لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

ائتلاف البناء: معرفی اسعد العیدانی به عنوان نخست وزیر جدید عراق


بغداد و شهرهای جنوبی عراق از اول ماه اکتبر سال جاری شاهد تظاهرات گسترده علیه فساد دولتی و ناکارآمدی در کشور هستند
بغداد و شهرهای جنوبی عراق از اول ماه اکتبر سال جاری شاهد تظاهرات گسترده علیه فساد دولتی و ناکارآمدی در کشور هستند

یک ائتلاف مورد حمایت ایران در پارلمان عراق، اسعد العیدانی، استاندار بصره را به عنوان نخست‌وزیر عراق برای تشکیل کابینه به رئیس‌جمهور این کشور معرفی کرده است.

احمد الاسعدی، سخنگوی ائتلاف «البناء» گفته است، بر اساس ماده ۷۶ قانون اساسی، ائتلاف «البناء» به عنوان بزرگترین ائتلاف پارلمان عراق نامزد خود را برای پست نخست وزیر به رئیس جمهوری عراق معرفی کرده است.

ائتلاف البناء که با حشد الشعبی مورد حمایت ایران مرتبط است شامل دو ائتلاف فتح و ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی، نخست وزیر عراق است.

احمد الاسعدی به شبکه الجزیره گفته است، ما نامزد خود را به برهم صالح، رئیس جمهوری عراق معرفی کرده‌ایم که به زودی او نیزاسعد العیدانی را مامور تشکیل کابینه جدید خواهد کرد.

شبکه الجزیره می‌گوید، معترضان با نخست وزیری اسعد العیدانی مخالفت کرده و معتقدند، او نماد وضعیت موجود است.

بغداد و شهرهای جنوبی عراق از اول ماه اکتبر سال جاری شاهد تظاهرات گسترده علیه فساد دولتی و ناکارآمدی در کشور هستند. تظاهرکنندگان خواهان تغییرات بنیانی در سیستم سیاسی کشور و پایان دادن به تبعیض‌های قومی و طبقاتی شده‌اند. براساس گزارش رسانه‌های بین المللی بیش از ۴۵۰ نفر در این اعتراضات کشته شده‌اند.

به دنبال گسترش اعتراضات و خشونت در عراق، عادل عبدالمهدی ماه گذشته از سمت نخست وزیری استعفا کرد.

الجزیره می‌گوید، هفته گذشته ائتلاف مورد ائتلاف البناء یک نامزد دیگر را به عنوان نخست وزیر به برهم صالح معرفی کرده بود، اما رئیس جمهوری عراق با این فرد مخالفت کرده بود.

در همین حال، روز سه شنبه پارلمان عراق با تغییر قانون انتخابات موافقت کرد تا امکان حضور چهره‌های مستقل در رقابت‌ها و راهیابی آن‌ها به پارلمان بیشتر شود. تغییر قانون انتخابات یکی از خواسته‌های اصلی معترضان است.

قانون جدید عراق ۱۸ استان آن را به چند حوزه انتخابی تقسیم می‌کند، و عملا انتخابات به‌جای استانی، منطقه‌ای می‌شود.

احمد الاسعدی همچنین گفته است، نخست وزیر جدید مسئولیت دولت انتقالی را به عهده خواهد داشت تا انتخابات آزاد و عادلانه برگزار شود.

احمد الاسعدی اضافه کرده است، ما اسعد العیدانی را انتخاب کردیم به دلیل این که مورد قبول بسیاری از احزاب سیاسی است. ما امیدواریم که تظاهرکنندگان نیز او را بپذیرند.

با استفاده از الجزیره
XS
SM
MD
LG