه سایر ارزهای ارائه‌شده در بازار آزاد تهران نیز با افزایش شدید قیمت روبه‌رو بود.​

به گزارش خبرگزاری فارس، بهای هر یورو به ۹۰۴۹ تومان، پوند ۱۰۰۳۲ تومان و درهم ۲۱۱۴ تومان معامله شد و سکه طلای طرح جدید نیز با ۹۸ هزار تومان افزایش به دو میلیون و ۶۹۶ هزار تومان رسید.بنابر گزارش‌ها، روز شنبه سایر ارزهای ارائه‌شده در بازار آزاد تهران نیز با افزایش قیمت روبه‌رو بود و از جمله بهای یورو، که نرخ مرجع آن در بانک مرکزی حدود ۵۰۰۰ تومان است، در بازار آزاد به قیمت ۸۲۰۰ تومان معامله شد.

با استفاده از ایسنا، فارس، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا / ج./ ف. دو.

XS
SM
MD
LG