لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

فهرست مقتدا صدر پیروز انتخابات پارلمانی عراق شد


بنابر نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق، فهرست مقتدا صدر موسوم به «سائرون» ۵۴ کرسی به دست آورد و پس از آن، ائتلاف نیروهای حشدالشعبی در رتبه دوم و ائتلاف حیدر العبادی در جایگاه سوم قرار گرفتند.

مجلس عراق ۳۲۹ کرسی دارد و بنابر نتایج اعلام‌شده، هیچ یک از ائتلاف‌ها موفق به کسب اکثریت نشده و برای تشکیل دولت باید بین احزاب راه‌یافته به مجلس ائتلاف صورت گیرد.

«کمیسیون عالی مستقل انتخاباتی» عراق نتایج نهایی انتخابات را که هفته گذشته در این کشور برگزار شد بامداد شنبه ۲۹ اردیبهشت اعلام کرد.

بنابر این نتایج، ائتلاف «سائرون» شامل هواداران مقتدا صدر و چند حزب دیگر از جمله حزب کمونیست عراق ۵۴ کرسی، ائتلاف «فتح» به رهبری هادی العامری و وابسته به شبه‌نظامیان شیعی حشدالشعبی ۴۷ کرسی، ائتلاف «نصر» به رهبری نخست‌وزیر حیدر عبادی ۴۲ کرسی، ائتلاف «دولت قانون» به رهبری نوری مالکی ۲۵ کرسی به دست آوردند.

رسانه‌های بین‌المللی دلیل شکست حیدر عبادی نسبت به دوره قبل را «نارضایتی عمومی از فساد اداری در دولت او» ذکر کرده‌اند. شعار فهرست مقتدا صدر در این انتخابات مبارزه با فساد بود.

مقتدا صدر، روحانی شیعی که فهرست او پیروز انتخابات اخیر بود، گرایش‌هایی ضدآمریکایی دارد و در گذشته شبه‌نظامیانی با عنوان «سپاه مهدی» را رهبری می‌کرد. این ارتش در سال ۲۰۰۸ منحل شد و سپس جای خود را به گروه‌هایی با عنوان «سرایا السلام» به معنای «گردان‌های صلح» داد.

خبرگزاری‌های بین‌المللی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر برتری جناح‌های شیعی وابسته به ایران مقتدا صدر را در حاشیه قرار داده بود، پیروزی او را «بازگشت چشمگیر» توصیف کرده‌اند.

به گزارش رویترز، قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران، از چند روز پیش به عراق رفت و مذاکراتی با احزاب و ائتلاف‌های سیاسی برای تشکیل دولتی که مورد تایید ایران باشد آغاز کرده است.

به نوشته رویترز، سلیمانی از این احزاب خواسته است برای تشکیل دولت به هیچ وجه با گروه مقتدا صدر ائتلاف نکنند و در مقابل، به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقتدا صدر نیز تأکید کرده است برای تشکیل دولت با با گروه‌های نزدیک به ایران مانند «فتح» و «نصر» ائتلاف نخواهد کرد.

مقتدا صدر شخصاً در انتخابات اخیر نامزد نبود.

نخست‌وزیر عراق و همچنین مقام تشریفاتی رئیس جمهوری را مجلس این کشور تعیین می‌کند و پیش‌بینی می‌شود مذاکرات برای تعیین نخست‌وزیر ماه‌ها طول بکشد.

بنابر نتایج نهایی انتخابات، فهرست عمار حکیم، یکی دیگر از گروه‌های شیعی، ۲۲ کرسی کسب کرد و در بین احزاب کرد نیز فهرست حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی ۲۴ کرسی و حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق ۲۱ کرسی به دست آوردند.

انتخابات شنبه گذشته چهارمین انتخابات سراسری از زمان سرنگونی صدام حسین در سال و نخستین انتخابات پس از اعلام شکست داعش در سال گذشته به شمار می‌رود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، آسوشیتدپرس، فرانسه و رسانه‌های عراقی؛ ج./م.ا.
XS
SM
MD
LG