لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

جلسه شورای امنیت ملی عراق درباره حملات اخیر به پایگاه‌های حشدالشعبی


تصویری که وبسایت ریاست جمهوری عراق از جلسه شورای امنیت ملی این کشور منتشر کرده است
تصویری که وبسایت ریاست جمهوری عراق از جلسه شورای امنیت ملی این کشور منتشر کرده است

شورای امنیت ملی عراق در نشستی که روز جمعه یکم شهریور به ریاست عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور، تشکیل شد تأکید کرد که دولت بغداد مسئول حفاظت از تشکیلات حشد الشعبی است.

به نوشته توئیتر نخست وزیر عراق، در این جلسه تأکید شد که حکومت مسئولیت دارد از تمامی تشکیلات نظامی، از جمله حشد الشعبی، حمایت کند.

همچنین به گفته آقای عبدالمهدی، شورای امنیت عراق بر اجرای دستور پیشین نخست وزیر مبنی بر مقابله با پرواز هر پهپادی که بدون هماهنگی با شخص او به پرواز درآمده تأکید کرده است.

نشست این شورا هر چند دوره‌ای توصیف شد اما به نوشته برخی رسانه‌ها، عمده‌ترین موضوع آن واکنش به چهار حمله اخیر به زاغه‌های مهمان و پایگاه‌های حشد الشعبی بوده است.

این دومین نشست شورای امنیت ملی عراق در روزهای اخیر برای بررسی این موضوع بود.

یک روز پس از این نشست، روز شنبه دوم شهریور وزارت خارجه عراق از احضار برایان مک‌فیترز، کاردار سفارت آمریکا در بغداد، خبر داد.

به نوشته وبسایت وزارت خارجه عراق، در این دیدار محمد علی الحکیم، وزیر خارجه، به کاردار آمریکا گفته است بغداد به اصل حُسن هم‌جواری با همسایگانش پایبند است و نمی‌خواهد به صحنه نزاع دیگران تبدیل شود.

با وجود این، وزیر خارجه عراق نیز همانند نخست وزیر و شورای امنیت ملی این کشور، اشاره صریحی به دست داشتن اسرائیل در حملات اخیر علیه پایگاه‌های حشد الشعبی نکرد.

اما نوری المالکی، معاون رءیس جمهوری و رییس فراکسیون «قانون» در مجلس عراق، روز جمعه گفت در صورت تکرار حملات اسرائیل، عراق به صحنه جنگی چندجانبه که ایران نیز در آن درگیر خواهد شد، مبدل می‌شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ۳۱ مرداد در مصاحبه با یک رسانه کشورش، درباره نقش اسرائیل در حملات به حشد الشعبی گفت وی به ارتش و نیروهای امنیتی «آزادی عمل» داده تا در تمامی منطقه، «و نه تنها عراق»، علیه ایران اقدام کنند.

دو مقام امنیتی آمریکا نیز روز جمعه به نیویورک تایمز گفتند دست‌کم حمله روز ۲۸ تیر به پایگاه حشد الشعبی در آمرلی عراق کار اسرائیل بوده است؛ حمله‌ای که به گزارش آسوشیتدپرس، به کشته شدن دو فرمانده ایرانی منجر شد.

از سوی دیگر شماری از رسانه‌ها، از جمله نشریه لس‌آنجلس تایمز، به فتوای اخیر یک مرجع تقلید علیه نیروهای آمریکایی پرداخته‌اند.

کاظم حائری شیرازی، از مراجع تقلید ساکن قم و مرجع شماری از گروه‌های حشد الشعبی، در فتوایی که اخیرا منتشر شده، حضور نظامیان آمریکایی در عراق را «حرام» اعلام کرده و از عراقی‌ها خواسته است که اقدام به «مقاومت و دفاع» کنند.

روزنامه الشرق‌الاوسطروز جمعه به نقل از برخی منابع مدعی شد که فالح الفیاض، رئیس هیئت حشد الشعبی به همراه معاونش، ابومهدی المهندس، به تهران رفته‌اند.

این دو در روزهای اخیر دو موضع متفاوت در قبال مسئولیت آمریکا و اسرائیل در حملات اخیر ابراز کردند.

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز درباره چهار حمله‌ای که علیه نیروهای هم‌پیمانش در عراق صورت گرفت واکنشی رسمی نشان نداده و کمابیش سکوت کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG