لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۷

هشدار نتانیاهو به شبه‌نظامیان فلسطینی در مورد هرگونه حمله به اسرائیل


اعضای سازمان جهاد اسلامی در حال حمل پیکر یکی از شبه‌نظامیان این گروه که نزدیک به دو هفته پیش در جریان تخریب تونل کشته شده بود.
اعضای سازمان جهاد اسلامی در حال حمل پیکر یکی از شبه‌نظامیان این گروه که نزدیک به دو هفته پیش در جریان تخریب تونل کشته شده بود.

پس از آنکه گروه جهاد اسلامی فلسطین تهدید کرد که انتقام تخریب یکی از تونل‌هایش را از اسرائیل خواهد گرفت، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، به گروه‌های شبه‌نظامی مستقر در غزه در مورد هر گونه حمله به اسرائیل هشدار داد.

نزدیک به دو هفته پیش ارتش اسرائیل اعلام کرد که تونلی را که از نوار غزه به داخل خاک اسرائیل کشیده شده بود، کشف و منهدم کرده است.

بر پایه اعلام وزارت بهداشت غزه، عملیات ارتش اسرائیل در این تونل ۷ کشته و ۹ زخمی بر جای گذاشت، و گزارش شده که شاهدان عینی پنج تن از کشته‌شدگان را به عنوان اعضای گروه جهاد اسلامی، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران، شناسایی کرده‌اند.

دو فرد دیگری که در این عملیات کشته شدند نیز به عنوان اعضای گروه عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، شناسایی شده‌اند.

پس از این رویداد سازمان جهاد اسلامی اعلام کرد که انتقام تخریب این تونل و کشته شدن اعضای خود را خواهد گرفت.

گروه‌های فلسطینی فتح و حماس انهدام این تونل را که اسرائیل می‌گوید برای عملیات تروریستی خان یونس در جنوب غزه را به جنوب اسرائیل وصل می‌کرد، محکوم کرده‌اند و محمد الهندی، رهبر گروه جهاد اسلامی گفته است که صلح با دشمن به پایان رسیده و ما به این حمله پاسخی در خور خواهیم داد.

اما روز یکشنبه نخست‌وزیر اسرائیل هشدار داد که کشورش به سختی به هر کس که تلاش کند از هر جبهه‌ای به اسرائیل حمله کند، پاسخ خواهد داد.

اسرائیل پیشتر از زبان سخگوی ارتش گفته است که واحد اطلاعات ارتش حفر این تونل را زیر نظر داشته، و ساخت این تونل را «نقض صریح و غیرقابل قبول حاکمیت کشور اسرائیل» توصیف کرده است.

در طول چندین سال محاصره کامل غزه، تونل‌های پرشماری را در جنوب، شمال و شمال شرق این منطقه ايجاد شده که بيشتر اين تونل‌ها در عمق ۱۸ تا ۲۵ متری زير زمين قرار دارند.

تونل‌های جنوب که در امتداد مرزِ ۱۴ کيلومتری با مصر حفرشده‌اند، بيشتر برای قاچاق کالا و دريافت سلاح و تجهيزات از طريق صحرای سينا استفاده می‌شود اما ديگر تونل‌ها که در مناطق هم‌مرز با اسرائيل قرار دارند، در واقع تونل‌های تهاجمی هستند و به منظور نفوذ به خاک اسرائيل، انبار کردن و نقل و انتقال سلاح و تجهيزات، پناهگاه برای پرسنل حماس، مين‌گذاری و ربودن سربازان اسرائيلی به کار گرفته شده‌اند.

به باور برخی کارشناسان، شمار اين تونل‌ها که در مناطق مرزی شمال و جنوب و شهری در غزه حفر شده‌اند از یک هزار بیشتر است و در واقع حماس يک غزه زير زمينی ايجاد کرده که آن را از ديد هواپیماهای بدون سرنشین وهواپيماهای تجسسی و بمب افکن‌های اسرائيل پنهان می‌کند.

XS
SM
MD
LG