لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

شاخص بورس تهران رکورد تاریخی زد و از مرز ۱۰۰ هزار واحد عبور کرد


شاخص بورس طی سال‌های گذشته روند پرتلاطمی داشته است.
شاخص بورس طی سال‌های گذشته روند پرتلاطمی داشته است.

شاخص بورس تهران روز یکشنبه ۲۷ خرداد با جهشی ۳.۳۳ درصدی یک رکورد تاریخی برجای گذاشت و از مرز ۱۰۲ هزار واحد گذشت.

بر اساس آمارهای سایت رسمی بورس تهران، شاخص بورس در عصر یکشنبه از مرز ۱۰۲ هزار و ۴۵۲ واحد گذشت.

ارزش سهام شرکت‌های فولاد اصفهان، پتروشیمی خلیج فارس، مخابرات ایران، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، نفت و گاز و پتروشیمی تامین، پتروشیمی جم و فولاد خوزستان بیشترین تاثیر را در جهش شاخص بورس داشته‌اند.

خبرگزاری ایرنا علت افزایش چشمگیر شاخص بورس را حجم بالای نقدینگی در بازار و استقبال از خرید سهام شرکت‌ها در بورس عنوان کرده است.

خبرگزاری ایسنا نیز با گزارش جهش در بازار بورس، نوشت که بسیاری معتقدند افزایش قیمت در بازار سهام ناشی از ورود نقدینگی تازه به بورس نیست، بلکه صرفا افزایش قیمت دلار در بازارهای غیررسمی سبب بالا رفتن قیمت‌ها و در نتیجه افزایش ارزش معاملات شده است.

این گزارش می‌افزاید: «همچنین به اعتقاد برخی کارشناسان، بورس تهران همچنان از کمبود نقدینگی رنج می‌برد و برای بسیاری از افراد حقیقی سرمایه‌گذاری در بورس توجیه اقتصادی ندارد، اما نوسان‌گیران بازار سهام در این روزها بازار داغی را شاهد هستند و توانستند با سودهای کلان از بازار خارج شوند».

سایت تخصصی «بورس پرس» نیز از قول ولی نادی قمی مدیرعامل تامین سرمایه نوین گزارش داده که طی هفته‌های اخیر و بعد از جهش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه و متعاقب آن جهش بازار مسکن و تلاطم قیمت‌ها در بازار خودرو، بسیاری از کارشناسان انتظار داشتند قیمت‌ها در بازار سهام نیز رشد کند. «چرا که از یک طرف نقدینگی بی‌ثبات راه خود را به بازار سهام باز می‌کند و از طرف دیگر قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها حتی بر اساس دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز نسبتاً ارزان برآورد می‌شود».

شاخص بورس طی سال‌های گذشته روند پرتلاطمی داشته است؛ از کانال ۲۵ هزار واحد در سال ۹۰ به حدود ۸۰ هزار واحد در تابستان ۹۶ و ۹۷ هزار واحد در زمستان همان سال رسید. شاخص بورس طی یک هفته گذشته با شتاب بیشتری اوج گرفته است.

افزایش قیمت‌های جهانی نفت و مواد خام نیز در این اوج گیری بی‌تاثیر نبوده است و از آمارهای بورس تهران چنین بر می‌آید که شرکت‌های پتروشیمی و فلزات با افزایش ارزش سهام بیشتری مواجه بوده‌اند.

بر اساس گزارش‌های سایت بورس تهران، ایرنا، ایسنا، بورس پرس/ د.خ /ک.ر
XS
SM
MD
LG