لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

تصمیم اسرائیل برای انضمام دره اردن و کرانه باختری عملی می‌شود


یک شهرک در نزدیکی اورشلیم.
یک شهرک در نزدیکی اورشلیم.

وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید که تصمیم دولت این کشور برای انضمام دره اردن و کرانه باختری، عملی خواهد شد.

نفتالی بنت سه شنبه اول بهمن گفت این انضمام در یک سال آینده صورت خواهد گرفت.

به گفته وی، دولت اسرائیل «انجماد ۵۲ ساله را خواهد شکست» و یهودا و شومرون (کرانه باختری) و دره اردن را زیر کنترل قانون خود درخواهد آورد؛ این‌ها اراضی اسرائیل است».

اشاره این رهبر حزب راست جدید به دوران ۵۲ ساله کنترل اسرائیل بر این مناطق، بعد از جنگ سال ۱۹۶۷ است.

به گزارش هاآرتص، اظهارات نفتالی بنت در واکنش به سخنان محمد الاشتیه، نخست وزیر تشکیلات فلسطینی است که گفته حکومت خودگردانی قائل شدن تمایز میان مناطق الف، ب و ج در سرزمین‌های فلسطینی را باطل خواهد کرد.

محمد الاشتیه افزوده بود دولت وی با هدف قطع وابستگی به اسرائیل، اقدام به ساخت و ساز در مناطق ج خواهد کرد.

نخست وزیر فلسطینی در مصاحبه با هاآرتص گفته بود که «ما هنوز زیر اشغال هستیم؛ اسرائیل هر زمان که دلش بخواهد پست‌های بازرسی می‌گذارد، ما را بازداشت می‌کند؛ ما را می‌کشد، ما را بیرون می‌راند؛ ولی ما راه‌های خود را برای رویارویی با واقعیت تحمیل شده، داریم».

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در یک‌ سال اخیر چند بار به هوادارانش در حزب لیکود گفته است که با تشکیل دولتی باثبات پس از انتخابات، دره اردن و بخش‌هایی از کرانه باختری را به اسرائیل منضم خواهد کرد.

اما به گزارش رسانه‌های اسرائیل، برای نخستین بار، بنی گانتز، رهبر اوپوزیسیون اسرائیل، نیز سه شنبه گفت اگر بعد از انتخابات او رییس دولت بعدی باشد، وی نیز برای انضمام دره اردن اقدام خواهد کرد.

بنی گانتز در بازدید از دره اردن گفت، این منطقه «مانند دیوار محافظ شرقی در هر سناریوی احتمالی آتی است».

آقای گانتز افزود که وی این بخش از کرانه باختری را «بخش جدایی‌ناپذیر از کشور اسرائیل» می‌داند.

این دیدگاه بنی گانتز که پیش‌تر رییس ستاد ارتش بوده، در حالی است که حزب آبی- سفید به رهبری او تلاش کرده بود چهره‌ای معتدل از خود در ارتباط با صلح با فلسطینیان ارائه کند.

وی در همین حال در سخنان سه شنبه خود گفت انضمام دره اردن را «ضمن موافقت و هماهنگی با جامعه بین‌المللی» عملی خواهد کرد.

این جدل میان اسرائیل و فلسطینیان در حالی از سرگرفته شده که قرار است جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در چارچوب کنفرانس بین‌المللی هفتاد و پنجمین سالروز آزادی اردوگاه آوشویتس و یادبود هولوکاست، روز دوم بهمن به اسرائیل برسد.

آقای کوشنر طرح صلح موسوم به «معامله قرن» را بر اساس اندیشه‌های دونالد ترامپ و پس از یک بررسی دو ساله از وضعیت منطقه، تهیه کرده است.

برخی از مقامات دولت آمریکا در روزهای اخیر گفتند که ممکن است این طرح به زودی ارائه شود اما سیاستمداران اسرائیل خواهان موکول کردن این امر به بعد از انتخابات این کشور در ۱۲ اسفند شده‌اند.

فلسطینیان با قطع ارتباطات خود با دولت واشینگتن به نشانه ناخشنودی از تصمیم دو سال پیش آقای ترامپ در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان «پایتخت اسرائیل»، تاکید کرده‌اند که «تن به ننگ سازش قرن نخواهند داد».

قطعنامه‌های شورای امنیت و موضع بخش بزرگی از جامعه جهانی تاکید دارد که دره اردن و کرانه باختری در کنار نوار غزه بخشی از اراضی فلسطینی است که باید کشور فلسطین بروی آن برپا شود.

توافق صلح اسلو در سال ۱۹۹۳ میان دولت اسرائیل با سازمان آزادیبخش فلسطین اراضی کرانه باختری را به سه منطقه الف، ب و ج تقسیم کرده بود؛ منطقه ج یا «سی» نیز مانند مناطق الف و ب می‌بایست حداکثر تا سال ۱۹۹۸ بخشی از کشور فلسطین محسوب می‌شد اما با گذشت ۲۷ سال از آن پیمان، اسرائیل هنوز صاحب اختیارات اداری و امنیتی اراضی بخش ج باقی مانده است.

گزارش این هفته رسانه‌های اسرائیل بر اساس داده‌های نهاد دولتی حاکی است که این کشور ۹۸ درصد از تقاضاهای فلسطینیان برای ساخت و ساز و یا توسعه خانه‌های کنونی خود را در مناطق ج رد کرده است.

کشورهای زیادی شرق بیت‌المقدس را بخشی از مناطق ج می‌دانند. ولی اسرائیل تاکید دارد که هرگز از شرق اورشلیم صرفنظر نخواهد کرد.

مناطق ج حدود ۶۰ درصد از کرانه باختری و دره اردن ۲۷ درصد از این کرانه است. اما بر اساس تصمیم دولت‌های اسرائیل در نیم قرن گذشته بیش از نیم میلیون اسرائیلی را در یهودی‌نشین‌های این منطقه اسکان داده‌اند.

اهمیت دره اردن برای فلسطینیان در این است که تنها راه ارتباطی آنها با جهان، از طریق کشور اردن است.

XS
SM
MD
LG