لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

حجم قاچاق کالا و ارز در ایران به بیش از ۱۲ میلیارد دلار رسید


در ایران سالانه گزارش‌های متعددی از کشف و ضبط انواع کالا و ارز قاچاق در مبادی ورودی ایران منتشر می‌شود
در ایران سالانه گزارش‌های متعددی از کشف و ضبط انواع کالا و ارز قاچاق در مبادی ورودی ایران منتشر می‌شود

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز روز دوشنبه ۱۲ تیر با اعلام اینکه حجم قاچاق در ایران به ۱۲.۶ میلیارد دلار رسیده است از کاهش این شاخص نسبت به سال‌های قبل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، قاسم خورشیدی با مقایسه حجم کالای قاچاق طی سال‌های اخیر گفت:« در سال ۹۲، ۲۵ میلیارد دلار، در سال ۹۳، ۱۹.۸ میلیارد دلار و در سال ۹۴ حجم قاچاق کالا و ارز 1۵.۵ میلیارد دلار بوده است.

به گفته این مقام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در این برآوردها میزان و حجم قاچاق ورودی و همچنین حجم قاچاق خروجی از ایران در نظر گرفته شده است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

وی افزود: قاچاق خروجی در سال ۹۵ در مقایسه با سال ۹۲، بیش از ۹۵ درصد کاهش داشته است و این کاهش عمدتا به دلیل اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی در داخل، بهره‌مندی از سامانه‌های کنترل مصرف سوخت، گازرسانی به نقاط مختلف ایران و همچنین کاهش قیمت‌ جهانی حامل‌های انرژی مربوط می‌شود.

آقای خورشیدی در ادامه با اشاره به چگونگی ورود این حجم از کالای قاچاق به ایران ضمن اعتراف نسبت به « نقص در اجرای معافیت‌های قانونی» افزود:«خلأهای مرزی و ورود کالاهای قاچاق از مبادی رسمی از جمله روش‌هایی است که مورد سوءاستفاده قاچاقچیان قرار می‌گیرد و این حجم از قاچاق وارد کشور می‌شود».

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین تاکید کرد: در قانون هیچ معافیتی برای کوله‌بران در نظر گرفته نشده و تنها وزارت کشور مصوبه‌ای را در این خصوص داشته است.

حجم قاچاق بیش از ۱۲ میلیارد دلاری و اعتراف مسئولان به ورود کالای قاچاق از مبادی رسمی در حالی اعلام می‌شود که سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس روز شنبه ۱۰ تیر گفت: «برخی ارکان دولتی» مستقیم یا غیرمستقیم در قاچاق کالا دست دارند.

حسن نوروزی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس «از قاچاق کالا توسط دختر یکی از وزرا و شرکت‌داری و کارخانه‌داری» برخی وزرا به عنوان مصادیق این پدیده در ایران نام برد.

پیش از این گزارش هایی در مورد دست داشتن وزیر آموزش و پرورش و دختر او در واردات پوشاک منتشر شده بود. این گزارش ها، تکذیب مقام های دولت حسن روحانی را به همراه داشت.

همچنین دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران روز ۱۵ خرداد از قطعی شدن حکم برائت دختر وزیر آموزش و پرورش به اتهام قاچاق پوشاک خبر داد.

علی‌اکبر پوراحمد‌نژاد به خبرگزاری تسنیم گفت که حکم برائت «پس از بررسی‌ها و انجام تحقیقات» از سوی سازمان تعزیرات حکومتی صادر شده است.

به نوشته تسنیم، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخشی از سخنانش از «رانت» و «وجود ارتباطات خاص» به عنوان دو عامل قاچاق کالا و ارز در ایران یاد کرد و گفت که «برخی از افراد با بهره از تجارب قبلی کاری خود در بحث قاچاق کالا و ارز به کشور» سود می‌برند.

این نماینده مجلس نامی از فرد یا جریان خاصی نبرد، اما افزود: کسانی «در حوزه بانکی یا وزارتخانه‌ها پیش از این مشغول بوده و یا بازخرید شده‌اند بعضاً مشاهده می‌شود که تجارب خود را در این راستا به کار می‌گیرند».

موضوع دست داشتن ارکان دولتی و صاحبان قدرت در گسترش پدیده قاچاق کالا و ارز در ایران، سال‌هاست که در رسانه‌ها و سخنرانی‌های مختلف مقام‌های جمهوری اسلامی مطرح می‌شود.

محمود احمدی‌نژاد در دومین دوره ریاست جمهوری خود به طور تلویحی از سپاه پاسداران به عنوان «برادران قاچاقچی» نام برد و حسن روحانی هم در روزهای اخیر از دخالت‌های سپاه در عرصه اقتصاد به طور تلویحی انتقاد کرده است.

رئیس جمهوری ایران در بهمن سال ۹۴ بدون ذکر نامی از دستگاه یا نهاد خاصی گفته بود که «یک دستگاه فاسدی که… می‌تواند کالای قاچاق وارد کند، نمی‌گذارد کشور رشد کند».

در ایران سالانه گزارش‌های متعددی از کشف و ضبط انواع کالا و ارز قاچاق در مبادی ورودی کشور منتشر می‌شود که رقم دقیق و رسمی این حجم قاچاق در دست نیست.

براساس اعلام مقام‌های مسئول، ایران در حال حاضر ۱۵۰ گمرک دارد که حجم قابل توجهی از قاچاق کالا به کشور از همین مبادی رسمی صورت می‌گیرد.

کشف صدها دستگاه بیسیم، تجهیزات شنود، جاسوسی و استراق سمع در شمال تهران

اطلاعات سپاه تهران روز دوشنبه اعلام کرد که موفق به کشف صدها دستگاه بیسیم سازمانی، تجهیزات شنود و استراق سمع در شمال تهران شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از یک منبع آگاه، یک باند به صورت سازمان یافته، اقدام به فروش این تجهیزات می‌کردکه ۴ نفر از عناصر اصلی آن توسط اطلاعات سپاه پاسداران، شناسایی و دستگیر شدند.

به گفته این منبع آگاه که نام او منتشر نشده است، تجهیزات کشف شده از استان‌های مرزی و به صورت قاچاق وارد ایران شده بود.

XS
SM
MD
LG