لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

ادامه هشدار مقام‌های سازمان انرژی اتمی نسبت به آینده نیروگاه بوشهر با بودجه فعلی


همزمان با بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی، مقام‌های ارشد سازمان انرژی اتمی ایران با انتقاد از بودجه «اندکی» که به نیروگاه بوشهر اختصاص یافته گفته‌اند با رقم فعلی «تکلیف این نیروگاه در سال آینده مشخص نیست».

رئیس، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از جمله کسانی هستند که از بودجه اختصاص یافته به نیروگاه بوشهر در سال ۹۸ به‌شدت انتقاد کرده‌اند.

علی‌اکبر صالحی، سازمان انرژی اتمی ایران، روز شنبه، چهارم اسفند، از این که «وزارت نیرو برق تولیدی نیروگاه بوشهر را ارزان می‌خرد» انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر صالحی در سخنرانی‌اش در همایشی صنعتی در تهران گفت: وزارت نیرو هر کیلووات ساعت را از نیروگاه بوشهر «معادل نیم سنت» می‌خرد، اما «برق کشور با قیمت حدود ۹ سنت صادر می‌شود».

این مقام انرژی اتمی ایران با اشاره به این که برق بوشهر ۴۰۰ میلیارد تومان خریداری می‌شود، اما مجموع هزینه این نیروگاه ۱۲۰۰ میلیارد تومان است گفت: «به این ترتیب نمی‌دانیم سال آینده مابه‌التفاوت ۸۰۰ میلیارد تومانی را از کجا بیاوریم.»

در اظهار نظری دیگر، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، نیز گفت که با رقم بودجه ارائه‌شده فعلی، تکلیف نیروگاه بوشهر «برای سال آینده مشخص نیست».

روز پنج‌شنبه نیز محمد احمدیان، معاون این سازمان، به خبرگزاری «خانه ملت» گفته بود بودجه پایین و افزایش شدید نرخ ارز باعث شده است اداره نیروگاه بوشهر در سال آینده «با اما و اگر» همراه باشد.

با این که اظهارات این مقام‌های اتمی در فصل بودجه مطرح شده و صرفا بر مهم‌ترین خواسته آنها، یعنی فروش بیست درصد از برق تولیدی نیروگاه بوشهر «به قیمت صادراتی» تمرکز دارد، با این حال این گونه اظهارات اصرار طولانی‌مدت مقام‌های جمهوری اسلامی بر فعالیت‌ هسته‌ای را با پرسش روبه‌رو می‌کند.

منتقدان فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته همواره تأکید کرده‌اند وجود ذخایر نفت و به‌ویژه گاز و همچنین ناچیز بودن منابع کافی اورانیوم در ایران لزوم تداوم برنامه هسته‌ای را با تردید روبه‌رو می‌کند.

با این حال مطابق مصوبه ۱۴ سال پیش مجلس، دولت ایران موظف است ۱۳ رآکتور با قدرت مشابه نیروگاه بوشهر راه‌اندازی کند.

در سال‌های گذشته و پس از آن که آمریکا و شماری دیگر از قدرت‌های جهانی برنامه اتمی جمهوری اسلامی را دارای ماهیتی نظامی معرفی کردند، مذاکراتی طولانی بین دو طرف صورت گرفت که سرانجام به امضای توافق هسته‌ای موسوم به برجام منتهی شد.

با این حال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اردیبهشت امسال با متهم کردن ایران به نقض روح برجام و این که این توافق به صلح جهانی نیفزود، خروج ایالات متحده از برجام را اعلام کرد.

منابع: ایسنا، فارس، خانه ملت و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG