لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

حملات اسرائیل به یکصد موضع در غزه در واکنش به حمله راکتی به تل‌آویو


حمله هواپیماهای اسرائیلی به جنوب نوار عزه شامگاه پنج‌شنبه روی داد.
حمله هواپیماهای اسرائیلی به جنوب نوار عزه شامگاه پنج‌شنبه روی داد.

ساعاتی پس از حملات راکتی کم‌سابقه به تل‌آویو و مناطق اطراف آن که شامگاه پنج‌شنبه، ۲۳ اسفند، روی داد، ارتش اسرائیل اعلام کرد به حدود یکصد موضع حماس در نوار غزه حمله کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، حملات جنگنده‌های اسرائیلی تا بامداد جمعه ادامه داشت و آماده‌باش همچنان ادامه دارد.

به گفته ارتش اسرائیل، یکی از ساختمان‌های حماس در شهر غزه که به طراحی و فرماندهی عملیات شبه‌نظامیان اختصاص داشت، یک مجموعه زیرزمینی که پایگاه عمده تولید راکت‌های حماس بود، و یک مرکز پهپادهای حماس از جمله مواضعی بود که در جریان این حملات مورد هدف قرار گرفت.

هنوز گزارشی از میزان تلفات این حملات گزارش نشده، اما به نوشته خبرگزاری‌های بین‌المللی، دود ناشی از انفجارهای جنوب نوار غزه، از فاصله ۲۵ کیلومتری و از شهر غزه قابل رؤیت بود و صدای هواپیماها نیز در آن شهر شنیده می‌شد.

حملات اسرائیل به نوار غزه همچنین سفر هیئت مصری به این منطقه را نیمه‌تمام گذاشت. این هیئت به نوار غزه رفته بود تا برای تمدید آتش‌بس شکننده فعلی بین حماس و اسرائیل میانجی‌گری کند.

حملات اسرائیل به نوار غزه به تلافی حمله راکتی شامگاه پنج‌شنبه به تل‌آویو و شهرهای اطراف آن انجام شد.

حمله راکتی به منطقه تل‌آویو و اطرافش از زمان جنگ اسرائیل و حماس در سال ۲۰۱۴ بدین سو بی‌سابقه بود.

گروه حماس مسئولیت این حمله راکتی را نپذیرفته و گفته است این حمله «مغایر با منافع فلسطینیان بود».

شماری از تحلیل‌گران اسرائیلی، این حمله را به گروه‌های کوچکی در نوار غزه نسبت داده‌اند که از دستیابی هرگونه توافق بین دو طرف بیم دارند.

با این حال اسرائیل گفته است تحقیقات اولیه نشان از آن دارد که حماس در حمله راکتی شامگاه پنج‌شنبه دست داشته است.

پس از حملات شبانگاهی هواپیماهای اسرائیلی به نوار غزه، راکت‌های دیگری به خاک اسرائیل شلیک شد اما به گفته مقام‌های این کشور، سامانه «گنبد آهنین» شماری از این راکت‌ها را رهگیری کرد.

از سوی دیگر سازمان‌هایی که در طول یک سال اخیر هر جمعه تظاهراتی اعتراضی در مرز نوار غزه با اسرائیل برگزار می‌کردند، روز جمعه اعلام کردند اعتراض‌های این جمعه به دلیل حملات اسرائیل برگزار نمی‌شود.

رویدادهای اخیر در حالی روی می‌دهد که اسرائیل و گروه حماس شرایطی ویژه در مسائل داخلی خود دارند: اسرائیل کمتر از یک ماه دیگر انتخابات پارلمانی دارد و حماس با تظاهرات کم‌سابقه فلسطینیان در اعتراض به وضعیت معیشتی روبه‌رو است.

به نوشته آسوشیتدپرس، بنیامین نتانیاهو برای دستیابی دوباره به پست نخست وزیری چالشی جدی در پیش دارد و نحوه پاسخ او به شبه‌نظامیان فلسطینی می‌تواند انتقادهای تند رقیبانش را در پی داشته باشد.

گروه حماس نیز که از سال ۲۰۰۷ کنترل نوار غزه را برعهده دارد در روزهای اخیر با افزایش اعتراض‌های داخلی روبه‌رو شده و پلیس حماس روز پنج‌شنبه تظاهراتی را سرکوب کرد که در اعتراض به مشکلات معیشتی برگزار شده بود.

شماری از کشورها، از جمله آمریکا و کانادا، حماس را «گروه تروریستی» اعلام کرده‌اند اما کشورهای اروپایی فقط شاخه نظامی حماس را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده‌اند.

منابع: آسوشیتدپرس، رویترز، توئیتر و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG