لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۸

بنی گانتز: اگر لازم شود، در استفاده از زور علیه ایران تردید نخواهم کرد


ژنرال ذخیره گانتز در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ رئیس ستاد ارتش اسرائیل بود.
ژنرال ذخیره گانتز در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ رئیس ستاد ارتش اسرائیل بود.

بنی گانتز، رقیب اصلی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در انتخابات پارلمانی پیش‌رو، روز دوشنبه پنجم فروردین گفت در صورتی که لازم شود، در زمینه استفاده از زور برای مقابله با ایران تردید به خود راه نخواهد داد.

آقای گانتز که در آپیک، نشست لابی اسرائیل در آمریکا، سخنرانی می‌کرد همچنین دیدگاه‌هایش درباره چشم‌انداز صلح با فلسطینی‌ها را بیشتر توضیح داد و گفت که ارتش اسرائیل همواره کنترل امنیت کرانه باختری را در دست خواهد داشت.

وی با اشاره به تجربه مادرش به عنوان نجات‌یافته هالوکاست و خدمت پسرش در ارتش اسرائیل گفت که «قدرت و نیروی اخلاقی باید با هم جمع شوند».

این فرمانده ارشد پیشین ارتش اسرائیل تصریح کرد: «به همین دلیل است که من از این جایگاه به رژیم ایران می‌گویم – دوباره هرگز. به شما اجازه نمی‌دهیم که در سوریه جای پا داشته باشید، به شما اجازه نمی‌دهیم که سلاح هسته‌ای بسازید».

بنی گانتز تصریح کرد در صورت به قدرت رسیدن، اجازه نخواهد که «ایران به قدرت منطقه‌ای تبدیل شود» و افزود: «در صورتی که لازم شود هیچ تردیدی در استفاده از زور به خود راه نمی‌دهم».

ایران و اسرائیل چهار دهه است که دچار خصومت شدیدی هستند و در سال‌های گذشته که فعالیت‌های هسته‌ای ایران در صدر اخبار بود، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در صف مقدم مخالفت با این برنامه و تشدید تحریم‌ها علیه تهران بود.

با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران که اردیبهشت پارسال صورت گرفت، اسرائیل از این تصمیم استقبال کرده و در عین حال بیشترین تمرکز خود را روی مقابله با حضور نظامی ایران در خاک سوریه گذاشته است.

ژنرال ذخیره گانتز که در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ رئیس ستاد ارتش اسرائیل بود، بهمن پارسال با تشکیل حزبی به نام «استحکام اسرائیل» وارد عرصه سیاسی شد.

حزب آقای گانتز در یک اتحاد سریع با حزب «یش آتید» (آینده‌ای هست) به رهبری یائیر لاپید، به ائتلاف «آبی- سفید» تغییر نام داد.

ائتلاف یاد شده اکنون قوی‌ترین حزب رقیب در برابر لیکود، حزب تحت رهبری بنیامین نتانیاهو است و همه نظرسنجی‌های دو ماه اخیر نشان می‌دهد این حزب ممکن است شمار بیشتری از کرسی‌های انتخابات ۲۰ فروردین پارلمان اسرائیل را به دست آورد.

آقای گانتز در سخنرانی روز دوشنبه خود در نشست آیپک مواضع چندان متفاوتی نسبت به نتانیاهو در زمینه صلح و امنیت ارائه نکرد.

وی درباره اورشلیم که فلسطینی‌ها نیز نسبت به آن ادعای سرزمینی دارند، گفت این شهر به عنوان «پایتخت متحد و دائمی» اسرائیل باقی خواهد ماند.

این نامزد انتخابات پارلمانی بدون از دستور کار خارج کردن تشکیل دولت فلسطینی، اظهار داشت که دره اردن «همواره» مرز امنیتی شرق اسرائیل خواهد بود.

به گفته بنی گانتز، «مسئولیت امنیت سرزمین اسرائیل تنها در دست نیروهای مسلح بوده و خواهد بود».

این فرمانده سابق ارتش در عین حال تاکید کرد که باب گفت‌وگو با جهان عرب باز است و افزود: «در مقابل کسانی که خواستار صفحه جدیدی هستند، دست خود را برای صلح دراز می‌کنیم».

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG