لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۶

در پی کشته شدن سلیمانی، نتانیاهو سفر رسمی خود را نیمه‌تمام گذاشت


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که در پی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران ایران، در عملیات بامداد جمعه ۱۳ دی در فرودگاه بغداد، پایتخت عراق، نخست‌وزیر اسرائیل سفر خارجی خود را نیمه‌تمام می‌گذارد و در راه بازگشت به کشورش است.

بنیامین نتانیاهو یک روز پیش از آن برای یک سفر رسمی به یونان رفته بود.

همچنین خبر می‌رسد که ارتش اسرائیل سطح آماده‌باش نیروهای خود را افزایش داده است، اما هنوز جزئیات بیشتری در مورد مفهوم این افزایش آمادگی رسانه‌ای نشده‌است.

رسانه‌های اسرائیل همچنین گزارش دادند که وزارت خارجه و دستگاه‌های امنیتی کشورشان به سفارتخانه‌های‌شان در جهان دستور داده‌اند از بیم انتقام، در آماده‌باش بالا قرار بگیرند.

بر اساس این گزارش‌ها، در برخی از سفارت‌خانه‌ها که «حساس» توصیف شده‌اند، «تدابیر ویژه» برقرار خواهد شد. در همین حال، وزارت خارجه اسرائیل به رسانه‌ها پاسخ داده که در خصوص «تدابیر امنیتی» اظهارنظر علنی نمی‌کند.

هم‌زمان، نفتالی بنت، وزیر دفاع اسرائیل، بامداد جمعه در نشستی در وزارت دفاع در تل‌آویو با فرمانده ارتش این کشور و سایر مقامات امنیتی، عواقب کشته شدن قاسم سلیمانی را برای اسرائیل بررسی می‌کند.

به نوشته وای.نت، مقامات اسرائیل فعلاً به اخبار ترور قاسم سلیمانی در عراق واکنش علنی نشان نداده‌اند.

تپه «حرمون» در بلندی‌های جولان در جوار مرز سوریه، روز جمعه ظاهراً از بیم حملات احتمالی به این منطقه، بسته شد.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است که فعلاً رهنمود بیش‌تری به مردم شمال اسرائیل در خصوص تغییر روال عادی زندگی ندارد.

با وجود این، کارشناسان و تحلیلگران در رسانه‌های اسرائیل، از جمله نظامیان پیشین، ارزیابی می‌کنند که واکنش انتقامی جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه متوجه اسرائیل باشد.

برخی از شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های مهم اسرائیل از سحرگاه جمعه برنامه‌های ویژه در مورد عواقب و عقوبت ترور قاسم سلیمانی پخش می‌کنند.

این رسانه‌ها واکنش‌ها و سخنان مقامات و شخصیت‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد قول انتقام و بهایی را که از اسرائیل نیز گرفته خواهد شد، منعکس کرده و از جمله اظهارات رمضان شریف، سخنگوی سپاه را بازتاب دادند که در مصاحبه با شبکه خبر گفت «شادی اسرائیل و آمریکا به عزا مبدل خواهد شد.»

آویو کوخاوی، فرمانده ارتش اسرائیل، در روزهای گذشته ارزیابی کرده بود که «جنگ محدودی» با ایران در نتیجه تلاش‌های جمهوری اسلامی برای پیشبرد برنامه هسته‌ای و تقویت نفوذش در منطقه، روی دهد.

مقامات ارشد اسرائیلی پیشتر تأکید کرده بودند که قاسم سلیمانی در صدر فهرست افراد تحت تعقیب این کشور بود.

با وجود این، یوسی کوهن، رئیس موساد، سازمان جاسوسی و ماموریت‌های ویژه اسرائیل، چندی پیش گفته بود که هنوز فعالیت‌های قاسم سلیمانی به مرحله‌ای نرسیده بود که ترور او را «تصدیق کند».

رون بن‌ییشای، تحلیلگر نظامی اسرائیلی، جمعه در وبسایت وای.نت نوشت که اسرائیل «حساب بلندی با قاسم سلیمانی برای تسویه داشت».

به نوشته بن‌ییشای، قاسم سلیمانی از جمله در انفجار کانون یهودیان بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین، در حادثه سال ۱۹۹۴ «دخیل بود».

این تحلیلگر افزوده‌است که «خطر اصلی» سلیمانی برای اسرائیل این بود که از سال ۲۰۱۷ تلاش برای ایجاد نیروی شیعی جدیدی علیه اسرائیل از خاک سوریه را آغاز کرد.

رون بن‌ییشای یادآور شده که سوء قصدهای دیگری در گذشته علیه «حاج قاسم» انجام شد اما ناکام مانده بود که یکی از آنها در عملیات نظامی اسرائیل علیه حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ بود.

قاسم سلیمانی به تازگی در مصاحبه‌ای با یک رسانه دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران، آن سوء قصد را تأیید کرده بود.

XS
SM
MD
LG