لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۸

واردات خودرو و صدها قلم کالای دیگر به ایران ممنوع شد


دولت با انتشار فهرستی واردات خودرو و بیش از ۱۴۰۰ قلم کالای دیگر را به ایران ممنوع کرد. این تصمیم در حالی ابلاغ شد که روز یکشنبه دلار در بازار غیر رسمی به مرز ۹ هزار تومان نزدیک می‌شود.

بر اساس ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران به سازمان توسعه که روز شنبه، دوم تیرماه، منتشر شد،‌ از این پس واردات بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا و از جمله خودرو و شماری از لوازم خانگی دیگر ثبت سفارش نخواهد شد و ورود آن به کشور ممنوع است.

این تصمیم که به نوشته روزنامه دولتی ایران برای جلوگیری از خروج ارز و ساماندهی بازار ارز گرفته شده، از هم‌اکنون به گمانی‌زنی‌ها درباره افزایش چشمگیر بهای خودرو و دیگر کالاهای مصرفی دامن زده است.

دولت حسن روحانی برای مقابله با تبعات خروج دولت دونالد ترامپ از برجام، چند روز پیش از خروج آمریکا خرید و فروش ارز را ممنوع کرد و نرخ رسمی دلار را ۴۲۰۰ تومان تعیین کرد.

دولت همچنین اعلام کرد که به واردکنندگان پس از ثبت سفارش ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص می‌دهد.

با این حال برپایه گزارش‌های منتشر شده، واردکنندگان با ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای خود را وارد می‌کنند، اما آن را به بهای ارز غیررسمی در بازار می‌فروشند.

این وضعیت با نارضایی گسترده مصرف‌‌کنندگان همراه شده است. یکی از موارد نارضایی‌ها که به اعتصاب چند روزه کامیون‌داران منجر شد، افزایش بهای لاستیک و لوازم یدکی به خاطر نوسانات بازار ارز بود.

نوسانات ارز که ناشی از تحولات داخلی و بین‌المللی است، «دستاورد» دولت حسن روحانی در کنترل تورم را با چالش جدی مواجه کرده است.

وضعیت به‌گونه‌ای است که روز یکشنبه مجلس در ارتباط با افزایش قیمت‌ها و نوسانات بهای ارز جلسه غیرعلنی تشکیل داد. در این نشست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت هم حضور داشتند.

به گفته محمدعلی وکیلی، عضو هیئت رئیسه مجلس، در این جلسه غیرعلنی «برای مدیریت نابسامانی‌هایی در حوزه ارز و بقیه بازارها» مقرر شد تا دولت برنامه خود را به کارگروه مشترکی که با دستور رهبر جمهوری اسلامی با محوریت سران سه قوه تشکیل شده، ارائه دهد تا در صورت لزوم مجلس برای آن قانون تصویب کند.

در همین حال وزیر صنعت روز یکشنبه به خبرنگاران حاضر در مجلس گفت که علت ممنوعیت واردات «کالاهای غیرضروری» فشار غربی‌ها و به ویژه دولت دونالد ترامپ به اقتصاد ایران است.

محمد شریعمتداری اظهار داشت دولت تصمیم گرفته «به نیازهای واقعی مردم در اولویت جواب دهد و به نیازهای ثانویه (در) مرحله دوم رسیدگی کند.»

روز یکشنبه بهای دلار در بازار غیررسمی از مرز ۸۸۰۰ گذشت و یک سکه‌ بهار آزادی نیز به قیمت دو میلیون و ۸۰۰ هزار و ۵۰۰ تومان مبادله شد.

منابع: ایسنا، خانه ملت، خبرآنلاین و رادیوفردا/ ح. ر./ ف. دو.

XS
SM
MD
LG