لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۴

رسانه‌های اسرائیل در هفته‌ای که گذشت؛ ایرانی‌تبارهایی که عاشق تیم ملی ایرانند


شماری از اسرائیلی‌های ایرانی‌تبار در حال تماشای یکی از دیدارها تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۸
شماری از اسرائیلی‌های ایرانی‌تبار در حال تماشای یکی از دیدارها تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۸

مطبوعات اسرائیل با وجود انتقادهای دیرینه از بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود، اذعان دارند که پیروزی چشم‌گیر او در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور نوعی همه‌پرسی مردمی برای بازگشت او به قدرت، با وجود ادامه محاکمات او، بود.‌

در حالی که این سیاستمدار کارکشته بعد از کامیابی در انتخابات با طمأنینه در حال چیدن مهره‌های ششمین دولت خود است، آرایش ارتش و توان اسرائیل در برابر ایران، نزدیکی بیشتر جمهوری آذربایجان به اسرائیل و اهمیت آن در قبال ایران و رویکردی که اسرائیل باید در برابر روسیه در پی تحکیم همکاری نظامی مسکو با تهران در پیش بگیرد، از جمله مسائل مورد توجه در روزهای اخیر در رسانه‌های اسرائیل بود.

حضور ایران در جام جهانی نیز بار دیگر احساسات ایرانی‌تبارها را در اسرائیل برانگیخته و این موضوع نیز در رسانه‌های اسرائیل بازتاب دارد.

لاپید: در نقش اپوزیسیون هم به نتانیاهو در برابر ایران کمک می‌کنم

یائیر لاپید که به زودی مسند نخست‌وزیری را به بنیامین نتانیاهو می‌سپارد، در آخرین نشست دولتش روز ۲۹ آبان سخنانی را در مورد آمادگی‌ خود برای کمک به دولت پیش‌وری نتانیاهو در ارتباط با ایران بیان کرده که از سوی سایت روزنامه یدیعوت آحرونوت فاش شده است.

او اظهار داشت که دارای روابط حسنه‌ای با دمکرات‌ها در حاکمیت آمریکاست در حالی که مناسبات میان نتانیاهو با حزب دمکرات هرگز نزدیک نبوده و لذا، با وجود آن‌که قرار است او رهبر جناح اپوزیسیون باشد، اما آماده است که در هر چه که به پیشبرد اهداف و منافع اسرائیل در برابر ایران مربوط می‌شود، از روابط حسنه خود با دمکرات‌های آمریکا استفاده کرده و به موفقیت دولت بنیامین نتانیاهو علیه ایران کمک کند.

یائیر لاپید و نتانیاهو در حضور برخی از نمایندگان دور جدید پارلمان اسرائیل دست می‌دهند.
یائیر لاپید و نتانیاهو در حضور برخی از نمایندگان دور جدید پارلمان اسرائیل دست می‌دهند.

یائیر لاپید افزوده که او مذاکرات طولانی با جو بایدن در مورد ایران داشته و این اطمینان را از آقای بایدن گرفته که توافقی میان ایران و آمریکا و احیای برجام در آینده نزدیک صورت نخواهد گرفت.

سه اف-۳۵ دیگر در خدمت ارتش اسرائیل

همزمان با ادامه تلاش بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید خود و در حالی که دولت موقت یائیر لاپید در آخرین روزهای کاری خود است، ارتش اسرائیل تقویت توان نظامی را برای احتمالی که به بمباران برنامه هسته‌ای ایران برسد، ادامه می‌دهد.

بازدید نتانیاهو نخست‌وزیر وقت از یک جنگنده اف-۳۵ در ژوئیه ۲۰۱۹
بازدید نتانیاهو نخست‌وزیر وقت از یک جنگنده اف-۳۵ در ژوئیه ۲۰۱۹

رسانه‌های اسرائیل در روزهای اخیر به نقل از بیانیه وزارت دفاع خبر دادند که سه فروند دیگر جنگنده‌های آمریکایی اف-۳۵ برای پیوستن به نیروی هوایی این کشور در تل‌آویو فرود آمدند. این سه جنگنده بخش دیگری از ۵۰ هواپیمای پیشرفته رادارگریز آمریکایی هستند که تحویل آن‌ها به اسرائیل در چارچوب یک معامله از چند سال پیش ادامه دارد.

آخرین جنگنده از این سری سال ۲۰۲۴ به اسرائیل تحویل خواهد شد، اما به نوشته رسانه‌های آمریکایی احتمال افزایش این جنگنده‌ها به ۷۵ فروند نیز مطرح است.

با ورود سه هواپیمای اف-۳۵ ساخت شرکت لاکهید مارتین، که نوع پنجم از این جت‌ها محسوب می‌شوند، نیروی هوایی اسرائیل اکنون ۳۶ فروند از آن‌ها را دریافت کرده است. جنگنده‌هایی که تا حال به خدمت نیروی هوایی اسرائیل درآمده در سه اسکادران، عمدتا در پایگاه‌های نیروی هوایی «تل نوف» و «نواتیم» فعال شده‌اند.

اسرائیل نخستین کشوری بود که از سال ۲۰۱۰ میلادی، در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، موافقت دولت وقت آمریکا را برای دریافت این هواپیماها کسب کرد. خلبانان اسرائیلی در نیرویی که به گفته کارشناسان نظامی در غرب، برترین نیروی هوایی منطقه و یکی از زبده‌ترین‌ها در جهان است، برای استفاده از هواپیماهای اف‑۳۵ آموزش‌ها و رزمایش‌های متعددی را در ئنج سال گذشته گذرانده‌اند.

رأی تاریخی «نخستین کشور شیعی» به برقراری سفارت در اسرائیل

در استقبال از رأی تاریخی روزهای گذشته پارلمان جمهوری آذربایجان به گشایش سفارت در تل‌آویو، بسیاری از رسانه‌های اسرائیلی نوشتند که با این رویداد، در حالی که مصر، اردن، امارات متحده عربی و بحرین حکومت‌های کشورهای مسلمان سنی در اسرائیل سفارت دارند، اکنون جمهوری آذربایجان نخستین کشور با اکثریت شیعه است که در اسرائیل سفارت برقرار می‌کند.

اسرائیل که از ۲۹ سال پیش با جمهوری آذربایجان روابط رسمی دارد و سفارتش نیز اکنون از سوی اولین دیپلمات عرب مسیحی، جرج دیک، در باکو اداره می‌شود، در تمامی این سال‌ها مشتاقانه در انتظار گشایش سفارت جمهوری آذربایجان در اسرائیل بود.

سایت «اسرائیل دیفنس» نوشته است که روابط جمهوری آذربایجان و اسرائیل تنها بر اسلحه و نفت استوار نیست، مردم این کشور و یهودیان روابط دیرینه فرهنگی و تاریخی دارند، اما نزدیکی باکو به اسرائیل، نظر به همسایگی این کشور با ایران در طول ۸۰۰ کیلومتر حائز اهمیت است، و خشم جمهوری اسلامی ایران از نزدیکی دو کشور بی‌دلیل نیست.

رومن گوربیچ، سفیر حسن نیت آژانس یهود در جمهوری آذربایجان و رئیس اتحادیه اسرائیلی نویسندگان آذری، به سایت «اسرائیل دیفنس» گفته است: من زاده جمهوری آذربایجان هستم. خانواده من به حکومت باکو نزدیک بود. پدرم از مقامات بلندپایه و معاون وزیر و فردی فرهنگی، شاعر و یک چهره مشهور تلویزیونی بود. پدرم در ارتش سرخ در جنگ جهانی دوم خدمت کرد و مسئول بیمارستان‌های نظامی جمهوری سوسیالیستی آذربایجان بود. ۳۰ سال پیش به اسرائیل مهاجرت کردم اما هر ماه یک بار به جمهوری آذربایجان سفر می‌کنم؛ جایی که جامعه یهودی آن حدود ۴۰ هزار نفر است؛ یهودیانی که بخشی «اشکنازی»، بخشی «کوهی» و بخشی نیز یهودیان گرجی هستند.

آقای گوربیچ تأکید می‌کند که جمهوری آذربایجان کشور مسلمان شیعی اما سکولار و کاملاً شکیبا است. سرزمینی که در طول نسل‌ها یهودستیزی را به خود ندیده و یهودیان و آذری‌ها همواره زندگی مسالمت‌جویانه و روابط گرم داشته‌اند. در جنگ دوم قره‌باغ نیز که جمهوری آذربایجان توانست «اراضی اشغالی» خود را از دست ارمنستان آزاد کند، ده‌ها یهودی در ارتش این کشور جنگیدند و جامعه یهودیان این کشور برای این پیروزی دعا کرد.

به گفته آقای گوربیچ، جمهوری اسلامی ایران از شکیبایی جمهوری آذربایجان و سکولار بودن نظام باکو ناخشنود است. این را بر نمی‌تابد که باکو روابط نزدیک و دوستانه با اسرائیل دارد. اما شاید در یک سناریوی خوش‌بینانه روزگاری را تصور کرد که جمهوری آذربایجان میانجی‌گر میان دولت‌های اسرائیل و ایران شود.

او اضافه کرده است که دلیل این‌که تا حال باکو از برقراری سفارت در اسرائیل دوری می‌کرد، باید در نگرانی باکو از تهران جستجو شود؛ باکو نمی‌خواست ایران را زیاده از حد خشمگین کند اما حال جمهوری آذربایجان آماده است تا بهای لازم را برای دوستی نزدیک‌تر با اسرائیل بپردازد.

به گفته آقای گوربیچ، رزمایش‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران در نزدیکی مرزهای جمهوری آذربایجان، باکو را به تقویت دوستی با اسرائیل مصمم‌تر کرد و شاید به زودی الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور، خود از اسرائیل دیدار کند.

چرا اسرائیل نیازمند موضعی سخت‌تر در برابر روسیه است؟

سایت «شبکه ۷» اسرائیل در گفت‌وگویی با عوفر ییسرائلی، کارشناس روابط بین‌الملل و استاد دانشگاه‌های این کشور نوشته است که نزدیکی روسیه و ایران در همکاری تسلیحاتی و نظامی، موجب نگرانی اسرائیل است زیرا این امر بر امنیت اسرائیل تأثیر دارد.

به گفته دکتر ییسرائلی، روسیه که در جنگ اوکراین در وضعیت شکننده گرفتار شده و ضربات پیاپی نظامی را تحمل می‌کند، با تحکیم روابط با ایران عملاً خود را به سطح ایران تنزل داده و دیگر آن کشوری نیست که از موضع قدرت برتر در برابر یک قدرت متوسط ظاهر می‌شد. حالا هر دوی آن‌ها در یک تراز هستند و وابستگی روسیه به تأمین نیازهای تسلیحاتی‌اش از ایران، عملاً روسیه را به اسیری در دست ایران مبدل کرده و روسیه‌ای که به ایران متعهد و بدهکار است، دارد در حال حاضر نیز ضربه زدن به اسرائیل را آغاز می‌کند.

این کارشناس گفته است که ولادیمیر پوتین در وضعیت کنونی تنها به موقعیت شخص خود و کشورش توجه دارد و ملاحظات مربوط به اسرائیل دیگر از ذهن او دور شده است. لذا، کارت‌های بازی کنونی در دست پوتین به اسرائیل ضربه خواهد زد.

دکتر عوفر ییسرائلی گفته است که اسرائیل یا وضعیت را درک نمی‌کند یا اگر می‌فهمد، رویکرد متناسبی در پیش نگرفته و اگر به یاد بیاوریم که سوریه عملا مرز اسرائیل و روسیه شده، تحکیم روابط روسیه و ایران، می‌تواند حضور ایران در مرز شمالی اسرائیل را تقویت کند.

به گفته این کارشناس، روس‌ها باید بفهمند که اسرائیل با وضعیت کنونی در روابط روسیه با ایران کنار نخواهد آمد و لذا باید معادلات را تغییر داد و نظر به این‌که «دنیای سیاست خارجی، جهان منافع است، وقتی روس‌ها متوجه شوند که منافع‌شان لطمه خواهد دید، در گام‌های خود تجدید نظر خواهند کرد» و اسرائیل که تا حال منفعل بوده «باید موضع محکم‌تری در برابر روسیه درپیش بگیرد».

این فوتبالیست قدیمی عاشق تیم ایران و قرمه‌سبزی است

«شبکه ورزش ۵» اسرائیل زندگی یک فوتبالیست پیشین ایرانی‌زاده را بازتاب داده که به قطر رفته تا تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های جام جهانی قطر را تشویق کند و خانواده‌اش نیز در اسرائیل با خوراک‌های ایرانی پذیرای علاقه‌مندان فوتبال و مشتاقان بازگشت به ایران هستند.

در حالی که برای اسرائیل حضور در جام جهانی یک رویای دوردست است و تیم نه چندان قوی این کشور دستاوردهای درخشانی در جهان ندارد، هزاران اسرائیلی راهی قطر شده‌اند تا از فرصتی که از رهگذر پروازهای مستقیم بین دو کشور به خاطر جام جهانی برقرار شده، بهره ببرند و قطر را نیز بینند، زیرا این کشور بر خلاف امارات و بحرین، هنوز حاضر به رسمیت بخشیدن به مناسبات پنهان خود با اسرائیل نیست.

افرائیم داویدی، ۶۴ ساله، زاده ایران که در گذشته در تیم ملی فوتبال اسرائیل و همچنین در در تیم فوتبال منطقه‌ای «هپوئل بئرشبع» (در جنوب اسرائیل) توپ می‌زد، گفته است: «سیاست را ول کنید، من و همه خانواده‌ام در این دوره از جام جهانی طرفدار تیم پارسی‌ها (ایرانی‌ها) هستیم مخصوصاً که تیمی است که با هر ملاکی که در نظر بگیرید، از اسرائیل قوی‌تر است».

این فوتبالیست قدیمی افزوده است: «ایران تیم بیستم جهان است، تهاجمی، منظم، با بازیگرانی درخشان و با استعداد که هر یک صاحب تکنیک در بالاترین استانداردها هستند». او گفته که کارلوس کی‌روش هم عملکرد خوبی داشته و در حالی که چمدان‌های دلار را نصیب خودش کرده، تیمی شایسته را راهی جام جهانی کرده و اطمینان دارد که این تیم سربلند خواهد بود.

به نوشته سایت «شبکه ورزش ۵» اسرائیل، این خانواده ایرانی ساکن اسرائیل در طول یک ماه رقابت‌های جام جهانی از مشکلاتی که «رژیم لعنتی ملاها» برای ایرانی‌ها و منطقه درست می‌کند، دور خواهند بود و با قرمه‌سبزی، از طرفداران فوتبال و سایر علاقه‌مندان شاهزاده رضا پهلوی در خانه خود پذیرایی و با یکدیگر مسابقات را تماشا خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG