لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

جنتی: به افرادی که می‌توانند جلوی قاچاق را بگیرند٬ مجال نمی‌دهند


دبیر شورای نگهبان ایران با انتقاد از آنچه «سیل قاچاق» به ایران نامید٬ از «باز بودن دروازه‌ها» انتقاد کرده و گفته به کسانی که می‌توانند «جلوی» قاچاق را بگیرند٬ «مجال» داده نمی‌شود.

احمد جنتی در دیدار نوروزی مدیران و کارکنان شورای نگهبان افزوده است: «چرا دروازه‌ها اینقدر باز است؟ چرا این‌همه لباس و پوشاک و وسایل منزل از چین و ترکیه به کشور قاچاق می‌شود؟»

آقای جنتی در عین حال از اینکه برخی کالاهای قاچاق از «مبادی گمرک» وارد ایران می‌شود٬ ابراز تأسف کرده است.

پیش از این نیز نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی گفته بود که «مافیای قاچاق سیستمی» در ایران «نفوذ» کرده و حجم قاچاق از مبادی رسمی، «بالای ۸۰ درصد» است که با «هماهنگی خود آقایان» وارد می‌شود.

امیر خجسته خواستار «اصلاح» مدیران گمرگ کشور شده و از «گم شدن» برخی اسناد مربوط به بررسی موضوع قاچاق در مجلس خبر داده بود.

او افزوده بود که «گمرک و مافیای گمرک هماهنگ کردند، هر کس از مردم و مسئولان و نمایندگان مجلس بخواهد حرفی بزند، او را بزنند».

احمد جنتی٬ دبیر شورای نگهبان همچنین بدون اشاره به جزئیات٬ اضافه کرده است: «کسانی هستند که می‌توانند جلوی قاچاق را بگیرند اما به ایشان مجال داده نمی‌شود».

او از مردم خواسته است که «از دولت، وزراء و مسئولین طلبکاری کنند و بگویند چرا تولید خوابیده است؟ چرا این همه بیکاری وجود دارد؟»

با آنکه آقای جنتی اشاره‌ای نکرده که چه کسانی می‌توانند مقابل «سیل قاچاق» در ایران را بگیرند٬ اما به نظر می‌رسد اشاره وی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشد.

این نهاد نظامی-امنیتی٬ اسفندماه سال ۹۶ اعلام کرد که آماده «کمک به دولت» برای مبارزه با قاچاق است.

اظهارات رمضان شریف٬ سخنگوی سپاه در این زمینه٬ سه روز پس از آن بیان شد که حسن روحانی در سفر به استان هرمزگان از مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای مبارزه سپاه پاسداران با قاچاق درخلیج فارس خبر داد.

آقای روحانی گفته بود: «مسئولیت مبارزه با قاچاق با نیروی انتظامی است، اما اخیراً در شورای عالی امنیت ملی، تصریح کردیم که در خلیج فارس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز مسئولیت مبارزه با قاچاق را داشته باشد و حتماً با این تصمیم شرایط در مبارزه با قاچاق بهتر از گذشته خواهد شد».

مصوبه شورای عالی امنیت ملی ایران در این زمینه در حالی تصویب شده که پیش از این نیز برخی از شخصیت‌های سیاسی در ایران با اشاره به مدیریت اسکله‌ها توسط سپاه پاسداران و نیروی انتظامی از دست داشتن این دو نهاد در قاچاق کالا سخن گفته‌اند.

از جمله در سال ۹۰ محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت، در یک سخنرانی از اصطلاح «برادران قاچاقچی خودمان» استفاده کرد، برخی از صاحب‌نظران و کارشناسان در گمانه‌زنی خود این عبارت را به سپاه پاسداران نسبت دادند.

حسن روحانی نیز در بهمن سال ۹۴ بدون ذکر نامی از دستگاه یا نهاد خاصی گفته بود که «یک دستگاه فاسدی که... می‌تواند کالای قاچاق وارد کند، نمی‌گذارد کشور رشد کند».

قاچاق کالا در ایران به یکی از مهم‌ترین معضلات اقتصادی و نمادهای «فساد» تبدیل شده و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش به ادامه این وضعیت خواستار به «آتش» کشیده شدن کالاهای قاچاق شده است.

مقام‌های دولت حسن روحانی اعلام کرده‌اند که حجم قاچاق پیش از این دولت سالانه ۲۵ میلیارد دلار بوده که در این دولت به نصف کاهش یافته است. با این حال، برخی از مقام‌های دولتی در درست بودن این آمارها ابراز تردید کرده‌اند.

از جمله اکبر ترکان، رئیس سازمان مناطق آزاد ایران، پیش از این گفته بود که ستاد مبارزه با قاچاق «برای این که بگوید من خیلی کارم مهم است، گفتند ۲۵ میلیارد دلار قاچاق وارد کشور می‌شود، در حالی که این اعداد مبنای صحیحی ندارد».

با استفاده از گزارش‌های ایلنا٬ میزاننیوز٬ مهر و رادیو فردا؛ ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG