لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

صف‌های طولانی مقابل تانکرهای آب‌رسانی در آبادان و خرمشهر


طرح از بهنام محمدی
طرح از بهنام محمدی

ساکنان آبادان و خرمشهر می‌گویند که مشکل آب برای آشامیدن و بهداشت در این شهرها همچنان ادامه دارد به طوری که مردم مقابل تانکرهای آبرسانی صف‌های طولانی تشکیل می‌دهند.

یکی از ساکنان آبادان روز پنج‌شنبه به رادیو فردا گفت: «آب علاوه بر اینکه شور است، ‌دارای بوی نامطبوعی هم است و قابل شرب نیست. مردم مجبورند آب خریداری کنند که آن هم تا اندازه‌ای شور شده است».

شهروند دیگری از آبادان عنوان می‌کند: «آب به درد استحمام هم نمی‌خورد و باعث خارش بدن می‌شود».

و باز یک یکی دیگر از ساکنان آبادان شرایط را این گونه شرح می‌دهد: «اینقدر آب شور است که چشم را می‌سوزاند و در عین حال، ‌نمی‌توان ظرف‌ها را شست. به همین دلیل مردم مجبورند با آب خریداری شده استحمام کنند و کار شستشو را انجام دهند».

در این ارتباط،‌ محمدرضا جعفری، یکی از کاربران توئیتر، نوشته است که در خرمشهر، «بطری یک‌ و نیم ‌لیتری آب‌معدنی به مبلغ ۳۵۰۰ تومان فروخته می‌شود».

او اشاره کرده که صف‌های تانکرهای آب‌رسانی هم طولانی است.

اما از سویی رئیس امور آب و فاضلاب شهرستان آبادان از توزیع آب بسته‌بندی شده رایگان در آبادان و خرمشهر خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علیرضا خلیلی‌نیا روز پنجشنبه هفتم تیر گفت: «از ابتدای هفته جاری، نزدیک به ۲۰۰ هزار لیتر آب بسته بندی شده و به طور رایگان،‌ در نقاط مختلف آبادان و خرمشهر که مشکل آب شرب دارند، توزیع شده است»

وی سپس با اشاره به تشدید شرایط نامناسب وضعیت آب شرب در آبادان و خرمشهر تاکید کرد که «آب‌رسانی تا زمانی که مشکل آب شرب در آبادان برطرف نشده باشد، ادامه دارد».

آقای خلیلی‌نیا، یک روز قبل از این اظهارات گفته بود که مشکل شوری آب شهرهای خرمشهر و آبادان تا حدودی برطرف شده اما هنوز روستاها در وضعیت عادی قرار نگرفته است.

وی همچنین وعده داده است که «با ورود آب‌رسانی غدیر تا نیمه دوم تیر، شوری آب به طور کامل برطرف می‌شود».

مشکل شوری آب رودخانه بهمنشیر و در نتیجه، شوری آب آشامیدنی در آبادان و خرمشهر و تجمع‌های برخی از ساکنان آبادان و اعتراض آنان به این موضوع، در روزهای اخیر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ایران داشته است. آنان در تجمع‌های خود خواستار استعفای مسئولان شده‌اند.

مردم آبادان و خرمشهر از سال‌ها پیش با مشکل آب شرب مواجه بوده‌اند. از جمله حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در سخنرانی خود در روز ۲۴ دی سال ۹۲ در شهر اهواز به این موضوع اشاره کرد و گفت که «برای خرمشهر و آبادان، تلاش پیگیر خواهد شد تا در زمانی کوتاه» مشکل آب به ثمر نهایی برسد.

حال، بیش از چهار سال از زمان کوتاهی که آقای روحانی اشاره کرد، می‌گذرد و کیفیت آب آشامیدنی آبادان و خرمشهر بدتر شده است.

اما دلیل شوری آب در آبادان و خرمشهر در دوره اخیر چیست؟

داوود حسینی، مدیر آبفای روستایی آبادان، ‌به تلویزیون دولتی ایران گفته است: «کاهش دبی رودخانه بهمنشیر به خاطر خشکسالی‌ها باعث این موضوع شده است».

