لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس: برخی ارکان دولتی در قاچاق کالا دست دارند


حسن نوروزی، نماینده رباط کریم و سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس
حسن نوروزی، نماینده رباط کریم و سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس می‌گوید «برخی ارکان دولتی» مستقیم یا غیرمستقیم در قاچاق کالا دست دارند.

حسن نوروزی روز شنبه (۱۰ تیر) در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس «از قاچاق کالا توسط دختر یکی از وزرا و شرکت‌داری و کارخانه‌داری» برخی وزرا به عنوان مصادیق این پدیده در ایران نام برده است.

نوروزی از «رانت» و «وجود ارتباطات خاص» به عنوان دو عامل قاچاق کالا و ارز در ایران یاد کرد و گفته که «برخی از افراد با بهره از تجارب قبلی کاری خود در بحث قاچاق کالا و ارز به کشور» سود می‌برند.

این نماینده مجلس نامی از فرد یا جریان خاصی نبرده، اما افزوده کسانی «در حوزه بانکی یا وزارتخانه‌ها پیش از این مشغول بوده و یا بازخرید شده‌اند بعضاً مشاهده می‌شود که تجارب خود را در این راستا به کار می‌گیرند.»

وی همچنین افزوده که «متأسفانه افراد با انگیزه‌ای برای امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز انتخاب نمی‌شوند و از سوی دیگر برخی از ارکان دولتی نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم در بحث قاچاق کالا به کشور دست دارند.»

موضوع دست داشتن ارکان دولتی و صاحبان قدرت در گسترش پدیده قاچاق کالا و ارز در ایران، سال‌هاست که در رسانه‌ها و سخنرانی‌های مختلف مقام‌های جمهوری اسلامی مطرح می‌شود.

محمود احمدی‌نژاد در دومین دوره ریاست جمهوری خود به طور تلویحی از سپاه پاسداران به عنوان «برادران قاچاقچی» نام برد و حسن روحانی هم در روزهای اخیر از دخالت‌های سپاه در عرصه اقتصاد به طور تلویحی انتقاد کرده است.

روحانی در بهمن سال ۹۴ هم بدون ذکر نامی از دستگاه یا نهاد خاصی گفته بود که «یک دستگاه فاسدی که… می‌تواند کالای قاچاق وارد کند، نمی‌گذارد کشور رشد کند.»

محافظه‌کاران رقیب حسن روحانی نیز در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری همسو با قوه قضائیه اخباری مبنی بر دست داشتن دختر وزیر آموزش و پرورش دولت حسن روحانی در «قاچاق» پوشاک منتشر کرده بودند که بعدها مشخص شد که حکم تبرئه دختر وزیر در این پرونده صادر شده است.

با گذشت بیش از یک ماه از طرح این موضوع، حسن نوروزی بار دیگر اتهام دست داشتن «دختر یکی از وزرا» در قاچاق کالا را مطرح کرده اما در مورد مشخصات وی سخنی نگفته و مدرکی نیز برای اتهام خود ارائه نکرده است.

رقبای سیاسی در ایران همچنان مشغول طرح ادعاهای بی‌شماری علیه یکدیگر مبنی بر دست داشتن هر یک در پدیده قاچاق کالا و ارز به ایران هستند و با وجود این تنش‌ها و ادعاهای سیاسی و اقتصادی، این پدیده هنوز ادامه دارد و برخورد جدی با آن نشده است.

در ایران سالانه گزارش‌های متعددی از کشف و ضبط انواع کالا و ارز قاچاق در مبادی ورودی کشور منتشر می‌شود که رقم دقیق و رسمی این حجم قاچاق در دست نیست.

براساس اعلام مقام‌های مسئول، ایران در حال حاضر ۱۵۰ گمرک دارد که حجم قابل توجهی از قاچاق کالا به کشور از همین مبادی رسمی صورت می‌گیرد.

قاچاق کالا در ایران به یکی از مهم‌ترین معضلات اقتصادی و نمادهای «فساد» در کشور تبدیل شده و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش به ادامه این وضعیت خواستار به «آتش» کشیده شدن کالاهای قاچاق شده است.

XS
SM
MD
LG