لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۷

ائتلاف رقیب نتانیاهو برای انتخابات پارلمانی در نظرسنجی‌ها پیشتاز است


نظرسنجی تازه نشان می‌دهد آقای نتانیاهو پس از چند روز که جایگاهش در افکار عمومی اندکی متزلزل شده بود، دوباره تقویت شده است.
نظرسنجی تازه نشان می‌دهد آقای نتانیاهو پس از چند روز که جایگاهش در افکار عمومی اندکی متزلزل شده بود، دوباره تقویت شده است.

۲۹ روز مانده به انتخابات پارلمانی اسرائیل، در حالی که حزب حاکم لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو قدرت خود را کماکان حفظ کرده، ائتلاف آبی- سفید که اصلی‌ترین رقیب لیکود است، با وجود پیشتازی در نظرسنجی‌ها، به میزان زیادی ضعیف شده است.

تازه‌ترین نظرسنجی روزنامه یدیعوت آخرونوت نشان می‌دهد ائتلاف تازه تشکیل شده به رهبری بنی گانتز و یائیر لاپید ۳۳ کرسی و لیکود ۲۹ کرسی از ۱۲۰ کرسی مجلس این کشور را به دست می‌آورند.

انتخابات زودهنگام اسرائیل قرار است روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین/ ۹ آوریل برگزار شود.

نظرسنجی تازه یدیعوت آخرونوت یک هفته پس از آن انجام شد که آویخای مندلبلیت، دادستان کل اسرائیل، اعلام کرد پس از روند قانونی «استماع»، ممکن است در سه پرونده علیه بنیامین نتانیاهو کیفرخواست صادر کند.

نظرسنجی تازه نشان می‌دهد آقای نتانیاهو پس از چند روز که جایگاهش در افکار عمومی اندکی متزلزل شده بود، دوباره تقویت شده، کرسی‌های لیکود نیز در این نظرسنجی تثبیت شده و اصولا جناح راست و مذهبی در یک هفته اخیر تقویت شده است.

در این نظرسنجی اقبال افکار عمومی به ائتلاف آبی- سفید، در مقایسه با نخستین روزی که دادستانی نظرش را در خصوص پرونده‌های پلیس علیه نتانیاهو اعلام کرد، کاهش یافته و این نهاد حزبی تازه ممکن است تا ۳۳ کرسی بدست آورد.

نظرسنجی آخر هفته روزنامه منتقد هاآرتص نیز ۲۸ کرسی برای لیکود و ۳۱ کرسی را برای آبی- سفید پیش‌بینی کرد.

اگر انتخابات امروز برگزار می‌شد، حزب کارگر ۱۰ کرسی، حزب اولترا مذهبی یهودیت توراتی ۷ کرسی، حزب مشترک عربی- اسرائیلی خاداش- تاعال ۷ کرسی، حزب مذهبی یهودی شاس ۶ کرسی، اتحاد احزاب افراطی راست یهودی ۶ کرسی، حزب چپ مرتز ۵ کرسی، حزب افراطی راست جدید ۵ کرسی، حزب رادیکال «اسرائیل خانه ما» ۴ کرسی، حزب فعال اجتماعی- اقتصادی کولانو ۴ کرسی و فهرست مشترک اعراب اسرائیلی رعم- بلد ۴ کرسی به دست می‌آورند.

چند حزب کوچک دیگر نیز ممکن است در روز رای‌گیری، حداکثر یک کرسی بدست آورند.

تحلیلگران نظرسنجی‌های اسرائیل می‌گویند، نتیجه واقعی کرسی‌های لیکود و ائتلاف آبی- سفید هر تعداد که باشد، نبرد اصلی آنها بر سر متحد کردن احزاب کوچک با خود است. اما بخت قوی‌تر با حزب لیکود است زیرا جناح راست و مذهبی در حال تقویت است.

ائتلاف آبی- سفید تنها در صورتی که ۶ تا ۷ کرسی بیشتر از لیکود بدست آورد، ممکن است از بخت بیشتری برای تشکیل دولت برخوردار باشد ولی فاصله اندک کرسی‌هایش با لیکود، برای آن بخت زیادی بوجود نمی‌آورد.

بخت برتر بنیامین نتانیاهو برای ادامه نخست وزیری‌اش تنها ناشی از وجود احزاب بیشتر جناح راست و مذهبی نیست، بلکه در همه نظرسنجی‌ها، در پاسخ به این پرسش که آیا او لایق رهبری است یا بنی گانتز، هنوز اکثریت مردم آقای نتانیاهو را ترجیح می‌دهند.

۳۸ درصد در نظرسنجی یدیعوت آخرونوت گفته‌اند نتانیاهو سیاستمداری شایسته‌تر است؛ ۳۱ درصد بنی گانتز را ترجیح داده و ۳۱ درصد دیگر نیز گفته‌اند نمی‌دانند یا هنوز تصمیم نگرفته‌اند.

۵۳ درصد فکر می‌کنند سرانجام این آقای نتانیاهو است که دولت بعدی را تشکیل می‌دهد و تنها ۲۷ درصد می‌گویند این بخت را برای بنی گانتز قائل می‌شوند.

رئوون ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل، که از دیرباز با نتانیاهو اختلاف‌های عمیق دارد، بعد از انتخابات باید وظیفه تشکیل دولت را به سیاستمداری محول کند که بیشترین تعداد نمایندگان مجلس، نخست‌وزیری او را پیشنهاد کنند.

هاآرتص نیز در روزهای گذشته نوشت، گرفتاری اسرائیل این است که وقتی هم بخواهد خود را از حکومت ده ساله نتانیاهو رها کند باید به «دارودسته» ژنرال‌های پیشین ارتش متوسل شود.

ائتلاف آبی- سفید شامل سه ژنرال رئیس پیشین ستاد ارتش و یائیر لاپید، سیاستمدار، تاکنون قوی‌ترین گروهی بوده که در برابر نتانیاهو قد علم کرده است اما توان بالای نتانیاهو در تغییر دادن اوضاع و بهره‌گیری از شرایط سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی به سود خود، بخت رقیب تازه به دوران رسیده او را کم می‌کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، احتمال دارد نتانیاهو در روزهای باقی‌مانده تا انتخابات، سفرهای متعدد جهانی داشته باشد و از جمله بعید نیست برای نخستین بار به کشور عربی مراکش سفر کند تا همان‌گونه که خود می‌گوید، به افکار عمومی اسرائیل ثابت کند که او رهبری از «لیگ متفاوت و برتر در تراز جهانی» است.

در مجموع بخت نتانیاهوی ۶۹ ساله در شکست دادن رقیبان سیاسی‌اش بلند، و توان او نیز در ناکام گذاشتن دادستانی در کشاندنش به پای میز محاکمه زیاد است.

در همین حال، ۴۶ درصد افکار عمومی، از جمله بخشی از افرادی که او را «لایق‌ترین فرد برای رهبری» می‌دانند در نظرسنجی یدیعوت آخرونوت گفته‌اند به دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده‌های نتانیاهو اعتماد دارند و تنها ۱۹ درصد گفته‌اند حرف نتانیاهو را در خصوص پرونده‌هایش می‌پذیرند و بیش از یک سوم مردم فعلا در این زمینه نظر مشخصی ندارند.

XS
SM
MD
LG