پیشتر اداره آب و فاضلاب آبادان روز ۲۹ خرداد خبر داده بود که به دلیل «شوری آب رودخانه بهمنشیر در حد آب دریا، متوقف شدن برداشت آب از این رودخانه و نیز افت فشار» تا نیمه تیرماه آب در این شهر سهمیه‌بندی می‌شود.

پس از آن، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، و دیگر مقامات این استان وعده دادند که با بهره‌برداری کامل از خط دوم آب‌رسانی غدیر، مشکل آب در آبادان و خرمشهر تا پایان تیر ماه حل خواهد شد.

طرح آب‌رسانی غدیر سال ۸۹ برای «برخی شهرهای اولویت‌دار نظیر آبادان، خرمشهر، مسجدسلیمان، اندیمشک، دزفول و شوشتر و ۱۲۰۰ روستا در استان خوزستان»‌ آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا به نقل از سازمان آب و برق خوزستان، طرح آب‌رسانی غدیر قادر است با ظرفیت تامین آب شرب ۲۴ مترمکعب در ثانیه تا سال ۱۴۱۵، چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن را زیر پوشش آب‌رسانی قرار خواهد داد.

همچنین علیرضا خلیلی نیا، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آبادان، روز چهارشنبه به خبرگزاری فارس گفت: «این پروژه، آب را از رودخانه کرخه با یک خط دو هزار میلی‌متر تنها برای شهر آبادان منتقل می‌کند. بنابراین این طرح به پایان رسیده و در چند نقطه اتصال آن مانده است که ظرف موعد مقرر در تیر ماه وارد مدار می‌شود تا همه برداشت آب شرب از طرح غدیر باشد».

او اضافه کرد که دیگر از رودخانه بهمنشیر برداشت نمی‌شود و از «نیمه دوم ماه با شوری آب پایینی وارد شبکه آب‌رسانی و سپس با تصفیه آب، یک آب گوارا تحویل مشترکان خواهد شد».

در این حال،‌ به نوشته ایرنا، علاوه بر طرح غدیر، دو اقدام دیگر، یعنی طرح احداث سد خاکی مارد و راه اندازی دستگاه آب شیرین کن در دست اجرا است.


از سویی شاهین پاکروح، معاون هماهنگی و پشتیانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران، روز دوشنبه چهارم تیر، گفت: «با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در نهایت، تا روز جمعه هشتم تیرماه،‌ مشکل تامین آب شرب آبادان برطرف خواهد شد.»

وی افزود:‌ «۸۰ درصد آب مورد نیاز این شهر بدون هیچ مشکلی تامین می‌شود و تنها در ۲۰ درصد تنش آبی وجود دارد که برای این بخش نیز تدابیری به صورت کوتاه مدت و بلندمدت در نظر گرفته شده است».

همزمان با این سخنان، مسعود خیاط زاده،‌ رئیس اتاق بازرگانی آبادان، به خبرگزاری ایلنا گفت: «کم‌آبی و خشکسالی عملا به تعطیل شدن کشاورزی در این شهر منجر شده و بی‌اعتمادی به وعده‌های مسئولان برای حل مشکلات این منطقه به اندازه‌ای افزایش یافته است که مردم در تلاش برای مهاجرت هستند

آقای خیاط‌زاده همچنین گفت که وضعیت در آبادان به جایی رسیده است که سرمایه‌گذاران در پی توقف فعالیت خود در این شهر هستند و «کارمندان مراکز دولتی درخواست انتقال داده‌اند».

در این ارتباط،‌ یکی از ساکنان آبادان به رادیو فردا گفت که برای سال تحصیلی جدید، فرزندانش را در مدارس تهران ثبت نام کرده و به دنبال کار خود است تا انتقالی بگیرد و به این شهر برود.

XS
SM
MD
LG