لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

واکنش‌ها در عراق به حملات آمریکا علیه مواضع کتائب حزب‌الله


آمریکا روز یکشنبه به پایگاه‌های کتائب حزب الله، یک گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران در عراق، حمله کرد. در تصویر محل یکی از حملات در قائم، نزدیک مرز سوریه
آمریکا روز یکشنبه به پایگاه‌های کتائب حزب الله، یک گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران در عراق، حمله کرد. در تصویر محل یکی از حملات در قائم، نزدیک مرز سوریه

نخست وزیر عراق دوشنبه نهم دی در بیانیه‌ای حمله آمریکا به مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران را محکوم کرد و آن را اقدامی خطرناک و غیر قابل قبول خواند.

آمریکا روز یکشنبه در واکنش به حمله به یک پایگاه نظامی در کرکوک و کشته شدن یک آمریکایی، به پایگاه‌های کتائب حزب الله، یک گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران در عراق، حمله کرد. در این حملات دست کم ۲۵ شبه نظامی شیعه کشته و ۵۵ نفر نیز زخمی شدند.

به گزارش رویترز، دفتر عادل عبدالمهدی، سرپرست نخست وزیری عراق، اعلام کرده است، «نخست وزیر حمله به نیروهای مسلح عراقی را حمله‌ شرورانه و غیرقابل قبولی توصیف کرد که پیامدهای خطرناکی به دنبال خواهد داشت.»

در همین زمینه، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درباره حملات اخیر در عراق تلفنی صحبت کرده است.

مایک پومپئو گفته است، این حملات با «هدف بازداشتن ایران» انجام شدند.

شورای امنیت ملی عراق هم در بیانیه‌ای اعلام کرد، حملات هوایی آمریکایی، عراق را وادار به تجدید نظر در همکاری با ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده علیه گروه حکومت اسلامی، داعش، خواهد کرد.

وزارت امور خارجه عراق نیز می گوید، سفیر آمریکا را در بغداد احضار خواهد كرد تا اعتراض بغداد را نسبت به این اقدام به واشینگتن ابلاغ کند.

رویترز می‌گوید، از پارسال که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از تصمیم خود مبنی بر خروج واشینگتن از توافق هسته‌ای موسوم به برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی خبر داد، تنش بین ایران و ایالات متحده، دو متحد اصلی عراق، افزایش یافته است.

وزیر امور خارجه آمریکا اوایل ماه جاری میلادی، شبه نظامیان مورد حمایت ایران را عامل حملات به پایگا‌ه‌های محل استقرار نیروهای آمریکایی دانست.

مایک پومپئو هشدار داده بود، هرگونه حمله نیروهای نیابتی ایران در عراق به نیروها و متحدان آمریکا، اقدام قاطع ایالات متحده را درپی خواهد داشت.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند، تا حالا واشینگتن در قبال اقدامات تحریک آمیز ایران و متحدانش صبوری پیشه کرده بود، اما اکنون زمان اقدامات بازدارنده علیه مهاجمان فرا رسیده است.

برایان هوک، نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، هم در این باره گفته است، پس از حملات بسیار نیروهای مورد حمایت ایران٬ نهایتا رئیس‌جمهوری دستور داد پاسخی قابل درک برای حکومت ایران داده شود.

برایان هوک اضافه کرد، آمریکا حملات به نیروهای آمریکایی، یا شرکا و متحدین خود را تحمل نخواهد کرد.

در همین زمینه، علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران هم گفته است: «ما هرگونه نقش آفرینی در حمله به نیروهای آمریکایی را قویاً تکذیب می‌کنیم. این ادعای بدون مدرک آمریکا نمی تواند توجیهی برای بمباران و کشتار مردم بر خلاف قوانین بین‌المللی باشد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران هم روز دوشنبه گفت٬ گروه‌های شبه‌نظامی که هدف قرار گرفته‌اند، قبلاً در حال جنگ با داعش بوده‌اند و آمریکا باید «مسئولیت تبعات این اقدام غیرقانونی خود را بپذیرد».

نقش پارلمان عراق

عادل عبدالمهدی روز دوشنبه به اعضای کابینه این کشور گفته است از آنجا که دولت او نقش کفیل نخست وزیری را به عهده دارد، قادر نیست دست به اقدامی بزند، بنابراین پارلمان عراق می‌بایست در این زمینه اقدام کند و دولت او از تصمیم پارلمان پیروی خواهد کرد.

به گزارش رویترز، ائتلاف فتح که شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران را نمایندگی می‌کند، در بیانیه‌ای حملات آمریکا را محکوم کرده است.

در همین حال، مقتدی صدر، روحانی با نفوذ شیعه که رهبر بزرگترین ائتلاف در پارلمان عراق است، نیز اعلام کرد، آماده است برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق با آنها همکاری کند.

مقتدی صدر با این حال از شبه نظامیان شیعه خواسته است دست به اقداماتی نزنند که زمینه را برای حملات بیشتر آمریکا فراهم کند.

این حملات در حالی صورت گرفته است که عراق طی ماه‌های اخیر شاهد اعتراضات گسترده علیه فساد دولتی و نفوذ ایران در این کشور بود.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG